شناسهٔ خبر: 76619 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در همایش منطقه‌ای ایمنی سازه‌ها در برابر زلزله مطرح شد

تدوین پیوست ششم آیین‌نامه استاندارد ۲۸۰۰ راهکاری برای تاب‌آوری ساختمان‌ها در برابر زلزله

محمد شکرچی زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تدوین و اجرایی‌شدن پیوست ششم آیین‌نامه استاندارد ۲۸۰۰ (آیین‌نامه مقاومت ساختمان‌ها در برابر زلزله) را راهکاری برای تاب‌آوری ساختمان‌ها در برابر زلزله برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، همايش منطقه‌ای ايمنی سازه‌ها در برابر زلزله ۵ دی‌ماه همزمان با روز ملی ايمنی در برابر زلزله و مصادف با شانزدهمين سالگرد زلزله دلخراش بم برگزار شد.

شكرچی‌زاده رئيس مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازی نیز در آیین افتتاح همایش، به تشریح نحوه تدوين پيوست ششم از ويرايش چهارم آيين نامه مقاومت ساختمان ها در برابر زلزله يا استاندارد ٢٨٠٠ پرداخت و اهميت انتشار اين پيوست را در مقاومت سازه ها در برابر زلزله و به ويژه اجزاي غيرسازه‌اي ساختمان‌ها مورد تاکید قرار داد.

وي با اشاره به فعاليت‌های متنوع مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازی در جهت تاب‌آوری بيش از پيش ساختمان‌ها، تدوين مباحث مختلف مقررات ملی ساختمان، شبكه ملي شتابگاری و سيستم پاسخ سريع زلزله، آغاز مقاوم‌سازی سازه‌های با اهميت زياد خصوصا بيمارستان‌ها، سيستم قطع‌كن هوشمند گاز پس از زلزله، مقاومت ساختمان‌ها در برابر حريق و مشاوره‌های متنوع فنی در بخش جداگرهای لرزه‌ای و ميراگرها، ميان‌قاب‌ها و اجزای غيرسازه‌ای، ارتقاء فناوری بتن و نظاير را از جمله این اقدامات برشمرد.

شكرچي زاده از پنجم دي ماه به عنوان روز ميثاق مجدد مهندسی نام برد و اين روز را فرصت مناسبی برای تعامل مؤثر و مضاعف تمامی صاحب نظران، اساتيد، مهندسان و مسئولين حوزه فنی و مهندسی كشور در راستای تاب آوری ساختمان‌ها، شريان‌های حياتی و زيرساخت‌های عمرانی كشور نام برد.