شناسهٔ خبر: 76480 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جزئیات زلزله «سالند» خوزستان را تشریح کرد

لرزش‌های آتی فلات زاگرس در کمین زیرساخت‌های مهم/۲ شهر و ۷۳ آبادی متاثر از زلزله دیروز

علی بیت اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه دو شهر و ۷۳ آبادی تحت تاثیر زلزله اول دیماه خوزستان شدند، گفت: لرزش‌های آتی فلات زاگرس در کمین زیرساخت‌های مهم هستند که باید برای آنها راهکارهای فوری در نظر گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی بیت اللهی، مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با پایگاه خبری این وزارتخانه به تشریح جزئیات زلزله سالند استان خوزستان به بزرگی پنج که روز گذشته اول دیماه رخ داد، پرداخت.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام این مطلب که زلزله با بزرگی پنج در ۱۴ کیلومتری شمال غرب شهر سالند خوزستان روز گذشته اول دی ماه رخ داد، گفت: فاصله رومرکز این زلزله  تا شهر سالند ۱۴ کیلومتر و شهر حمزه از توابع شهرستان دزفول نیز ۱۸ کیلومتر است.

زلزله سالند خوزستان خسارات جانی نداشت

بیت‌اللهی با اشاره به اینکه زلزله سالند خوزستان مصدوم و خساراتی نداشته است، افزود: چند پس‌لرزه بعد از وقوع زلزله اصلی در سمت شرقی محل وقوع زلزله رخ داده است.

به گفته وی، براساس نقشه گسل‌های کشور رومرکز زلزله با توجه به جهت شیب گسله‌های راندگی زاگرس، در امتداد گسل لهبری (مرز فروافتادگی دزفول) واقع می‌شود و احتمالا جنبائی این عارضه تکتونیکی موجب رخداد زلزله سالند شده است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی توضیح داد: نزدیکترین فرودگاه در دزفول (بین اندیمشک و دزفول) بنام فرودگاه دزفول است که در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب غربی رومرکز واقع شده است. در غرب رومرکز زلزله راه‌آهن اندیمشک و بزرگراه اندیمشک – شوشتر در فاصله حدود ۳۰ کیلومتری آن گسترده شده و در جنوب‌شرقی رومرکز و در فاصله ۳۶ کیلومتری سد گتوند علیا و در شمال غربی رومرکز در فاصله ۲۳ کیلومتری سد دز واقع شده اند که از جمله سدهای بزرگ کشور هستند.

به گفته وی، با توجه به مورفولوژی و وجود دامنه‌های با شیب تند احتمال ریزش سنگ و مسدود شدن جاده‌های روستائی وجود دارد.   

بیت اللهی در بیان پیشینه رخداد زلزله در این منطقه از کشور، خاطرنشان کرد: زلزله‌های رخ داده از سال ۲۰۰۶ تا زمان رخداد زلزله سالند در روز گذشته به بزرگی 5 به تعداد ۳۰۳۰ زمین لرزه با بزرگی ۲.۵ و بالاتر از آن در اطراف رومرکز تا شعاع ۱ درجه از آن است. از میان این تعداد از زمین‌لرزه‌ها، ۱۴۷ زمین‌لرزه با بزرگی ۴ و بالاتر از آن، ۱۴ زلزله بالای ۵ و دو زلزله بالای ۶ در شعاع یک درجه از رومرکز پخش شدگی دارند که معرف لرزه خیزی بالای منطقه است.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: دو شهر سالند و حمزه از توابع شهرستان دزفول در محدوده شدت زلزله با بزرگی پنج شب گذشته اول دیماه قرار گرفتند.

آسیب‌پذیری زیادساختمان‌های خوزستان در برابر زلزله

بیت اللهی ادامه داد: شهر سالند بر اساس آمار ۱۳۹۵ مرکز آمار، ۲۵۶۰ نفر جمعیت دارد که در ۵۶۶ واحد مسکونی (بر اساس همان آمار) سکنی گزیده‌اند. از واحدهای مسکونی سالند، تعداد ۵۰۵ واحد فاقد اسکلت و تنها ۶۱ واحد اسکلت دار است. این نسبت و شاخص کیفی (۱۲درصدی) واحدهای اسکلتی به فاقد اسکلت گویای سطح نازل کیفی ساختمان‌ها و مقاومت کم آنها در برابر زلزله است.

به گفته وی، شهر حمزه ۶۰۹۱ نفر جمعیت دارد و دارای ۱۲۰۲ واحد مسکونی است. ۸۸۸ واحد فاقد اسکلت و ۲۹۳ واحد دارای اسکلت است. نسبت واحدهای اسکلتی به فاقد اسکلت ۳۳ درصد است که باز شاخص کیفی نامطلوبی دارد. اما در عین حال در مقایسه با شهر سالند اندکی مناسب تر است.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی توضیح داد: بر اساس سرشماری سال ۹۵ در محدوده شدت ۵ زمین لرزه سالند، ۷۳ پارچه آبادی مستقر هستند که جمعیت کل انها ۱۶۱۳۴ نفر است. تعداد کل واحدهای مسکونی این آبادی ها، ۳۰۵۹ واحد است که از این میان ۲۳۴۲ واحد فاقد اسکلت و ۷۱۳ واحد اسکلت دار (عمدتا بتنی) هستند. نسبت واحدهای مسکونی فاقد اسکلت به کل واحدها ۲۳ درصد و این نسبت برای واحدهای اسکلت دار ۷۷ درصد است. این نسبت ها نیز معرف آسیب پذیری بالای مراکز جمعیتی روستائی در منطقه اثر زلزله سالند است.

بیت ‌اللهی گفت: انتظار می‌رود که مراکز جمعیتی نزدیک به زمین‌لرزه و واقع بر خاک‌های آبرفتی شدت بیشتری را احساس کرده باشند. همچنین برآرود می‌شود که بر اساس این نقشه (مقیاس نقشه کشوری است)، روستاهای ماهور برنجی علیل و سفلی، میدان و کوه گندم نسبتا شدت بیشتری را احساس کرده باشند.