شناسهٔ خبر: 75700 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران خبر داد

کاهش قیمت تمام شده کالاهای وارداتی/تعرفه دیرکرد ریالی شد

برگزاری نشست دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران درخصوص تغییر در تعرفه دیرکرد کانتینر دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران گفت: تعرفه هزینه دیرکرد کانتینر براساس نرخ تسریع ارز از فردا انجام خواهد شد و به این ترتیب قیمت تمام شده کالای وارداتی به شکلی قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در نشست خبری انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، مسعود پل مه دبیر این انجمن در جمع خبرنگاران با اشاره به تحریم های آمریکا و شروع این تحریم ها با خروج آمریکا از برجام در سال ۹۷ اظهار داشت: با شروع رفتار ظالمانه آمریکا که به شیوه تهدید اقتصادی علیه کشورمان شکل گرفت، شرکت های بزرگ کشتیرانی همسو با این تخاصم از فعالیت با ایران سرباز زدند.

وی افزود: پس از این اتفاق توصیه های لازم  به مسئولان اقتصادی کشور بابت بعضی از تحولات که احتمال داشت مبادلات کالا را تحت الشعاع قرار دهد و هزینه ها را بالا ببرند، ارائه شد.

دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران تصریح کرد: بر این اساس در تعرفه حق توقف کانتینر تغییراتی ایجاد شد. پیش از این با هزینه دیرکرد کانتینر مواجه شدیم که باعث می شد هزینه مبادله کالا به ایران و از ایران افزایش یابد. در واقع نرخ تمام شده کالا برای مصرف کننده ایرانی را افزایش می داد که شرایط نسبتا بدی را به وجود آورد.

وی افزود: طی یکسال اخیر مذاکرات بسیاری را با بخش دولتی و خصوصی داشتیم و با مذاکره با شرکت های خارجی به این توافق رسیدیم که هزینه دیرکرد کانتینر کالای وارداتی بر اساس فرمول نرخ تسعیر ارز و برای داخلی ها ریالی محاسبه شود.

پل مه با اعلام این خبر که از فردا ۱۰ آذرماه کاهش تعرفه توافقی ارزی دیرکرد کانتینر شرکت های خارجی اجرایی خواهد شد، اظهار داشت:  به این شکل از درج تعرفه های متعدد و متاسفانه بسیار سنگین بارنامه ها جلوگیری خواهد شد و امیدواریم با همکاری در این حوزه، کنترل باعث کاهش بخش قابل توجهی  از هزینه های حمل را در پی داشته باشد.

دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در خصوص ضمانت اجرایی این توافق افزود: در کشور دو تعرفه داریم؛ یک بخش تعرفه های توافقی و انعقاد قاعده حقوقی منظم است و اگر نباشد باید از تعرفه شواری عالی ترابری تبعیت کنند.

وی با تاکید بر همراهی و حمایت از اقتصاد مقاومتی و تبعیت تصمیمات ستاد تنظیم بازار، اضافه کرد: تا پایان آبان یک میلیون و ۹ هزار TEU کانتینر ورودی داشتیم که تا پایان سال به ۱.۵ میلیون TEU افزایش می یابد که در مجموع حدود ۳۰ میلیون تن خواهد بود. این کالاها به دلیل خاص ترخیصی بعضا تا ۹۰ روز معطل می مانند؛ اگر قرار باشد یک کانتینر با ارزش روزانه ۵۰۰ تومان حدود ۹۰ روز در انتظار ترخیص منتظر بماند نرخ تمام شده سنگینی را به قیمت تمام شده کالا اضافه خواهد کرد.

وی با بیان این که  ۱.۹ میلیون تومان به عنوان اسلپ آخر داشته ایم که صاحب کالا را در شرایط بدی قرار می داد، ادامه داد: در حال حاضر بالاترین اسلپ با نرخ تسعیر ارز روزانه ۱۵۰ هزار تومان است.

وی با اشاره به این که نرخ تسعیر ارز بر اساس مبانی بانک مرکزی و ساز و کار سازمان بنادر برای هزینه دیرکرد کانتینر شرکت های کشتیرانی خارجی و به صورت ریالی برای کشتیرانی های داخلی تعیین شده است، اظهار کرد: این کار باعث کاهش قابل ملاحظه قیمت تمام شده کالا در شرایط تحریمی کشور خواهد شد.

دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با تاکید بر این که ورود شرکت های کشتیرانی خارجی به کشور بعد از خروج آمریکا از برجام به کشور هیچ تغییری نکرده است، افزود: کوتاهی هایی در بحث تولید سوخت کم سولفور داشته ایم که این مسئله هزینه های متعددی را به مالکان کشتی تحمیل کرده است.

پل مه، تصریح کرد: از این رو از دولت روحانی می خواهیم بیشتر به این مسئله تفقد کرده و قابلیت کشتیرانی های داخلی را با پرچم جمهوری اسلامی ایران را فراهم کنند.