شناسهٔ خبر: 75660 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

بررسی شاخص کیفیت هوا نشان می‌دهد؛

سبقت از سئول، پاریس و لوس‌آنجلس در آلودگی/ جمعه آلوده تهران/ کابل آلوده‌ترین شهر جهان

آلودگی هوا داده‌های جهانی شاخص کیفیت هوا نشان می‌دهد که تهران روز جمعه، آلوده‌تر از کلان‌شهرهایی نظیر سئول، پارس و لوس‌آنجلس به‌ثبت رسیده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مدارس و مراکز آموزش عالی شهر تهران در حالی روز شنبه، دهم آذرماه تعطیل اعلام شد که بنا به گزارش شرکت کنترل کیفیت هوا که زیر نظر شهرداری تهران فعالیت می‌کند شاخص آلودگی هوای شهر تهران، روز جمعه، هشتم آذرماه به عدد ۱۵۶ رسید؛ عددی که به‌معنای ناسالم‌بودن هوا برای گروه‌های حساس است.

تهران آلوده‌تر از سئول، لوس‌آنجلس، مکزیکوسیتی و پاریس

وبسایت جهانی AirVisual نیز که به رصد آلودگی هوای شهرهای جهان به‌صورت آنلاین و لحظه‌ای می‌پردازد، شاخص آلودگی هوای روز جمعه در تهران را ۱۵۷ اعلام کرد؛ بر اساس آخرین داده‌های این وبسایت، هوای شهر تهران در این مدت، آلوده‌تر از کلان‌شهرهایی نظیر سئول، لوس‌آنجلس، مکزیکوسیتی و پاریس است.

کابل آلوده‌ترین شهر جهان
داده‌های AirVisual همچنین نشان می‌دهد، کابل، پایتخت افغانستان در این مدت با شاخص آلودگی ۲۲۷ آلوده‌ترین شهر جهان است و داکای در بنگلادش، تاشکند در ازبکستان و لاهور در پاکستان به‌ترتیب با شاخص ۱۸۴، ۱۸۴ و ۱۸۰ دیگر شهرهای آلوده جهان در ۲۹ نوامبر ۲۰۱۹ به‌ثبت رسیدند.

مدارس و دانشگاه‌ روز شنبه تعطیل است

آلودگی هوای این روزهای تهران و تعدادی از شهرهای این استان به‌حدی است که کمیته اضطرار آلودگی هوای این استان روز جمعه تشکیل جلسه داد، تا به تصمیم‌گیری در این خصوص بپردازد؛ تصمیماتی که از زبان محمد تقی‌زاده، معاون عمرانی استانداری تهران اعلام شد که بر اساس آن، این کمیته رای به تعطیلی کلیه مدارس(تمامی مقاطع)، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان تهران به‌استثنای سه شهرستان فیروزکوه، دماوند و پردیس داد.
تقی‌زاده همچنین با اشاره به اینکه طرح زوج و فرد، فردا از درب منازل در تهران اجرا می‌شود، از مدیران دستگاه‌ها خواست نسبت‌به مرخصی مادران و کارمندان مساعدت لازم را منظور کنند.

تردد کامیون‌ها و خودروهای سنگین و فعالیت‌های عمرانی ممنوع

تصمیمات کمیته اضطرار آلودگی هوا اما محدود به تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها نماند و مقرر شد، تردد کامیون‌ها و خودروهای سنگین به شهر تهران همچنان ممنوع باشد و فعالیت‌های عمرانی تمام دستگاه‌ها، سازمان‌ها و شهرداری‌ها تا اطلاع ثانوی متوقف بماند که این محدودیت شامل معادن شن و ماسه و صنایع نظیر آن نیز می‌شود.
در جلسه امروز همچنین تصمیم‌ بر این شد که فعالیت‌ها و مسابقات ورزشی در فضای باز فردا متوقف باشد که بر این اساس دیدار تیم‌های پرسپولیس و نساجی مازندران در چارچوب رقابت‌های لیگ برتر فوتبال کشور لغو خواهد شد.

شاخص آلودگی هوای تهران ناسالم برای تمام گروه‌ها

شاخص آلودگی هوای تهران برای تمام گروه‌ها ناسالم است

عباس شاهسونی، رییس‌گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت نیز در بخشی از جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا، شاخص آلودگی هوای تهران را برای تمام گروه‌ها ناسالم دانست و با بیان اینکه، عدد ۱۵۷ که روز جمعه به ثبت رسید، بالاترین مقدار شاخص در روزهای گذشته بوده است، گفت: شاخص کیفیت هوا در حال حاضر در ۱۱ ایستگاه شهر تهران به بالاتر از ۱۵۰ رسیده است و ایستگاه پیروزی و شادآباد با عدد ۱۸۰ بالاترین شاخص را در سطح شهر تهران دارند. طی سال جاری ۴۴ روز هوا ناسالم برای گروه‌های حساس بوده است که در مقایسه با سال گذشته تعداد روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس افزایش یافته است.

گروه‌های حساس از فعالیت طولانی خارج از منزل خودداری کنند

شاهسونی همچنین به بیماران قلبی و ریوی، کودکان و سالمندان، زنان باردار و کسانی‌که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، توصیه کرد، از فعالیت‌های طولانی و سنگین خارج از منزل خودداری کنند و سایر افراد نیز فعالیت‌های طولانی و سنگین خارج از خانه را تا حد امکان کاهش دهند و در ترددهای خود از ماسک‌های مخصوص P۲ یا N۹۵ استفاده کنند. همچنین شهروندان در این مدت، فعالیت‌های ورزشی را تا حد امکان کاهش دهند یا در فضاهای بسته ورزش کنند. والدین نیز کودکانشان را در این روزها به بوستان‌ها نبرند.