شناسهٔ خبر: 75532 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

دبیرکارگروه ملی زلزله در قزوین:

استان‌ها به آیین‌نامه ممنوعیت استقرار مراکز حساس در حریم گسل عمل کنند/ افزایش تاب آوری برای زندگی با تهدید زلزله در کشور ضروری است

همايش دبیرکارگروه ملی زلزله در قزوین گفت: ساخت و ساز مراکز مهمی مانند بیمارستان ها، آتش نشانی، مراکز نظامی و سایر اماکن حساس در حریم گسل زلزله ممنوع است و استان ها باید آیین نامه مربوط به این ممنوعیت را رعایت کنند.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، علی بیت اللهی در همایش تخصصی الزامات پدافند غیرعامل در راستای تاب آوری شهری در برابر مخاطرات گسل ها و وقوع زلزله که با حضور ابراهیم مبارک قدم مدیرکل راه و شهرسازی، افشار مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری قزوین، مجابی رییس سازمان نظام مهندسی و جمعی از مدیران و مهندسان در اداره راه و شهرسازی استان قزوین برگزار شد اظهار داشت: خطر زلزله و ضرورت تعیین حریم گسل های زلزله بسیار اهمیت دارد و باید برای آن برنامه ریزی کرد.

وی افزود: در حال حاضر آیین نامه ای در این خصوص وجود دارد که هم اکنون در چند استان شامل تهران، تبریز، مشهد، کرمان و زنجان و البرز رعایت می شود.

رییس بخش زلزله شناسی مهندسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اضافه کرد: قزوین در قسمت شمالی و مناطق گران قیمت دو گسل مهم دارد و متاسفانه توسعه شهری به آن سمت است و در کشور هم هرجا گسل وجود دارد بدلیل توسعه شهری خانه ها گران تر است.

بیت اللهی تصریح کرد: این مرغوبیت به این دلیل است که این واحدها در مرز بین دشت و کوه و مناطق خوش آب و هوا قرار دارد و برج سازی و ساخت و ساز بیشتر می شود که باید از توسعه آن جلوگیری کنیم.

دبیر کارگروه ملی زلزله اظهارداشت: احتمال خسارت و آثار ناشی از خسارت و کاهش زمان برای جبران خسارت از اهداف تاب آوری است و معیارهای سنجش تاب آوری شامل پایداری، جایگزینی، درایت و چابکی از معیارهاست.

بیت اللهی بیان کرد: تاب آوری دارای ابعاد فنی، سازمانی، اجتماعی و اقتصادی است اما باید با زلزله بتوان زندگی کرد.

وی اضافه کرد: در قزوین نیز با توجه به خطر بسیار بالای زلزله که با وجود آن ساختمان‌های زیادی در ارتفاعات آن در حال ساخت است الزامی کردن اجرای این آیین نامه بسیار ضروری است از این رو از مسوولان این استان تقاضا می شود نسبت به تهیه و الزام رعایت این آیین نامه اقدام کنند تا ما نیز کارهای کارشناسی آن را انجام دهیم.

بیت اللهی ادامه داد: به طور کلی صرف نظر از رخداد زلزله که هر از چندی رخ می‌دهد براساس محاسبات انجام شده از نظر ماهیت خطر و احتمال زلزله‌های بزرگ استان‌هایی مانند مازندران، گیلان، تهران، قزوین و آذربایجان شرقی با توجه به تراکم جمعیت، ساخت و ساز و تعداد زلزله‌ها در رده‌های بالای خطر زلزله قرار دارند.

 وی یادآور شد: سرزمین ما در کل کشوری لرزه خیز است و وجود این تعداد گسل نشان می دهد که اگر از یک گسل دور شویم به گسل دیگر نزدیک می شویم بنابراین راه حل، فرار از گسل نیست بلکه مهم‌ترین کار ساخت و ساز مقاوم در برابر زلزله است که کل دنیا هم به آن رسیده به طوری که در کشورهای دارای ساخت و ساز مناسب مردم در هنگام زلزله فقط مراقب وسایل روی میزشان هستند اما در ایران حتی در زلزله های متوسط که ساختمانها تخریب هم نمی شود تعداد مجروحان زیاد است.

بیت اللهی اظهار داشت: علت این مجروحیتها هم در فرار از زلزله است و همین نشان میدهد که مردم اطمینان به ساختمان ندارند و میدانند ساختمانی که نمای خوب هم دارد در زلزله تخریب می‌شود و این یک امتیاز منفی است.

وی با بیان اینکه وضعیت ساخت و سازها در ایران از نظر مقاومت در برابر زلزله مناسب نیست افزود: البته استان‌های تهران و قزوین به نسبت سایر استان‌ها وضعیت بهتری دارند و سیستان و بلوچستان و یزد به خاطر تعداد بالای ساختمانهای خشت و گلی پرخطرترین استان‌ها در این زمینه هستند.

مدیر بخش زلزله شناسی مهندسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: شهر قزوین به دلیل قدمت تاریخی دارای بافت فرسوده زیادی است و به ویژه در مرکز آن با معابر تنگ و باریک و خاک نرم احتمال خسارت در صورت وقوع زلزله بیشتر می شود.

بیت اللهی اظهار داشت: این شهر در مجاورت گسل شمال قزوین است و ساختمان‌های آسیب پذیر زیادی در ارتفاعات آن ساخته شده که باید اقدامات پیشگیرانه را در این زمینه انجام داد.

وی با تاکید بر اینکه توجه به کیفیت ساخت و سازها باید جدی گرفته شود اضافه کرد: در زلزله های اخیر که در کشور اتفاق افتاد بررسی شد در جاهایی که ضوابط و آیین نامه حتی تا حدودی هم رعایت شده بود حداقل ساکنان آن کشته نشده بودند.

بیت اللهی گفت: البته با وجود خطر زلزله در صورتی که از همین امروز اقداماتی انجام شود بعد از چند سال اثرات ارزشمند آن دیده می‌شود چنان که در کشورهای دیگر با چنین اقداماتی توانسته اند خطرات زلزله را تا حد زیادی کنترل کنند.

وی با بیان اینکه تهران با وجود ۲۷ گسل شناسایی شده از نظر وقوع زلزله بسیار خطرپذیر است گفت: فقط ۲ میلیون نفر در بافت فرسوده این شهر زندگی می کنند و سه میلیون جمعیت نیز روزانه در منطقه ۱۲ یعنی بازار این شهر تردد دارند که هر لحظه در معرض خطر قرار دارند.

بیت اللهی افزود: گرچه اقداماتی از نظر تصویب حریم گسل‌ها و همچنین نوسازی بافت فرسوده در تهران در حال انجام است اما خطر به قدری زیاد است که این اقدامات به چشم نمیآید و ما علاوه بر تهران نگران شهرهایی مانند قزوین هم هستیم که در چند سال آینده با افزایش ساخت و ساز در پای ارتفاعات آن دچار سرنوشت پایتخت شود.