شناسهٔ خبر: 75597 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مطرح کرد

آغاز پرداخت تسهیلات به زلزله‌زدگان آذربایجان‌شرقی/پرداخت ۱۱۱میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض و اجاره‌بها به مردم

علیرضا تابش رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از تامین اعتبار ۲۲۱۷ میلیاردتومان از سوی دولت برای مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌شرقی خبر داد و گفت: پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها به زلزله‌زدگان استان از روزهای آتی شروع می‌شود و در این خصوص تمامی مسئولان بانک‌های استان آمادگی کامل دارند. همچنین ۱۱۱ میلیاردتومان بلاعوض دریافت شده است و بنیاد مسکن، آمادگی دارد تا این مبالغ را به مردم بپردازد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علیرضا تابش رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص وضعیت بازسازی مناطق زلزله‌زده آذربایجان و مناطق سیل‌زده استان‌های کشور در برنامه «تیتر امشب» به ارایه نکاتی پرداخت.

تابش در خصوص اهم اقدامات بنیاد در مناطق زلزله‌زده با اشاره به اینکه احداث اسکان موقت به دو روش انجام می‌شود، گفت: نصب اتاقک در محل برای افراد و دیگری پرداخت کمک‌هزینه اجاره دو روشی است که بنیاد به مردم در مناطق زلزله‌زده پیشنهاد کرده است.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه بیشتر مردم در مناطق زلزله زده استان تمایل به دریافت کمک هزینه داشته اند، اعلام کرد: برای نصب اتاقک در مناطق زلزله زده تاکنون ۲۴۹ نفر ثبت نام کرده اند که برای آنها اتاقک ایجاد شده و همچنین ۶۰ کانکس از سوی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به این افراد ارایه شده است.

تابش افزود: برای ۴۰۰ واحد اسکان موقت تامین مصالح انجام شده که هم اکنون این مصالح در محل وجود دارد و روستاییانی که تمایل به بهره مندی از این روش را دارند می توانند از مصالح بنیاد برای ساخت اتاقکی برای اسکان موقت بهره مند شوند.

پرداخت کمک اجاره‌بها به ۱۲۳۰ نفر از مردم زلزله‌زده آذربایجان

وی اعلام کرد: تاکنون تعداد ۱۴۶۳ فقره تمایل به پرداخت نقدی برای اسکان موقت داشتند که برای ۱۲۳۰ نفر از آنها پول به صورت نقدی پرداخت شده است.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همچنین توضیح داد: تاکنون ۹۰۰ واحد مسکونی زلزله زده آواربرداری شده و برای این تعداد واحد وارد احداث واحدهای مسکونی برای اسکان دائم شده ایم. در حدود ۳۴ واحد پی کنی، ۷ واحد آرماتوربندی انجام شده و بتن ریزی نیز برای واحدهای آواربرداری شده آغاز شده است.

تابش ادامه داد: انتقال حدود ۲۰۰ دستگاه اسکلت پیچ و مهره‌ای، خریداری ۴۰۰۰ تن فولاد از دیگر اقدامات بنیاد است و درعین حال حمل مصالح به مناطق زلزله زده آغاز شده است. همچنین، سیمان به اندازه کافی توسط بنیاد مستضعفان در اختیار بنیاد قرار گرفته و در حال انتقال به منطقه است.

۹۰۰ واحد مسکونی زلزله‌زده آواربرداری شد

به گفته این مقام مسئول، حدود ۱۹۰ دستگاه ماشین آلات در حال آواربرداری از مناطق زلزله‌زده هستند.

تابش از تامین اعتبار ۲۲۱۷ میلیاردتومانی بانک ها برای مناطق زلزله زده خبر داد و با اعلام اینکه این میزان تسهیلات در اختیار بانک‌ها قرار گرفته است، توضیح داد: پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها از روزهای آتی شروع می‌شود و در این خصوص تمامی مسئولان بانک‌های استان آمادگی کامل دارند. همچنین ۱۱۱ میلیاردتومان بلاعوض دریافت شده است و بنیاد مسکن، آمادگی دارد تا این مبالغ را به مردم بپردازد.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اعلام اینکه روزهای پایانی اسکان موقت برای زلزله‌زدگان است و بنیاد وارد احداث واحدهای مسکونی و آغاز اسکان دائم زلزله‌زدگان است، گفت: در خصوص اسکان دائم در حال تبادل نظر با فرمانداران، بخشداران و استانداران هستیم تا هرچه سریعتر به اسکان دائم سر و سامان بدهیم.

تابش در خصوص آواربرداری مناطق زلزله زده با تاکید بر اینکه تاکنون ۹۰۰ واحد با همکاری بنیاد و سایر ارگان ها همچون سپاه در حال انجام است، افزود: روند آواربرداری سرعت معقول خود را طی می‌کند. با احتساب ۳۰۰۰ واحد مسکونی زلزله‌زده استان تاکنون ۳۰ درصد از کار انجام شده است. اما در عین حال، با توجه به میزان خسارت  در ۲۰ روستایی که مرکز ثقل زلزله بوده‌اند، در آواربرداری مناطقی که بیشترین تخریب را داشتند ۷۰ درصد آواربرداری انجام شده است.

سیمان رایگان برای بازسازی واحدهای مسکونی سیل زده

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همچنین در ادامه این برنامه به عملکرد بنیاد مسکن در خصوص بازسازی مناطق سیل‌زده پرداخت و در خصوص افزایش قیمت مصالح در  لرستان، گفت: افزایش قیمتی به ما گزارش نشده است. بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مصالح را به همان قیمت سابق و به قیمت خرید به متقاضیان واگذار می کند، ممکن است عده ای به بازار بروند و اقلامی خریداری کنند که ما روی این موضوع، کنترل نداریم. اما در عین حال، این موضوع حتما پیگیری خواهد شد.

وی یادآور شد: بنیاد مسکن انقلال اسلامی سیمان را رایگان و میلگرد و اسکلت و سایر مصالح را به قمیت مصوب به سیل‌زدگان می‌دهد.

تابش در خصوص روستای ملاوی که در حاشیه رودخانه کشکان قرار دارد، گفت: هشت خانوار هستند که خانوارهای ساکن دائمی هستند و ۲۸ خانوار این روستا نیز در شهر سکونت می کنند که واحدهای مسکونی، خدمات و تجاری دارند که باید از این روستا، جابه جا شوند.

وی در خصوص پیشنهادهای بنیاد به ساکنان این روستا برای جابه جایی اعلام کرد:  بنیاد به ساکنان این روستا پیشنهاد کرده است تا زمینی را که در سه کیلومتری آن روستا قرار دارد، تقسیم کند و در اختیار آنها قرار دهد. پیشنهاد دیگر نیز این است که ساکنان روستای ملاوی به روستاهای سراب حمام، اسلام آباد و مورانی که نزدیک آن روستا قرار دارد بروند و ساکن شوند، و یا متوسط آنچه که زمین روستاییان قیمت گذاری شه به آنها نقدا پرداخت شود که روستاییان با هیچکدام موافقت نکردند.

تابش از تمایل روستاییان ملاوی برای استقرار در پلدختر خبر داد و گفت: رسیدگی به این موضوع را به عهده مسئولان استان گذاشته‌ایم تا مساله آن روستا را حل کنند.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: بخشی از روستای ملاوی در بستر و حریم رودخانه کشکان و بخشی دیگر حریم راه است و امکان آنکه در همان روستا به روستاییان زمین بدهیم را نداریم.

تابش همچنین گفت: پرداخت‌ها دقیقا بر اساس پیشرفت فیزیکی انجام می‌شود.