شناسهٔ خبر: 75625 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

در دیدار معاون امور بندری سازمان بنادر با معاون وزیر حمل و نقل افغانستان مطرح شد

چابهار؛ تنها بندر مناسب برای افغانستانی ها/ استقبال از فعالیت بخش خصوصی افغانستان در پسکرانه و بندر چابهار

جلسه معاون وزیر حمل و نقل افغانستان گفت: دیدگاه دولت افغانستان به بندر چابهار تغییر کرده و این بندر تنها بندری است که ما می توانیم از طریق آن واردات و صادرات کالاهای افغانستان را دنبال کنیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شیخ احمد متین؛ مدیرکل حمل و نقل جاده ای وزارت حمل و نقل افغانستان که در راس هیاتی برای رایزنی در حوزه های مختلف ترابری به ایران سفر کرده است در دیدار با محمد علی حسن زاده؛ معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر، خواستار برگزاری دومین نشست کمیته پیگیری اجرایی سازی موافتنامه سه جانبه چابهار بین ایران، هندوستان و افغانستان شد.

معاون وزیر حمل و نقل افغانستان در این دیدار با بیان اینکه کشور افغانستان حلقه وصل آسیای میانه و چهار راه ترانزیت در منطقه محسوب می شود، خاطر نشان کرد: استفاده بهینه از پتانسیل های عظیم موجود در منطقه به هماهنگی های بیشتری نیاز دارد که بدین جهت نشست های دو جانبه با کشور دوست  و برادر ، ایران، در همین راستا است.

شیخ احمد متین با بیان اینکه دولت افغانستان در نظر دارد همکارهای اقتصادی و دریایی – بندری اش را با ایران توسعه دهد، اظهار داشت: بندر چابهار؛ کوتاه ترین و مناسب ترین مسیر برای فرصت های ترانزیتی  خاص از افغانستان است.

معاون وزیر حمل و نقل افغانستان از نگاه ویژه کشورش به بندر چابهار به عنوان تنها مسیر به صرفه برای ترانزیت اشاره و خاطرنشان کرد: دیدگاه دولت افغانستان به بندر چابهار تغییر کرده و این بندر تنها بندری است که ما می توانیم با لحاظ کردن سیاست های اقتصادی، به امر واردات و صادرات کالاهای افغانستان بپردازیم.

در این دیدار نیز محمد علی حسن زاده؛ معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام اینکه دومین نشست کمیته پیگیری اجرایی سازی موافتنامه سه جانبه چابهار  بزودی در هند برگزار می شود، عنوان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی این آمادگی را دارد در حوزه های مختلف دریایی و بندری با دولت افغانستان همکاری کند.

حسن زاده از حمایت دولت ایران برای توسعه همکاری های تجاری با حوزه ترابری و ترانزیت افغانستان خبر داد و تأکید کرد: سازمان بنادر و دریانوردی از فعالیت بخش های خصوصی افغانستان در پسکرانه بندری و همچنین در فعالیت های بندری تخلیه و بارگیری در بندر چابهار استقبال می کند.