شناسهٔ خبر: 75766 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در مراسم تکریم و معارفه اعضای سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان کشور:

از تعارض منافع در سازمان نظام مهندسی پرهیز شود/ نظامات مهندسی از ارکان طرح اقدام ملی مسکن هستند/ در انتخاب اعضا هیچکس فشاری بر من نیاورده است/ دچار فقر نیروی انسانی ماهر و متخصص هستیم

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی ضمن تاکید بر اینکه اعضای منتخب دوره هشتم شورای مرکزی سازمان های نظام مهندسی ساختمان، منتخب مردم و جامعه در امور مهندسی هستند، گفت: مهندسان نقطه قوت اعتماد مردم و جامعه شوند و از فرصت ایجاد تحول در ساخت و ساز و تولید و عرضه مسکن نهایت استفاده را بکنند و نمود آن در جامعه مشاهد شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم تکریم و معارفه اعضای دوره هفتم و هشتم سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان کشور در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی، ضمن تاکید بر این مطلب که چنانچه کار برای خدمت باشد، نتیجه اش ماندگاری در بین مردم و خلق است، گفت: امیدوارم اعضای شورای مرکزی سازمان های نظام مهندسی ساختمان در دوره هشتم با نیت خالص، وحدت، همدلی و یکپارچگی یک دوره بانشاط را شروع کنند و از هرگونه رفتار و نگاهی که موجب اختلاف و تنش می شود، خودداری نمایند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: نگاه همگرا و هم افزا علاوه بر اعتلای جامعه مهندسی موجب تعالی ساخت و ساز در کشور خواهد شد.

عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان یک سازمان معیار در کل کشور به شمار می رود، تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به عنوان یک سازمان معیار، بیش از هر سازمان دیگری نیاز به رشد و تزکیه خود دارد.

اسلامی همچنین با یادآوری اینکه در این دوره از انتخابات شورای مرکزی سازمان های نظام مهندسی ساختمان، میزان مشارکت در حد مطلوبی نبود، توضیح داد: باید سعی کنیم تا جامعه مهندسی نرخ مشارکت مطلوبی در تمامی تصمیم گیری های آن سازمان داشته باشد.

وی همچنین بر استفاده از فرصت‌ها و تقویت سرمایه‌های انسانی عضو سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان تاکید کرد و یادآور شد: در انتخاب اعضای منتخب که امروز معارفه می‌شوند، هیچکس فشاری بر اینجانب نیاورده است و انتخاب این عده به جهت ایجاد هماهنگی و یکپارچگی بین سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان انجام شده است.

انتخاب سه نفر از اعضای منتخب و معرفی آنها به رییس جمهوری

اسلامی همچنین گفت: انتخاب اعضای منتخب که بعد از رای گیری سه نفر از آنها به عنوان منتخب به رییس جمهوری معرفی می شوند تا از بین آنها یک نفر ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور را برعهده بگیرد به صورت رعایت فرصت برابر و با توازن استانی انجام شده و دنبال می شود و شامل ملاحظات گوناگون تخصصی در حوزه ساخت و ساز است.

عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: انتخاب اعضای شورای مرکزی دوره هشتم سازمان های نظام مهندسی ساختمان با نهایت دقت انجام شده و تلاش شده است تا افرادی منتخب شوند که به صورت تخصصی کار را دنبال کنند.

وی با اشاره به اینکه ایران کشوری آسیب پذیر است و باید در مسیر پیشرفت در امر ساخت و ساز گام بردارد، افزود: باید کشور در زمینه ساخت و ساز در مسیر اعتلا قرار گیرد. زیرا منابع محدود است و باید از منابع به صورت بهینه در ساخت و ساز استفاده شود.

اسلامی تاکید کرد: نیاز است تا سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به سازمان حرفه ای برای آحاد مردم تبدیل شود و بتواند نیازهای کشور را در امر ساخت و ساز در اقصی نقاط کشور برطرف کند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین اعلام کرد: باید شرایطی را فراهم کرد تا در کشورمان مصون سازی در برابر آسیب های مخاطرات طبیعی در حوزه ساخت و ساز انجام شود و میزان آسیب ها به حداقل خود برسد.

وی تاکید کرد: مهمترین فرصت جامعه مهندسی، ایجاد تحول در ساخت و ساز و تولید و عرضه مسکن است که جریان آن در کشور آغاز شده و باید از این فرصت برای ایجاد تحول در حوزه های مختلف معماری، شهرسازی، محیط زیستی و ایجاد استحکام، نهایت بهره مندی را داشته باشیم.

اسلامی یکی از ارکان اجرای طرح اقدام ملی را سازمان های نظام مهندسی ساختمان برشمرد و گفت: پیشگیری از تعرض به اراضی، تغییرکاربری هایی که موجب آزرده خاطری مردم می شود از جمله مواردی است که در تکالیف بخش مهندسی کشور قرار دارد و مورد تاکید وزارت راه و شهرسازی و دولت است.

دچار فقر نیروی انسانی ماهر و متخصص هستیم

وزیر راه و شهرسازی از دیگر موضوعات موردتاکید برای جامعه مهندسی کشو را توجه به حرفه ها و صلاحیت مجریان طرح عنوان کرد و افزود: امروزه در ساخت و ساز دچار فقر نیروی انسانی ماهر و متخصص هستیم.

اسلامی ادامه داد: انتظار است تا معاون مسکن و ساختمان وزارتخانه با همکاری نظام مهندسی ساختمان از افراد واجد شرایط و حرفه ای که پروانه معتبر دارند، استفاده کنند.

وی از ساماندهی حرفه ها و مشاغل مهندسی در کشور خبر داد و گفت: نگهداری و بهره برداری از ساختمان ها از دیگر موضوعاتی است که باید مورد توجه اعضای نظام مهندسی ساختمان کشور باشد. زیرا توسعه و سازندگی در کشور در گرو نگهداری مناسب از ساختمان هایی است که احداث شده اند و در این زمینه نیازمند ایجاد ساماندهی مناسب هستیم.

عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: رفتار حرفه ای جزو الزامات نظامات مهندسی ساختمان کشور است و از دیگر الزاماتی که انتظار است تا مورد توجه جامعه مهندسی باشد استفاده از تکنولوژی ها روز و استاندارسازی است.

وی ادامه داد: در بخش مهندسی و مشاوره در طراحی و ساخت مصالح و ابزارآلات همواره از توسعه تکنولوژی صحبت شده است اما اینکار باید به صورت منسجم انجام شود تا بتوان با ساماندهی از انجام امور پرهزینه اجتناب کرد.

اسلامی بر تاثیرگذاری و ایجاد جریان رو به رشد در امر مهندسی تاکید کرد و گفت: در خصوص موضوعات مرتبط با شیوه نامه ها، دستورالعمل ها و بخشنامه ها با توجه به اینکه دوره جنجالی طی شد انتظار است تا این دوره از پاره پاره شدن و چند تکه شدن جامعه مهندسی اجتناب کرد و با همدلی و وحدت، امور را دنبال کرد.

عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: ممانعت از بکارگیری افرادی که دارای تعارض منافع هستند در شیوه نامه ها و دستورالعمل ها دنبال شود. انتظار است تا نسبت به وظایف نظارتی، متعهدانه عمل کنیم و سوگند یاد کنیم تا به بهترین شیوه عمل شود.