شناسهٔ خبر: 75582 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

۴۵۰۰۰ هکتار زمین مورد اختلاف دو وزارتخانه تعیین‌تکلیف شد/ پیشنهاد معرفی واحدهای مسکن مهر فاقدمتقاضی به نیروهای مسلح

علی نبیان معاون وزیر راه و شهرسازی از تعیین تکلیف ۴۵ هزار هکتار زمین مورد اختلاف وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی نبیان، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در بخشی از کارگاه آموزشی اجرای توافقنامه سه‌جانبه میان ستاد کل نیروهای مسلح و وزارتخانه های راه و شهرسازی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح که با موضوع تعیین‌تکلیف اراضی در اختیار وزارت دفاع برگزار شد، گفت: از حدود یک‌سال پیش برای حل‌ اختلافات املاکی دو وزارتخانه برنامه‌ریزی کردیم که مجموعه این اقدامات تاکنون به بسته‌شدن ۶۰۰ پرونده قضایی در این خصوص انجامیده است.

تعیین تکلیف ۴۵۰۰۰ هکتار املاک اختلافی

وی با اشاره به اینکه اختلاف املاک میان دو وزارتخانه راه و شهرسازی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بالغ بر ۴۵ هزار هکتار بود، از تعیین‌تکلیف مقدماتی این املاک خبر داد و گفت: در این میان ۹۸ هکتار زمین در ۳۱ استان با کاربری مسکونی استحصال شد که می‌تواند به امر خطیر رونق مسکن در کشور کمک کند.

استفاده از ظرفیت وزارت دفاع در رونق مسکن

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن همچنین خطاب به مدیران‌کل راه و شهرسازی حاضر در کارگاه افزود: از ظرفیت زمین‌های شناسایی‌شده نیروهای مسلح که کاربری نظامی آن موردنیاز این نیروها نیست، استفاده کنند؛ تفاهمنامه این امر نیز میان دو وزارتخانه منعقدشده و می‌توانیم تغییر کاربری این زمین‌ها را از طریق کمیسیون ماده پنج عملی کنیم.

 وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه ساخت ۱۰۰هزار واحد مسکونی برای نیروهای مسلح، تمهید‌مقدمات این تفاهم‌نامه را بسیار مهم و حیاتی برشمرد و به مدیران‌کل راه و شهرسازی حاضر در کارگاه توصیه کرد، نسبت به تحقق این مهم کوشا باشند و از ظرفیت‌های مناسب نیروهای مسلح در این خصوص نیز غافل نشوند.

معرفی واحدهای مسکن مهر فاقدمتقاضی به نیروهای مسلح

نبیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه تاکنون پرونده مسکن مهر در شش استان کشور بسته‌ شده است، گفت: تعهد ما این است که تا پایان امسال پرونده سایر پروژه‌های مسکن مهری که فاقد متقاضی هستند و یا پیشرفت کمتر از ۳۰درصد دارند را تکمیل کنیم؛ در این مسیر می‌توانیم واحدهای مسکن مهر فاقد متقاضی را به نیروهای مسلح معرفی کنیم تا در صورت موافقت سایر اقدامات به‌سرعت صورت گیرد.

مدیران‌کل راه‌وشهرسازی از ظرفیت ۱۴۰۰ هکتار زمین حریم شهرها استفاده کنند

وی نکته دیگر در خصوص این تفاهم‌نامه سه‌جانبه را هزار و ۴۰۰ هکتار زمین‌ در حریم شهرها عنوان کرد و گفت: دستور وزیر راه و شهرسازی در خصوص این پروژه نیز این بود که بتوانیم برای تولید مسکن از ظرفیت موجود استفاده کنیم.

نبیان، سرعت‌بخشی و تولید مسکن را از اقدامات مهمی برشمرد که در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و تفاهم‌نامه‌های منعقدشده با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در این مسیر قرار دارد و خاطرنشان کرد: مدیران‌کل راه‌و‌شهرسازی استان‌ها برای استفاده از ظرفیت این هزار و ۴۰۰ هکتار زمین چسبیده به شهرها می‌توانند این موضوع را در شورای مسکن استان طرح کنند تا در نهایت پس از کسب مجوز شورایعالی معماری و شهرسازی این امر نیز به تولید مسکن برای تمامی آحاد کشور منجر شود.