شناسهٔ خبر: 75686 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد

موفقیت ایران در تولید سوخت کم سولفور برای کشتی‌ها / افزایش ظرفیت تولید به ۴۰هزار تن می‌رسد

سوخت کشتی معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: معاونت بین المللی و بازرگانی وزارت نفت از تولید سوخت کم سولفور در یکی از پالایشگاه‌های کشور خبر داده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جلیل اسلامی معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه از ۱۱ دی تمامی کشتی‌ها موظف به مصرف سوخت کم سولفور یا کم گوگرد هستند، گفت: طبق اعلام سازمان آیمو تمامی کشتی‌های دنیا برای تردد در آب‌ها ملزم به استفاده از سوخت کم سولفور هستند بنابراین سازمان بنادر و دریانوردی طی سال‌های اخیر اقدامات بسیار زیادی در سطوح مختلف جهت تهیه این سوخت انجام داده است.

وی افزود: سازمان بنادر و دریانوردی با ارگان‌هایی از جمله وزارت نفت، شرکت‌های کشتیرانی و هیئت دولت مکاتبات گسترده‌ای انجام داد، بنابراین در یک سال گذشته اتحادیه صادرکنندگان نفت، انجمن‌ها و بانکرینگ، اقداماتی را جهت تهیه و تولید سوخت کم سوفلور انجام داده‌اند.

امکان تولید ۱۵ هزار تن سوخت کم سوفلور

اسلامی بیان کرد: طبق اعلام معاونت بین المللی و بازرگانی وزارت نفت یکی از پالایشگاه‌ها در داخل کشور اقدام به تولید و ارائه سوخت کم سولفور کرده و هم اکنون طبق اولویت بندی کشتی‌های اقیانوس پیما می‌توانند برای سفر‌های بین المللی خود از این سوخت استفاده کنند.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: تاکنون امکان تولید ۱۵ هزار تن کم سوفلور در ماه فراهم شده و ظرف چند ماه آینده میزان تولید آن باید به ۴۰ هزار تن افزایش یابد تا از آن برای مصارف بنادر جنوبی از جمله بندرعباس و بندر عسلویه استفاده شود.

او با بیان اینکه امکان تهیه و تولید سوخت کم سولفور در داخل کشور یکی از مهمترین اقدامات در حوزه سوخت کشتی‌ها بوده است، گفت: هم اکنون بر اساس مصرف خطوط کشتی‌ها این سوخت‌ها تهیه می‌شود و به مرور به میزان مصرف واقعی خواهد رسید البته ما سعی داشتیم از تولیدات داخلی برای مصرف سوخت کشتی‌ها استفاده کنیم این در حالی است که امکان تأمین آن در خارج از کشور هم وجود داشت.

اسلامی یادآور شد: ما از تمامی ظرفیت‌های داخل کشور جهت سرمایه گذاری برای شرکت‌های دانش بنیان جهت تولید سوخت کم سولفور استفاده کرده‌ایم و در این زمینه هم موفقیت‌های بسیاری زیادی را کسب کرده‌ایم به طوری که در آینده نزدیک نه تنها برای مصارف کشتی‌های داخلی بلکه برای مصارف کشتی‌های خارجی هم این سرویس را ارائه خواهیم کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: در سال‌های گذشته وزارت نفت و شرکت‌های پالایشگاه برای تولید سوخت کم سولفور همکاری‌های لازم را انجام نمی‌داد، اما هم اکنون با همکاری وزارت نفت و سایر شرکت‌های دانش بنیان توانسته‌ایم به این توانمندی بزرگ در حوزه سوخت کشتی‌ها دست یابیم.