شناسهٔ خبر: 75672 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

جزئیاتی از زمین‌لرزه ۴.۹ ایذه در هشتم آذر۹۸ اعلام شد

تیم ارزیاب خسارات زلزله ایذه به منطقه گسیل شدند/ثبت ۴ پس لرزه با بزرگی بیش از ۴

علی بیت اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جزییات زمین لرزه ۴.۹ ایذه در شب گذشته (۸ آذر ۹۸) را اعلام کرد و گفت: در مدت زمان ۱۳ ساله اخیر حدود ۱۷۰۰ زمین‌لرزه با بزرگی بیش از ۲.۵ در فاصله ۱۰۰ کیلومتری اطراف رومرکز زلزله رخ داده است که ۹۰ زمین‌لرزه از آن میان با بزرگی ۴ و بالاتر از آن بوده است.

علی بیت‌اللهی، رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جزئیات زلزله‌ای با بزرگی ۴.۹ در ایذه خوزستان را که شب گذشته ساعت ۲۰:۵۰ رخ داد، تشریح کرد.

بیت‌اللهی گفت: زلزله شب گذشته ایذه در ۲۲ کیلومتری شمال شهر ایذه و ۵۳ کیلومتری شرق مسجد سلیمان خوزستان و در سمت شرقی استان رخ داد که گزارشی از آسیب جانی به دلیل رخداد زلزله حاصل نشده است و تنها سه نفر به دلیل وحشت و زمین خوردن دچار آسیب شدند.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین از وارد آمدن خسارت اندک به یک باب خانه روستایی در روستای علی‌آباد خبر داد و افزود: ارزیابی میدانی خسارت توسط تیم‌های مرتبط در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته بیت اللهی، عمق زمین لرزه بنا بر گزارش مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، ۲۰ کیلومتر گزارش شده است که عمق نسبتا زیادی بوده و احتمالا یکی از دلایل اثر نامحسوس زلزله نیز در منطقه عمق بالای آن است.

وی در خصوص مراکز جمعیتی این زمین‌لرزه اعلام کرد: شهرهای ایذه، بازفت (استان چهارمحال‌و‌بختیاری)، آبژدان، قلعه‌خواجه، صمصامی، قلعه‌تل و مسجد سلیمان در شعاع بین ۲۰ تا ۵۰ کیلومتری اطراف رومرکز این زلزله واقع شده است که دو شهر ایذه و مسجد سلیمان دارای جمعیتی بیش از ۱۰۰ هزار نفرند.

به گفته رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، روستاهای متعددی در اطراف رومرکز زلزله قرار دارند که شامل روستاهای مهرنان، نجفقلی، بنه تیمور و سراب است.

بیت‌اللهی همچنین توضیح داد: رومرکز زلزله در امتداد یکی از سگمنت‌های سامانه گسلی پیشانی کوهستان واقع شده که احتمالا گسل مسبب زمین‌لرزه نیز همین قطعه از گسل پیشانی کوهستان است.

وی از وقوع چهار پس‌لرزه پس از زلزله اصلی با بزرگی ۴.۹ خبر داد که به گفته وی بزرگترین آنها پس‌لرزه ۴.۳ بوده است که در ساعت ۲۲:۳۳ رخ داد.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تصریح کرد: منطقه زلزله‌زده، از نظر لرزه‌خیزی فعال و با توجه به وجود گسله‌های فعال، زمین‌لرزه‌های متعددی در طول سالیان گذشته در حوالی آن رخ داده است.

به گفته وی، در مدت زمان ۱۳ ساله اخیر حدود ۱۷۰۰ زمین‌لرزه با بزرگی بیش از ۲.۵ در فاصله ۱۰۰ کیلومتری اطراف رومرکز زلزله رخ داده است که ۹۰ زمین‌لرزه از آن میان با بزرگی ۴ و بالاتر از آن بوده است.