شناسهٔ خبر: 75457 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

نمایشگاه هوایی دوبی با کاهش شدید سفارش‌ها مواجه شد

بویینگ، بازنده بزرگ «دوبی ۲۰۱۹»

دوبی ایرشو نمایشگاه هوایی «دوبی ۲۰۱۹» در حالی پایان یافت که سفارشهای ثبت شده در این رویداد نسبت به دو سال پیش کاهشی چشمگیر داشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نمایشگاه هوایی دوسالانه دوبی با آب و تاب فراوان و تبلیغات رسانه‌ای گسترده‌اش به اتمام رسید و سفارش‌های شرکت‌های هواپیمایی به بنگاه‌های هواپیماسازی ثبت شد. اکنون می‌توان آمار سفارش‌های ثبت شده در این رویداد هوایی را بررسی کرد، آماری که خبر از کاهش فاحش میزان سفارش‌ها در این دوره نسبت به دوره‌های گذشته دارد.

 سایت «فلایت گلوبال» در این رابطه نوشته است: در نمایشگاه هوایی «دوبی ۲۰۱۹»، برای ۲۹۸ فروند هواگرد سفارش ثبت شده است. این در حالی است که این رقم در دوره گذشته نمایشگاه در سال ۲۰۱۷، ۸۷۴ فروند بوده است. از مجموع سفارش‌های ثبت شده در این دوره، ۲۳۱ سفارش، یعنی ۷۸ درصد از کل سفارش‌ها قطعی است و ۶۷ سفارش نیز به شکل یادداشت تفاهم به امضا رسیده است.

برنده اصلی این دوره از نمایشگاه، هواپیماهای باریک‌پیکر بوده‌اند که توانسته‌اند ۶۰ درصد از کل سفارش‌ها، معادل ۱۷۸ فروند را به خود اختصاص دهند. همچنین ۸۵ سفارش متعلق به هواپیماهای پهن‌پیکر، ۲۹ سفارش برای هواپیماهای توربوپراپ و ۶ سفارش برای جت‌های منطقه‌ای بوده است.

خانواده A۳۲۰ ایرباس، پرسفارش‌ترین هواپیمای نمایشگاه هوایی دوبی است. در این دوره از نمایشگاه ۷۳ فروند A۳۲۰neo، ۲۷ فروند A۳۲۱neo و ۳۰ فروند A۳۲۱XLR سفارش داده شده. همچنین ایرباس توانسته یادداشت تفاهمی برای فروش ۸ فروند A۲۲۰-۳۰۰ به امضا رسانده و ۵۰ فروند A۳۵۰-۹۰۰ به هواپیمایی «امارات» به فروش برساند.

بویینگ ۷۳۷ مکس، به دنبال دو سانحه مرگبار و زمینگیری جهانی که کماکان ادامه دارد، سال کم فروغی را تجربه می‌کند و در این نمایشگاه نیز اقبال چندانی نیافت. در این نمایشگاه بویینگ یادداشت تفاهمی برای فروش ۳۰ فروند ۷۳۷Max۸ با هواپیمایی «ایرآستانا» به امضا رسانده و توانست ۱۰ فروند از این هواپیما را نیز به هواپیمایی «سان‌اکسپرس» بفروشد. بویینگ همچنین در این نمایشگاه تواست ۳۳ سفارش برای بویینگ ۷۸۷-۹ دریافت کند.

باقی سفارش‌ها در نمایشگاه دوبی برای هواپیمای توربوپراپ Dash۸-۴۰۰ با ۲۳ فروند و خانواده E۱۹۰ امبرائر با ۵ فروند بوده است.

کلاه گشاد بر سر بویینگ

در حالی که شرکت هواپیماسازی اروپایی ایرباس توانست در نمایشگاه هوایی دوبی ۲۰۱۹ ، ۱۸۸ سفارش دریافت کند، تعداد سفارش‌های بویینگ در این نمایشگاه تنها ۷۵ فروند بود که ۳۳ سفارش نیز به صورت یادداشت تفاهم بوده و قطعی تلقی نمی‌شود. این به آن معنی است که بویینگ، از رقیب اروپایی خود عقب مانده است. این اختلاف در عرصه هواپیماهای باریک‌پیکر بیشتر می‌شود، چراکه خانواده ایرباس A۳۲۰ در این نمایشگاه ۱۳۰ سفارش داشته‌اند، در حالی که رقیب آمریکایی این خانواده، یعنی خانواده بویینگ ۷۳۷ تنها ۱۰ سفارش قطعی و ۳۰ یادداشت تفاهم داشته است.

