شناسهٔ خبر: 75637 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرد

افزایش نگران‌کننده غلظت دی‌اکسید‌کربن در جو/ سطح کربن جو به بالاترین میزان در ۳ میلیون سال گذشته رسید

کره زمین سازمان جهانی هواشناسی با اشاره به افزایش نگران‌کننده غلظت دی‌اکسید‌کربن در سطح جهانی خبر داده که میزان این گاز به‌طور متوسط در سال ۲۰۱۸ به ۴۰۷/۸ ذره در میلیون رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان جهانی هواشناسی در تازه‌ترین گزارش گازهای گلخانه‌ای این سازمان با اشاره به اینکه سال ۲۰۱۸ میانگین غلظت گاز دی‌اکسید‌کربن در اتمسفر زمین، ۴۰۷.۸ بخش در میلیون (ppm) گزارش شد، این میزان را بی‌سابقه خوانده و هشدار داده است که زمان برای کاهش اثرات مخرب تغییرات اقلیمی به‌سرعت در حال تمام‌شدن است. 

سازمان جهانی هواشناسی برای تهیه این گزارش داده‌های مرتبط با گازهای گلخانه‌ای را از ۵۳ کشور جمع‌آوری و برای به‌دست آوردن میانگین دی‌اکسیدکربن کره زمین، آن را در طول سال تقسیم کرد. سال گذشته میلادی، میانگین گاز دی‌اکسیدکربن ۴۰۷.۸ بخش در میلیون گزارش شد که تقریباً ۵۰ درصد از دوره پیش از انقلاب صنعتی با ۲۸۰(ppm) بیشتر است.

«آخرین باری که زمین چنین غلظت بالایی از گاز دی اکسید کربن را تجربه کرد، به ۳ تا ۵ میلیون سال قبل بر میگردد. در آن زمان دما دو تا سه درجه سانتی‌گراد بیشتر و سطح آب دریاها نیز ۱۰ تا ۲۰ متر بالاتر از اکنون بوده است.»

آمارهای سال ۲۰۱۸ افزایش چشمگیر گاز دی‌اکسیدکربن را نسبت‌به سال قبل نشان می‌دهند. سال ۲۰۱۷ میانگین غلظت گاز دی‌اکسیدکربن اتمسفر زمین ۴۰۵.۵(ppm) گزارش شده بود. در ادامه این گزارش آمده که نرخ افزایش گاز دی اکسید کربن از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸، مشابه سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ بوده و در طول یک دهه گذشته کمی بالاتر از میانگین بوده است.

متاسفانه نرخ رشد گاز دی‌اکسیدکربن در طولانی‌مدت افزایش خواهد داشت. میانگین رشد این گاز در سه دهه گذشته افزایشی پایدار نشان می‌دهد. بین سال‌های ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۵، میانگین افزایش گاز مذکور، ۱.۴۲(ppm) در هر سال بوده و در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ نیز میزان آن سالانه ۲.۰۶(ppm) افزایش داشته است. این آمارها نشان می‌دهند هنوز کار موثری برای حل این مشکل انجام نشده است.

«با وجود تمام تعهداتی که سال ۲۰۱۵ در قالب توافق پاریس صورت‌گرفته، هیچ نشانه‌ای مبنی بر کند شدن تغلیظ گازهای گلخانه‌ای جو دیده نمی‌شود، چه برسد به کاهش آن‌ها. ما باید به این تعهدات جامه عمل بپوشانیم و جاه طلبی های خود را به خاطر آینده بشریت زیاد کنیم.»

متاسفانه بشر با شتابی زیاد در سراشیبی انتشار گازهای گلخانه‌ای در حرکت است. سال ۲۰۱۵، مرز ۴۰۰(ppm) معین‌شده شکسته شد و داده‌های به‌دست آمده نشان می‌دهند سال ۲۰۱۹ این میزان از ۴۱۰(ppm) عبور خواهد کرد. در حال حاضر بسیاری از ایستگاه‌های آب و هوایی تراکم بیش از ۴۱۵(ppm) را گزارش کرده‌اند.

گاز کربن‌دی‌اکسید تنها عامل مخرب نیست و گزارش سازمان جهانی هواشناسی نشان می‌دهد انتشار متان(CH۴) و اکسید نیتروژن(N۲O) نیز در حال افزایش است. سال ۲۰۱۸ سطح متان به رکورد هزار و ۸۶۹ (ppb) بخش در میلیارد، رسید که ۲/۵ برابر بیشتر از دوران پیش از انقلاب صنعتی است. اکسید نیتروژن نیز که لایه ازون را از بین می‌برد، در همان سال به ۳۳۱.۱ بخش در میلیارد رسیده که نسبت به سال قبل و میانگین یک دهه گذشته، افزایش داشته است.