شناسهٔ خبر: 75674 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی قزوین خبر داد:

سکونت ۱۵ درصد از خانوارهای قزوین در بافت ناکارآمد/ انتخاب ۱۰ محله برای اجرای طرح بازآفرینی شهری

جلسه مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین با بیان اینکه ۱۵ درصد از خانوارهای شهری این استان در بافت ناکارآمد سکونت دارند، گفت: برای حل این مشکل ۱۰ محله انتخاب شده که طرح بازآفرینی شهری در این محلات اجرا می شود.

به گزارش پايگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، ستاد بازآفرینی شهری استان قزوین با حضور محمد پژمان، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، ریاست هدایت الله جمالی پور، استاندار و دبیری ابراهیم مبارک قدم، مدیر کل راه و شهرسازیاستان قزوین و همچنین حضور زرآبادی نماینده مجلس، فرخزاد معاون عمرانی، یاری رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و جمعی از مدیران استانی برگزار شد.

مبارک قدم در این نشست ضمن ارائه گزارشی در خصوص بازآفرینی شهری استان قزوین گفت: استان قزوین از نظر نرخ جمعیتی استان پر تراکمی است که با روند فزاینده مهاجرت روبرو است.  امسال حدود ۱۰۷۲ نفر از استان خارج شده اند و مهاجرت درون شهرستانی نیز رخ داده است.

مدیر کل راه و شهرسازی اضافه کرد: ۱۳ شهر از ۲۵ شهر استان دارای بافت فرسوده است  و در مجموع  ۱۴۳۸ هکتار بافت ناکارآمد  در استان وجود دارد که برخی دارای بافت فرسوده میانی و برخی بافت با منشا روستایی دارند.  در حوزه سکونت گاه غیر رسمی زیر ۲۰ درصد مساحت شهری در شهرهای استان بافت ناکارآمد است که  ۱۵ درصد خانوار شهری معادل ۳۱ هزار خانوار در بافت ناکارآمد سکونت دارند.

وی ادامه داد: در قزوین بخشی از بافت میانی شهر بر بافت تاریخی منطبق است و باید در حوزه میراث فرهنگی همراهی لازم برای احیا و بهسازی صورت گیرد. ۱۰ محله در شهر قزوین برای اجرای طرح بازآفرینی انتخاب شده که محله سردار، بلاغی، امامزاده حسین و هادی آباد از آن جمله است. مساحت این محلات حدود ۴۵۵ هکتار است که ۱۳۰ هزار نفر جمعیت در آن سکونت دارند.

مبارک قدم با بیان اینکه بر اساس قانون بودجه برای بهسازی معابر در بافت فرسوده تاکنون۵۰۰ تن قیر مصرف شده است، گفت:  در احیای بافت ها برنامه هایی از جمله اصلاح زیرساخت ها، هدایت آب های سطحی، اصلاح سیستم فاضلاب و احداث درمانگاه پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: سال گذشته برای احیای بافت فرسوده ۳۴ میلیارد تومان بودجه مصوب و ابلغ شد و ۲۵ پروژه کلید خورد.  تعدادی از این پروژه ها نیمه تمام مانده که تکمیل آن ها  ۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان  لازم دارد. همچنین در حوزه اقدامات مشترک برخی طرح ها مانند آب و فاضلاب شهری ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مبلغ  ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از محل تبصره ۱۸ برای پیشبرد این طرح پیش بینی شده است. 

مدیرکل راه و شهرسازی سپس به طرح توسعه امامزاده حسین (ع) اشاره کرد و گفت: تعهدات مشترک بین دستگاه ها برای اجرای این طرح حدود ۶۰ میلیارد تومان است. اجرای طرح توسعه نیازمند تملک  ۱۵۳ قطعه است که  تملک ۱۰۰ قطعه انجام شده و ۵۳ مورد باقیمانده است.

وی افزود: : برای تملک و آزاد سازی در طرح توسعه امامزاده حسین(ع) تاکنون حدود۲۰ میلیارد تومان هزینه شده اما به دلیل طولانی شدن کار مشکلات ساکنان بیشتر شده است لذا  امروز مقرر شد آزادسازی محوطه صحن در اولویت باشد و با دریافت مجوز ماده ۸  بتوان با تامین منابع برای سایر بخش ها اعتبار لازم را تهیه کرد.

مبارک قدم در ادامه وضعیت مسکن در استان قزوین را عادی توصیف کرد و گفت: اکنون برای هر ۱۰۲ خانوار شهری ۱۰۰ واحد مسکونی وجود دارد. سهمیه تسهیلات مسکن استان نیز ۴۵۰ واحد است که  برای ۳۸۰ واحد تشکیل پرونده شده و ۶۶ فقره به بانک معرفی شده که ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان سهم اعتبارات آن است.

ضرورت اجرای سریع طرح بازآفرینی شهری برای جلوگیری از آسیب های اجتماعی

هدایت الله جمالی پور، استاندار قزوین نیز در این نشست، با بیان اینکه طرح بازآفرینی شهری از مطالبات رئیس جمهور است و دستگاه ها موظف به همکاری برای به سرانجام رسیدن آن هستند، گفت:  استان قزوین در اجرای این طرح پیشرو بوده است. برای اجرای طرح بازآفرینی شهری و احیای محلات قدیمی، ‌چند محله انتخاب شده و محلات سردار، پنبه ریسه، هادی آباد و امامزاده حسین در اولویت این طرح قرار دارند.

وی ادامه داد: وضعیت نامطلوب محله هادی آباد می تواند آسیب های اجتماعی به دنبال داشته باشد، بنابراین بهتر است در اجرای طرح  بازآفرینی شهری این محله در اولویت قرار بگیرد.  در این راستا ۱۰ میلیارد تومان برای تملک هادی آباد اختصاص داده شده و ۸۰ درصد از بناها تملک شده است. استانداری برای عملیاتی شدن باقی طرح، به دستگاه های مجری کمک می کند. 

استاندار قزوین با اشاره به توقف طرح توسعه امامزاده حسین (ع) قزوین گفت: اجرای این طرح به تصمیم گیری صحیح نیاز دارد زیرا این طرح ۲۵ سال ادامه یافته و مردم را دچار مشکل کرده است.

وی افزود: لازم است طرح توسعه امامزاده حسین (ع) مورد بازنگری قرار گیرد و با رویکرد اقتصادی ادامه یابد که از محل درآمدافزایی و تغییر کاربری بتوان طرح را جلو برد.