دو سال پیش اما اوضاع برای بویینگ فرق می‌کرد. در سال ۲۰۱۷، چند ماه مانده به خروج آمریکا از برجام و هنگامی که زمزمه این تصمیم در فضای سیاسی آمریکا به گوش می‌رسید، هواپیماساز آمریکایی به شدت نگران لغو سفارش‌های ایران‌ایر بود، که ۸۰ فروند بویینگ ۷۳۷Max و ۷۷۷X سفارش داده بود.  اما شرکت‌های هواپیمایی امارات متحده عربی، که دولت متبوعشان از خروج آمریکا از برجام حمایت می‌کرد، با سفارش‌های گسترده در نمایشگاه هوایی دوبی ۲۰۱۷ این نگرانی را رفع کردند.

به عنوان مثال، در این نمایشگاه شرکت هواپیمایی «فلای دوبی» ۲۲۵ فروند بویینگ ۷۳۷Max سفارش داد، سفارشی که ارزش آن ۲۷ میلیارد دلار بود و در آن برهه، بزرگترین سفارش برای یک هواپیمای بدنه باریک به شمار می‌رفت. اما در دوبی ۲۰۱۹، نه تنها خبری از سفارش‌های گسترده برای بویینگ نبود، که حتی برخی از سفارش‌های پیشین این شرکت نیز از دست رفت.

به گزارش «فوربس»، در این نمایشگاه، هواپیمایی «امارات» بخشی از سفارش پیشین خود برای بویینگ ۷۷۷X را لغو کرد و شمار سفارش این هواپیما را از ۱۵۰ فروند به ۱۲۶ فروند رساند. این مساله پس از آن رخ داد که نسل جدید هواپیمای پهن پیکر محبوب بویینگ، به دنبال سوانح B۷۳۷Max و مشکلات موتور، از برنامه‌ها برای پرواز آزمایشی و معرفی به بازار عقب مانده است. هرچند امارات محصول دیگری از شرکت بویینگ، یعنی B۷۸۷ جایگزین کرده است، اما در هر صورت این کاهش سفارش یک شکست برای خط تولید یکی از محبوب ترین هواپیماهای هواپیماساز آمریکایی به شمار می‌رود. «امارات» همچنین با سفارش ۵۰ فروند هواپیمای پهن‌پیکر ایرباس A۳۵۰-۹۰۰ در این نمایشگاه، کفه رقابت بین دو شرکت هواپیماسازی بزرگ جهان را به نفع رقیب بویینگ سنگین‌تر کرد تا نشان دهد دولت امارات متحده عربی بر خلاف سال ۲۰۱۷، قصدی برای حمایت بی چون و چرا از بنگاه‌های آمریکایی ندارد.

این اخبار در حالی منتشر می‌شود که پیشتر فاش شده بود «فلای دوبی» نیز در ادامه همکاری خود با بویینگ و پایبندی به سفارش رویایی ۲۷ میلیارد دلاری خود مردد است. به گزارش «رویترز»، «شیخ احمد بن سعید آل مکتوم» مدیرعامل این شرکت اماراتی در ماه آپریل سال جاری گفته بود که زمینگیری بویینگ مکس و تاخیر در تحویل این هواپیما، ممکن است «فلای دوبی» را به لغو سفارش خود برای B۷۳۷ و جانشینی آن با ایرباس A۳۲۰ تشویق کند.

در هر صورت، نمایشگاه هوایی دوبی ۲۰۱۹ به اتمام رسیده و آنطور که سایت «سیمپل فلایینگ» گزارش کرده، ۵۴.۵ میلیارد دلار سفارش در این نمایشگاه به ثبت رسیده است. رقمی که از یک سو زیاد به نظر می‌رسد، و از سوی دیگر نسبت به دوره‌های پیشین این نمایشگاه با کاهش همراه بوده است. اتفاقی که در کنار اخبار منتشر شده در مورد کاهش سود و افزایش زیان شرکت‌های هواپیمایی کشورهای حاشیه خلیج فارس، ممکن است به معنای آغاز یک پایان برای عصر طلایی هوانوردی خلیج فارس باشد.