شناسهٔ خبر: 75475 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مقایسه مهر ۹۸ با مهر ۹۷ نشان داد

رشد ۲۴ درصدی تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی/ امام خمینی (ره) فعال‌ترین بندر کشور

بندر امام نگاهی به عملکرد بنادر کشور و مقایسه آن در مهرماه ۹۸ با مدت مشابه سال قبل نشان می دهد عملیات تخلیه و بارگیری با رشد همراه بوده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عملکرد تخلیه و بارگیری به تفکیک کالا در بنادر کشور در مهرماه ۹۸ به عدد ۱۱.۹۵۲.۱۴۰ تن رسید که از این سهم ۵.۳۰۷.۸۷۲ تن تخلیه و ۶.۶۴۴.۲۶۸ تن بارگیری را به خود اختصاص داد.

در این بین در بین گروه های کالایی متفاوت از جمله کالاهای اساسی، فلزی، ساختمانی و مواد معدنی، ماشین آلات، وسایل نقلیه، قطعات یدکی و ابزار آلات، کود و مواد شیمیایی، منسوجات چرم، پوشاک، الیاف، کاغذ و چوپ، خرده بار و متفرقه، کالای کانتینری و فرآورده های نفتی، بیشترین سهم مربوط به کالاهای نفتی با ۳.۹۹۸.۵۱۳ تن است و بعد از آن  کالاهای اساسی با ۲.۵۰۰.۸۰۱ تن و کالاهای ساختمانی و مواد معدنی با ۲.۴۳۵.۲۶۰ تن دارای بیشترین سهم در عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر کشور است.

در این خصوص با رسیدن تخلیه و بارگیری در بنادر کشور از ۱۰.۵۶۲.۰۲۹ تن در مهر ۹۷ به ۱۱.۹۵۲.۱۴۰ تن در مهرماه ۹۸ شاهد رشد نزدیک به ۱۳.۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل هستیم.

براساس این گزارش دو کالای پرنقش در عملیات تخلیه و بارگیری بنادر کشور یعنی فرآورده های نفتی و کالاهای اساسی نیز شاهد رشد در این عملیات هستند. کالاهای اساسی از جمله گندم، جو، ذرت، سویا، برنج، شکر، روغن خوراکی، فرآورده های گوشتی، مواد غذایی و محصولات کشاورزی نسبت به مدت مشابه سال قبل در مهرماه ۹۸ رشد ۲۳.۹ درصد و فرآورده های نفتی رشد ۵.۴ درصدی را به خود می بینند.

در این بین بندر امام خمینی (ره) در بین دیگر بنادر کشور بیشترین سهم را در عملیات تخلیه و بارگیری به خصوص در دو بخش کالاهای اساسی و فرآورده های نفتی به خود اختصاص داده است و با سهم ۴.۳۵۸.۹۶۵ تن فعال ترین بندر کشور به شمار می آید.