شناسهٔ خبر: 76139 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با حضور رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

موانع موجود در تدوين الزامات و ملاحظات پدافند غيرعامل بررسی شد/حفاظت از زیرساخت‌های حمل و نقل با رویکرد مدیریت دارایی

محمد شکرچی زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در نشست بررسی موانع موجود در تدوین الزامات پدافند غیرعامل، گفت: حفاظت از زيرساخت‌های حمل‌ونقل با رويكرد مديريت دارايی یکی از موارد مورد تاکید مرکز تحقیقات است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، نشست هم‌انديشي بررسي مشكلات و موانع موجود در تدوين الزامات و ملاحظات پدافند غيرعامل ۲۱ آذر با حضور رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در سازمان پدافند غيرعامل برگزار شد.

در نشست هم انديشي بررسي مشكلات و موانع موجود در تدوين الزامات و ملاحظات پدافند غيرعامل جلالي رئيس سازمان پدافند غيرعامل كشور، محمد شكرچي زاده رئيس مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي، باقرصاد رئيس مركز مطالعات فني و مهندسي پايداري ملي كشور، صارمي عضو هيئت علمي دانشگاه تربيت مدرس و جمعي از صاحب نظران، پژوهشگران، مجريان و ناظران دستگاه هاي اجرايي و مراكز تحقيقاتي در حوزه پدافند غيرعامل حضور داشتند.

جلالي رئيس سازمان پدافند غيرعامل كشور در این نشست با تقدیر از حضور نمايندگان دستگاه هاي اجرايي، مراكز تحقيقاتي و دانشگاه هاي کشور، آغاز هفته پژوهش را به حاضرين و جامعه علمي و پژوهشي كشور تبریک گفت.  

وي با اشاره به تحولات فزاينده فناوري از دهه نود، تغيير شكل منازعات و تهديدات را متذكر شد به طوري كه دانش مهندسي تك رشته اي را به دانش مهندسي چندرشته اي سوق داده است تاجايي كه امروزه از خانه هوشمند، كارخانه هوشمند، سازمان هوشمند و شهر هوشمند سخن به ميان مي آيد.

جلالی الزامات پدافند غيرعامل در اين محيط آشفته و پيچيده را بسيار مهم و حياتي ارزيابي کرد و آن را نيازمند مقررات و دستورالعمل هاي هماهنگ كننده فيمابين دستگاه‌هاي متنوع تقنيني، حاكميتي و اجرايي در پرتو الگويي واحد دانست.

محمد شكرچي زاده، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در ادامه این نشست با تبريك پيشاپيش هفته پژوهش و فناوري و ابراز خرسندی از برگزاري اين نشست در بحث مهم و مؤثر پدافند غيرعامل در راستاي افزايش بازدارندگي، كاهش آسيب پذيري و ايجاد بستر تداوم فعاليت‌هاي ضروري كشور و امكان تبادل‌نظر  رودررو با صاحب‌نظران اين حوزه، از دست اندركاران برگزاري اين رويداد علمي تشکر کرد.

وي با اشاره به تعامل تنگاتنگ با سازمان ها و مراكز فعال در حوزه پدافند غيرعامل به توضيحات اجمالي در خصوص همكاري هاي فيمابين مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي و سازمان پدافند غيرعامل از جمله تهيه و انتشار "الزامات و ملاحظات پدافند غيرعامل در طرح هاي توسعه و عمران شهري" كه با تلاش حوزه پژوهشي معماري و شهرسازي مركز و مركز مطالعات فني و مهندسي پايداري ملي كشور صورت پذيرفته، پرداخت.  

شكرچي‌زاده در بخش دوم سخنان خود به ارائه تخصصي با عنوان "حفاظت از زيرساخت هاي حمل و نقل با رويكرد مديريت دارايي" پرداخت و بر لزوم درس گرفتن از سوانح به وقوع پيوسته در كشور به ويژه سيل هاي اخير در سال جاري تأكيد كرد به طوري كه يكي از ملاحضات اصلي در پيشگيري و كاهش خسارات گزاف اين گونه وقايع غيرمترقبه را، توجه كامل به الزامات پدافند غيرعامل و مديريت دارايي هاي كشور دانست.

لازم به ذكر است، اين نشست به همت سازمان پدافند غيرعامل و مركز مطالعات فني و مهندسي پايداري ملي كشور با تعامل نمايندگان دستگاه هاي اجرايي، مراكز پژوهشي، تحقيقاتي و دانشگاه هاي كشور در محل سازمان پدافند غير عامل كشور برگزار شد.