شناسهٔ خبر: 76454 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خبر داد

بهر‌ه‌برداری از سامانه سپهتن در ناوگان مسافری نوروز ۹۹/ ردیابی مسافران از طریق اپلیکیشن

اتوبوس مسافر نماینده تام الاختیار رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در امور فناوری اطلاعات و سرمايه‌گذاری از بهره‌برداری سامانه سپهتن بر ناوگان حمل‌ونقل مسافر در نوروز ۹۹ خبر داد و گفت: خانواده‌های مسافران ناوگان حمل‌ونقل عمومی اتوبوس برون‌شهری از طریق اپلیکشن‌های طراحی شده می‌توانند از وضعیت جغرافیایی و اتوبوسی که مسافر در آن قرار دارد مطلع شوند و آن را ردیابی کنند.

فرامرز مداح در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت فناوری اطلاعات و سیستم‌های هوشمند در حمل‌ونقل جاده‌ای و اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در این بخش اظهار داشت:  طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سازمان ازIT  و ITS  در هر دو بخش راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استفاده می‌شود.

وی افزود: در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای تاکنون ۳۵ دستگاه سامانه‌ توزین در حین حرکت نصب و بهره‌برداری شده‌ و در راستای برخورداری از ۱۰۰ سامانه برای نصب و راه‌اندازی ۶۵ دستگاه دیگر قراردادی منعقد شده است.

۲۰۰۰ دوربین کنترل سرعت در مرحله انتخاب پیمانکار

نماینده تام‌الاختیار رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در بخش IT  و ITS در ادامه بیان داشت: همچنین ۱۴۵۰ دوربین کنترل سرعت در جاده‌ها فعال هستند و طبق برنامه‌ریزی به ۱۸۰۰ دستگاه خواهد رسید. البته در کنار آن قراردادی برای نصب و راه‌اندازی ۲۰۰۰ دوربین دیگر در دست اقدام قرار دارد و در مرحله انتخاب پیمانکار هستیم.

مداح همچنین به فعالیت ۲۴۰۰ سیستم تردد شمار در جاده‌های کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به نصب آسان این سامانه به طور وسیع در جاده‌های کشور نصب شده است و پایه‌ای برای دریافت اطلاعت در جاده‌ها محسوب می‌شود. در کنار این سامانه‌ها ۷۹۰ دوربین نظارت تصویری و ۷۳ دستگاه بلوتوث برای محاسبه زمان سفر در جاده‌ها نیز در حال فعالیت هستند.

مدیریت هوشمند ۸۴۰۰ دستگاه ماشین‌آلات راهداری کشور

عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به نقش سیستم‌های هوشمند در حوزه راهداری نیز گفت: با نصب دستگاه‌های جی پی اس بر ۸۴۰۰ دستگاه ماشین‌آلات راهداری، امکان مدیریت و راهبری ناوگان راهداری کشور، همچنین سنجش میزان عملکرد آنها در جاده‌ها فراهم شده است.

وی یادآور شد: حاصل نتایج دریافتی از اطلاعات دریافتی از سامانه‌ها بر سامانه جامع ۱۴۱درج می‌شود و مردم می‌توانند  برای سفرهای خود برنامه ریزی کنند.

ویژگی‌های نسخه جدید سامانه ۱۴۱

نماینده تام الاختیار رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در بخش IT  و ITS با اشاره به ویژگی‌های نسخه جدید سامانه ۱۴۱ گفت: ویژگی مهم نسخه جدید سامانه ۱۴۱ قابلیت دو طرفه بودن آن است و مردم می‌توانند از طریق عکس و متن انتقادات و پیشنهادات خود را نسبت به وضعیت جاده‌ها ارسال کنند و در صورت روشن بودن «جی‌پی‌اس»  تلفن همراه، آدرس موقعیت مکانی برای سازمان مشخص می‌شود.

وی افزود:علاوه بر بخش‌های مسیریابی، دوربین‌های نظارتی، نقشه گرافیکی ترافیک، ‌ کریدورهای اصلی، محاسبه زمان سفر، هواشناسی جاده‌ای، اخبار و اطلاعات جانبی مانند شماره تلفن اضطراری ۱۴۱، دسترسی فایل‌های زمان سفر و فایل‌های دوربین‌های تردد شمار، نسخه جدید از سرعت بالا برای ارسال فایل و دریافت داده‌ها برخوردار است و برای استفاده از آن به حجم اینترنت کمتری نیاز دارد.

مداح با اشاره به تمهیدات سازمان برای وانت بارها گفت: در حال حاضر ۸۰ هزار وانت بار دارای کارت هوشمند هستند و پیش‌بینی می‌شود که تعداد آنها به ۲۰۰ هزار دستگاه افزایش یابد.  

صدور بارنامه برای وانت بارها با هدف ارتقا نظارت و ایمنی

 عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به اقدامات انجام گرفته در بخش وانت بارها گفت: سازمان در نظر دارد با هدف ارتقا ایمنی و سامان‌دهی بر وانت بارها نظارت داشته باشد و برای آنها بارنامه صادر کند. البته نقش پلیس راه در این مورد بسیار پررنگ و با اهمیت است.

نماینده تام الاختیار رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در امور فناوری اطلاعات و سرمايه‌گذاری از بهره‌برداری سامانه سپهتن در ناوگان حمل‌ونقل مسافر تا نوروز ۹۹ خبر داد و گفت: اپلیکیشن‌هایی طراحی شده است که خانواده‌های مسافران ناوگان حمل‌ونقل عمومی اتوبوس برون‌شهری از وضعیت جغرافیایی و اتوبوسی که مسافر در آن قرار دارد، با در اختیار داشتن شماره بلیت و کدملی و شماره تلفن همراه مطلع و ردیابی کنند.

وی در خصوص پیگیری‌های صورت گرفته برای سهمیه سوخت سواری‌های کرایه بین شهری اظهار داشت: با توجه به تغییرات قیمت بنزین، از سوی کارگروه مربوطه در وزارت کشور سهمیه‌ای معادل ماهانه ۷۵۰ لیتر بر اساس صورت وضعیت در نظر گرفته شد و پس از گذشت دو ماه سهمیه‌بندی سوخت بر اساس پیمایش می‌شود.

مداح یادآور شد: اطلاعات به دست آمده از تردد سواری‌های کرایه بین شهری توسط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در اختیار وزارت کشور قرار می‌گیرد.

تخصیص اعتبار برای تامین بنزین سواری‌های کرایه بین شهری

عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه «قرار است به سواری‌های کرایه بین‌شهری برای بنزین اعتبار در نظر گرفته شود» گفت: به همین خاطر کد کارت هوشمند و شبای رانندگان دریافت می‌شود و به همراه میزان پیمایش در اختیار وزارت کشور قرار می‌گیرد.

نماینده تام الاختیار رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در امور فناوري اطلاعات و سرمايه‌گذاري خاطرنشان کرد: در حال حاضر آمادگی توزیع سوخت مبتنی بر پیمایش فراهم است که بر اساس ضریب محاسبه می‌شود اما برای محاسبه پیمایش دقیق تر در مسیر‌های غیر «مبدا و مقصدی» شاید نیاز به نصب دستگاهی بر خودرو باشد که این موضوع در دست بررسی است.