شناسهٔ خبر: 75883 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی خبر داد

افزايش سه برابري اعتبار به پرو‍‍‍ژه‌هاي راهسازي/ جان تازه در راه‌هاي شرياني

نشست مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از تزریق سه برابری اعتبارات به پروژه های راهسازی استان طی یک سال گذشته خبر داد و گفت: با تزریق این اعتبارات راه های استان جان تازه گرفته است.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از اداره ارتباطات واطلاع رساني اداره كل راه وشهرسازي استان خراسان جنوبي،  مهدی جعفری در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: خراسان جنوبی با مساحت ۱۵۱ هزار کیلومتر مربع سومین استان پهناور کشور بوده که بیش از ۸۰ درصد ترانزیت به افغانستان و کشورهای آسیای میانه از راه های خراسان جنوبی انجام می شود.

وی با بیان اینکه با روند رو به رشد توسعه مبادلات تجاری در مرز ماهیرود چشم انداز بسیار روشنی برای استان پیش بینی می شود، بیان کرد: همچنین با توجه به قرار گرفتن استان در مسیر دو کریدر اصلی کشور ارتقاء ایمنی راه ها و تأمین منابع برای اجرای پروژه های ریلی، هوایی و جاده ای در دستور کار ویژه استاندار و سایر مسئولان استان قرار گرفته است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه با تزریق سه برابری اعتبارات طی یک سال اخیر شریان های حیاطی استان جان تازه ای گرفته اند، عنوان داشت: در حال حاضر تمامی پروژه های متوقف و نیمه فعال جاده ای استان شروع بکار کررده که نتایج آن در آینده ملموس تر خواهد شد.

جعفری با بیان اینکه با این رشد اعتباری استان به کارگاه راه سازی تبدیل شده است، بیان داشت: در سال گذشته منابع تخصیص یافته ملی در حوزه راه های استان ۶۰ میلیارد تومان بود که امسال تاکنون به ۲۲۲ میلیارد تومان افزایش یافته و تخصیص ها همچنان ادامه دارد.

افزایش ۱۲۰ درصدی راه های اصلی چهارخطه استان

وی با اشاره به اینکه در ابتدای سال ۹۷ در مجموع ۴۹۰ کیلومتر بزرگراه یعنی معادل ۱۰ درصد راه های استان زیر بارترافیک قرار داشت، افزود: این در حالی است که متوسط کشوری این شاخص ۱۹ درصد است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ادامه داد: با پیگیری های استاندار خراسان جنوبی از ابتدای سال ۹۷ تکمیل عملیات اجرایی ۶۳۰ کیلومتر راه اصلی چهار خطه برای رسیدن به متوسط کشوری تا افق ۱۴۰۲ در دستور کار قرار گرفته است که با تکمیل این محورها طول راه های اصلی چهارخطه استان با افزایش ۱۲۰ درصدی به یک هزار و ۱۲۰ کیلومتر خواهد رسید.

جعفری به آغاز عملیات اجرایی ۹۴ کیلومتر باند دوم با حضور وزیر راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: همچنین در حال حاضر ۱۷۱ کیلومتر از باندهای دوم استان در قالب هشت پروژه آماده مناقصه است.

وی اضافه کرد: از این هشت پروژه مجوز برگزاری مناقصه سه پروژه گرفته شده و پنج پروژه دیگر نیز در حال اخذ مجوز هستیم.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از افتتاح ۱۲۴ کیلومتر باند دوم در استان طی یک سال گذشته خبر داد و گفت: با افتتاح این پروژه ها طول بزرگراه های استان ۲۷ درصد افزایش یافته است.

جعفری با بیان اینکه در حال حاضر ۷۵ کیلومتر باند دوم آسفالت شده داریم که در حالی ایمن سازی آن هستیم، بیان کرد:  ۹۰ کیلومتر دیگر نیز آماده آسفالت است.

اجرای ۱۵ پروژه در بخش راه و راه آهن

وی همچنین به اقدامات انجام شده برای پروژه راه آهن استان اشاره کرد و گفت: با پیگیری های انجام شده از سوی استاندار و مسئولان استانی ۱۵ مهرماه امسال عملیات اجرایی قطعه ۱۶ راه آهن مشهد- بیرجند- زاهدان در استان آغاز شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه میزان اعتبار این پروژه در سال های ۹۴ تا ۹۷ تنها سه میلیارد تومان بوده است، عنوان داشت: با پیگیری های انجام شده این اعتبار در سال جاری به ۲۵ میلیارد تومان افزایش یافته که ۲۰ میلیارد تومان آن تنها برای خراسان جنوبی است.

جعفری ادامه داد: علاوه بر اعتبارات دولتی طی یک سال اخیر دو مصوبه شامل اختصاص چهار هزار میلیارد تومان فاینانس داخلي و ۷۰۰ میلیون یورو فاینانس خارجی راه آهن زاهدان - بیرجندرا داشتیم.

وی با اشاره به اینکه در سفر دکتر نوبخت به خراسان جنوبی نیز ۵۰۰ میلیارد تومان مصوبه در بخش حمل و نقل داشتیم، بیان کرد: این اعتبارات طی دو سال به پروژه های استان تزریق می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اضافه کرد: در مجموع طبق برنامه راه و شهرسازی عملیات اجرایی ۱۵ کیلومتر پروژه در بخش راه و راه آهن به طول ۳۷۰ کیلومتر امسال آغاز می شود که تحول عظیمی در اشتغال و توسعه شبکه راه های استان ایجاد خواهد کرد.