شناسهٔ خبر: 75916 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آدم نژاد در چهاردهمین اجلاس سالیانه كمیسیون بین دولتی تراسیكا مطرح کرد

ایران؛ نقطه وصل اروپا، آسيا و قفقاز / درخواست ایران برای میزبانی نشست کارشناسی کریدور خلیج فارس-دریای سیاه در ۲۰۱۹

بزرگداشت بیستمین سالگرد و  برگزاری چهاردهمین اجلاس کمیسیون بین دولتی کریدور تراسیکا معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در چهاردهمین اجلاس سالیانه كمیسیون بین دولتی تراسیكا با بیان اینکه «ایران از منظر حمل‌ونقل بين‌المللی و ترانزيت، يک فرصت ارزشمند برای نقش‌آفرينس در پيوند امن و مقرون به صرفه بين اروپا، آسيا و قفقاز محسوب مي‌شود» گفت: جمهوری اسلامی ايران با رويكرد توسعه ديپلماسی حمل‌و‌نقل در اين نشست حضور پيدا كرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهرام آدم‌نژاد، معاون حمل‌ونقل که به نیابت از وزیر راه و شهرسازی به عنوان رییس کمیسیون ملی تراسیکا و سرپرست هیات جمهوری اسلامی ایران در چهاردهمین اجلاس سالیانه كمیسیون بین دولتی تراسیكا حضور یافت، گفت: اميدوارم در اين فضاي دوستانه و صميمي، زمينه‌هاي گسترش همكاري‌هاي حمل‌ونقل و ترانزيتي ميان كشورهاي عضو تراسيكا، از طريق حداكثر بهره‌گيری از ظرفيت‌های چشمگير اين منطقه، و هم افزايی زيرساخت‌ها و امكانات كليه كشورها، به نحو مؤثري فراهم شود.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی به نكات تكميلي، پيرامون نقطه نظرات جمهوري اسلامي ايران پرداخت و گفت: نخست، مايلم به اطلاع شما برسانم، با توجه به ظرفيت‌سازي مطلوب و ساختار همه جانبه نگر اين موافقتنامه، از آن، مي‌توان به عنوان موتور پيشران و شتاب‌دهنده امور سازماندهي همكاري‌هاي تنگاتنگ، و متقابلاً سودمند، ميان کشورهای عضو تراسیکا و متعاقب آن، توسعه روز افزون روابط تجاري و اقتصادي اين كشورها نام برد .لذا، جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد تعاملات مؤثري را به ويژه در زمينه رفع مسائل خاص و موردي مرتبط با حمل‌ونقل با ساير كشورها، به عمل آورد.

آدم نژاد افزود: در مورد استراتژي توسعه كريدور حمل‌و‌نقل بين المللي اروپا- قفقاز- آسيا) تراسيكا( براي دوره زماني ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ ميلادي به استحضار شما مي‌رسانم از نقطه نظر جمهوري اسلامي ايران، اين استراتژي فرصت توسعه همكاري كشورهاي عضو موافقتنامه است. همچنين ما از گزارش برنامه عمل در راستاي ارزيابي اين استراتژي در مقاطع زماني مشخص به عنوان يک ابزار براي بازنگري مولفه‌ها استقبال مي‌كنيم.

سرپرست هیات جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس، گفت: با توجه به پيشرفت اطلاعات، ارتباطات و تبادل اسناد ميان كشورهاي عضو از جمله ايران، كه به واسطه موقعيت جغرافيايي ارزنده و همچنين برنامه‌ريزي و اجراي پروژه‌هاي توسعه حمل‌ونقل در تمامي شقوق، از نقطه نظر حمل‌ونقل بين‌المللي و ترانزيت، يک فرصت ارزشمند براي نقش‌آفريني در پيوند امن و مقرون به صرفه بين اروپا، آسيا و قفقاز محسوب مي‌شود، جمهوري اسلامي ايران با رويكرد توسعه ديپلماسي حمل‌و‌نقل در اين نشست حضور پيدا كرده است.

