شناسهٔ خبر: 75529 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

برگزاری جلسه آشنایی با سامانه های هوشمند مرکز مدیریت راهها

آموزش جلسه ای به منظورشناسایی وضعیت راهها از طریق سیستم های نظارتی و تصویری موجود در مرکز مدیریت راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان تهران و ارزیابی و تحلیل اطلاعات با حضور معاون فنی و نظارت اداره کل و کارشناسان و ادارات راهداری شهرستان تابعه و اداره کل برگزار شد.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان تهران ، محمد رضا موسوی،  گفت : این اداره کل اقدامات قابل‌توجهی در راستای کاهش تلفات ناشی از حوادث رانندگی و بهبود وضعیت جاده ها انجام داده است که میتوان به طرح هوشمند‌سازی جاده‌ها اشاره کرد.

معاون فنی و نظارت بر بهره برداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان تهران در ادامه عنوان کرد: هدف عمده از تشکیل این جلسه آشنایی مجموعه ادارات راهداری شهرستان تابعه با سیستم های نظارتی ، توجیه اپراتورهای بی سیم در خصوص برقراری ارتباط و ارسال گزارشات موجود، بهره برداری مناسب از دوربین های نظارتی و غیره  ... است.

موسوی در ادامه به تعداد دستگاههای موجود در سطح جاده های استان اشاره کرد و گفت: کلیه محورهای ورودی و خروجی سطح استان تهران به ۱۱۵ عدد تردد شمار، ۲۵ عدد دوربین نظارت تصویری،۹۲ عدد سامانه ثبت تخلفات و ۴۷ عدد شبکه رادیویی به تفکیک خودرویی، ثابت و دستی مجهز شده است.

 در این جلسه نحوه عملکرد سامانه ها و دستگاههای موجود در مرکز مدیریت راهها و نحوه بکارگیری سامانه های هوشمند در سیستم های حمل ونقل، تابلو های ترافیک نما،سامانه جامع مدیریت سوانح و حوادث رانندگی و غیره ..که  منجر به بهبود عملکرد ، افزایش سطح ایمنی تردد در سفر ، روان سازی جریان ترافیک و در نهایت ارتقای سطح خدمات برای کاربران به ویژه رانندگان شده است مورد ارزیابی قرار گرفت.

در ادامه نيز عمده فعاليت‌هاي مركز مديريت راهها از قبیل:

- شناسايي سريعتر وقايع و گلوگاههای ترافیکی در راه‌هاي كشور از طرق شناسايي با روشهاي معمول (مشاهده انسانی)، شناسايي به كمك ابزار تصويري، شناسايي با استفاده از نتايج برخط سامانه هاي هوشمند و گشتهاي راهداري

- اطلاع‌ رساني به موقع وضعیت راه‌هاي كشور از طرق سامانه پيامك ۱۰۰۰۱۴۱، درگاه اينترنتي WWW.IRAN۱۴۱.IR

سامانه تلفن گویای ۱۴۱ در استان؛ اطلاعات مورد نیاز از قبیل وضعیت آب و هوا ، محدودیت های ترافیکی ناشی از کارگاه جاده ای محورهای استان و ... قابل دریافت توسط کاربران جاده ای است و تابلوهاي پيام متغيير (VMS)

- مدیریت سریع وقایع جاده ای و بازیابی ظرفیت اولیه راه‌ها از طرق ثبت وقايع جاده‌اي و اطلاع رساني به مسئولان مرتبط، ثبت و برنامه‌ريزي كارگاههاي جاده‌اي و مديريت و نظارت بر گشتهاي راهداري

 سامانه جامع حمل ونقل هوشمند نیز سه وظیفه اصلی را عهده دار است: تعداد کل تردد ثبت شده ومیزان تخلفات و ارسال جرایم از انجایی که کل پلاک ها برداشت میشوند امکان تهیه گزارشهای متعدد میباشد مانند تعیین زمان سفر و مدت ماندگاری در سفر

انواع تابلوهای تحت پوشش: ( تابلوی ترافیک نما و تابلوی VMS) که امکان تعیین عملکرد تابلو براساس پردازش تصویر وامکان کنترل دستی وتغییر نمایش وضعیت ترافیک وزمان سفر است، اشاره شد.

در پایان علیجانی، رییس مرکز مدیریت راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان تهران گفت: وظيفه اصلي و ذاتي مركز مديريت راه ها هدايت و نظارت هوشمند جریان تردد، كنترل جاده ها و اطلاع رسانی آخرين وضعيت راه هاي است که این امر با استفاده از آخرین تکنولوژی های موجود انجام می شود.

وي به درگاه اينترنتي ۱۴۱ که يكي از راه هاي اطلاع  رسانی از آخرین و ضعیت راههای و دراختیار قرار دادن آخرین اطلاعات سامانه های حمل ونقل هوشمند كشوراست اشاره کرد وافزود: نمایش امکانات بین راهی بر روی نقشه شامل (پمپ بنزین – مجتمع های خدمات رفاهی – مساجد- راهدارخانه ها و....) ، نمایش تصاویر دوربین های نظارتی به صورت برخط ، نمایش وضعیت ترافیک و حجم تردد و سرعت جهت مدیریت سفر کاربران، نمایش امداد فنی خوردو فعال بر روی نقشه جهت دریافت خدمات از نزدیک ترین امداد فنی خودرو و نمایش اطلاعات پیش بینی هواشناسی از جمله خدماتي است كه در درگاه اينترنتي ۱۴۱ ارائه مي شود.