شناسهٔ خبر: 75648 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در دیدار با معاون وزیر حمل و نقل جاده ای افغانستان تاکید کرد

تشکیل کمیته مشترک ایران و افغانستان برای ساماندهی مناطق مرزی/ تکمیل هر چه سریع تر خط ریلی خواف- هرات

دیدار وزیر راه و شهرسازی با معاون وزیر حمل و نقل جاده ای وزارت حمل و نقل افغانستان وزیر راه و شهرسازی کشورمان در دیدار با هیات افغانستانی که به منظور توسعه روابط حمل و نقل و ترانزیتی انجام شد، بر تشکیل هرچه سریعتر کمیته مشترک ساماندهی مرزهای ایران و افغانستان در مناطق میلک، دوغارون و ماهی رود خبر داد و گفت: خط ریلی خواف- هرات هر چه سریعتر با برقراری امنیت تکمیل شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی کشورمان در دیداری که صبح امروز هفتم آبان ماه در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی با شیخ احمد متین معاون وزیر حمل و نقل جاده ای وزارت حمل و نقل افغانستان داشت، بر توسعه روابط ایران با کشورهای همسایه به ویژه افغانستان تاکید کرد.

وزیر راه و شهرسازی کشورمان با اشاره به اینکه کشورهای منطقه باید مسائل و مشکلات خود را درون منطقه‌ای حل کنند، همزبانی و هم کیشی را جزو جاذبه‌ها و ویژگی‌هایی برشمرد که حکومت‌های منطقه را به توسعه تبادلات با یکدیگر ترغیب می‌کند.

اسلامی در عین حال خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره به پایداری صلح و ثبات کشور افغانستان برای پیشرفت و توسعه آن کشور مومن بوده و هست و برای تحقق آن از هیچ کوششی دریغ نکرده است.

وی در راه تقویت و گسترش روابط دو کشور، بر تکمیل خط ریلی خواف- هرات تاکید کرده و گفت: در گذشته برای تکمیل خط ریلی خواف- هرات فعالیت هایی انجام شد که  امیدواریم با برقراری امنیت این خط ریلی هرچه سریعتر تکمیل شود.

عضو کابینه دولت دوازدهم در بیان انتظارات جمهوری اسلامی ایران از دولت افغانستان، اعلام کرد: مدت هاست به دلیل ناامنی شرکت‌های ایرانی فعال در زمینه تکمیل خطوط ریلی دچار زیان و خسارت شده اند. انتظار ما این است که دولت افغانستان به ویژه وزارت حمل و نقل آن کشور این موضوع را حل و فصل کند.

اسلامی تکمیل سکو و بارانداز را در مسیر خط ریل خواف- هرات، منوط به برقراری امنیت عنوان کرد و خواستار راه اندازی هرچه سریعتر این پروژه و تکمیل آن شد.

بنا بر این گزارش، عملیات اجرایی پروژه راه آهن خواف – هرات که از سالهای ۱۳۸۱ - ۱۳۸۲ اآغاز شده است، دارای چهار قطعه بوده که سه قطعه آن از خواف تا ایستگاه شمعتیغ و پس از آن ایستگاه جونو در تعهد ایران است و قطعه چهارم که از این ایستگاه شروع شده و به هرات می‌رسد را افغانستانی‌ها متعهد به ساخت و بهره‌برداری از آن شده اند.

آمادگی ایران برای ارایه ضوابط و آیین‌نامه‌های حمل‌ونقلی به افغانستان

وزیر راه و شهرسازی کشورمان در ادامه دیدار خود با هیات افغانستانی از آمادگی ایران برای ارایه ضوابط و معیارهای حمل و نقلی و آیین‌نامه‌ها در قالب انتقال تکنولوژی، آموزش، تربیت نیروی انسانی و تجهیزات و ماشین آلات از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای خبر داد و افزود: نیاز داریم تا مناطق مرزی ایران و افغانستان در میلک، ماهی رود و دوغاورن ساماندهی شود. بدین‌معنا انتظار داریم تا توسعه روابط اقتصادی دو کشور با ساماندهی مسیر ترانزیتی هموار شود.

وی اعلام کرد: کمیته و گروه مشترک کارشناسی برای ساماندهی سه منطقه مرزی ایران و افغانستان تعیین شود و با انجام  کار کارشناسی، مشکلات این مناطق را بررسی و اولویت بندی کنند و مشکلاتی را که می توان از طریق کمیته و کارگروه حل کرد، در همان کارگروه حل کرده و در صورت عدم رفع مشکلات، در خصوص رفع آنها، کمیته مرزی، تعیین‌تکلیف کند.