وی بر درخواست ايران جهت الحاق ايران به مسير حمل‌ونقل ترانس خزر و برگزاري چهارمين نشست كارشناسي كريدور خليج فارس-درياي سياه كه بسياري از كشورهاي عضو تراسيكا در آن عضو هستند در آگوست ۲۰۱۹ در ايران تاكيد و خاطرنشان کرد: موقعيت جغرافيايي خاص جمهوري اسلامي ايران، اين كشور را به راه ارتباطي كشورهاي عضو تراسيكا به خليج فارس، درياي سياه و آسياي مركزي مبدل كرده است.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد:  جمهوري اسلامي ايران در راستاي بهبود رويه‌هاي عبور مرزي گام هاي موثري برداشته است كه از آن جمله مي‌توان به پياده‌سازي پنجره واحد تجاري، پروژه تير الكترونيک و ساير سيستم‌هاي هوشمند و الكترونيكي با هدف حذف تشريفات زائد اداري و تسهيل تجارت، كاهش چشمگير زمان و هزينه‌هاي تجارت و بهبود رتبه تجارت فرامرزي، شفافيت اطلاعات و جريان آزادتر اطلاعات تجاري اشاره كرد.

آدم نژاد یادآور شد: يقينا، يكي از فرصت‌هاي برجسته افزايش همكاري ميان كشورهاي يک كريدور، استانداردسازي فرآيندهاي مرزي بين كشورهاي در طول كريدور جهت يكسان‌سازي فرآيندها براي عبور بدون توقف كالا در طول مسيرهاي حمل‌ونقل بين‌المللي است. همچنين پيشنهاد مي‌كنم با بهره‌گيري حداكثري از كليه سامانه‌هاي پيشرفته الكترونيكي فعال در زمينه حمل‌و نقل، در مسير تبديل كريدور تراسيكا به يک كريدور الكترونيكي قرار گيريم.

وی افزود: علاوه بر اين عقيده دارم تهيه نقشه راه ترانزيت، مبتني بر تجارت بين كشورهاي عضو و فراتر جهت شناسايي پتانسيل‌هاي تجاري و برآورد تقاضاي حمل‌ونقل بين‌المللي، اثرپذيري قابل توجهي در رونق هرچه بيشتر مسيرهاي كريدور خواهد داشت.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: به نظر مي‌رسد ضرورت دارد يک متدولوژي واحد في ما بين كشورهاي عضو براي جمع آوري ۳ پارامتر كليدي در مبادلات حمل‌و‌نقل و ترانزيت يعني؛ زمان، هزينه و مسافت اجرايي شود تا بر اساس آن، كشورها اقدامات موثري را جهت بهبود اين پارامترها انجام دهند.

آدم نژاد در ادامه سخنرانی خود ابراز اميدواری کرد: كشورهاي عضو تراسيكا با توجه به ظرفيت‌هاي ايجاد شده در قلمروي جمهوري اسلامي ايران ، روابط حسنه، همكاري و همگرايي با ايران را تقويت كنند تا راهكارهاي افزايش حمل‌ونقل بين‌المللي و ترانزيت از طريق سرزمين امن، ايمن و اقتصادي ايران را كشف كنند و به‌كار بگيرند .ما به منافع مشترک با كشورهاي تراسيكا باور داريم و هر آنچه در مناسبات حمل‌ونقل و جذب سرمايه‌گذاري پروژه‌ها عمل مي‌كنيم برد- برد است.

سرپرست هیات جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس بیان داشت: بر اين باور هستم، به واسطه برگزاری اين اجلاس‌ها و تبادل اطلاعات و تجربيات، انگيزه كشورها برای تشريک مساعی، هم افزايي امكانات، همگرايی تصميمات و همسوسازی اقدامات و برنامه‌ها افزايش می‌يابد.

وی در پايان، از دولت محترم جمهوري آذربايجان، براي برگزاري و سازماندهي خوب اين اجلاس تشكر و  ابراز اميدواری کرد این اجلاس، دستاوردهاي ارزشمند براي همه كشورهای عضو داشته باشد.