شناسهٔ خبر: 7689 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

گزارش خبرنگار اعزامی پایگاه خبری به استان فارس-۶

پیشنهاد ایجاد شرکت‌های توسعه حمل و نقل به سرمایه گذاران/ مناطق جنوبی با وجود ظرفیت پذیرش جمعیت بالا جمعیت اندکی دارند

آخوندی در جمع خبرنگاران وزیر راه و شهرسازی در همایش چشم انداز توسعه راه و شهرسازی جنوب فارس گفت: منطقه تابناک و لامرد برای پذیرش جمعیت ظرفیت زیادی دارند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی امروز چهارشنبه ۶ خرداد در همایش چشم انداز توسعه راه و شهرسازی جنوب فارس، این بخش از استان را منطقه استراتژیک دانست و گفت: جنوب ایران از چابهار به سمت هرمزگان، بوشهر و خوزستان منطقه ای بسیار باارزش و دارای منابع مختلفی اعم از انرژی، انسانی، فرهنگی و تاریخی است.

وی با بیان اینکه برای اثبات این مدعا نیازی به گفتگو نیست افزود: منابع فارس شمالی، فارس جنوبی، تابناک، دسترسی به دریای آزاد، خلیج فارس و دریای عمان و همچنین شهرهای تاریخی و پس کرانه‌های این منطقه به سمت لامرد، لار، خنج و شیراز نمونه هایی از منابع غنی این منطقه است.

وزیر راه و شهرسازی تاریخ اقتصادی این منطقه را نیز بسیار با اهمیت دانست و گفت: مردم منطقه دارای ارتباطات گسترده ای با آن سوی دریاها هستند. ارتباطات تجاری با کشورهای عمان، کویت، قطر و حتی دورتر تا هند و آفریقا از گذشته وجود داشته ضمن اینکه منابع مهمی در حوزه تجارت داریم که می‌توانیم روی آنها حساب باز کنیم.

وی آشنایی مردم با تجارت دریایی را ویژگی مهم دیگر این منطقه دانست و گفت: اتفاقات زیادی در منطقه در حال رخ دادن است. ۲۹ فاز پارس جنوبی و حوزه صنایع متکی به انرژی نشان می‌دهد اتفاقات مثبتی در منطقه در حال رخ دادن است.

منطقه تابناک و لامرد برای پذیرش جمعیت ظرفیت زیادی دارند

آخوندی به ظرفیت‌های اشتغال در این منطقه اشاره کرد و گفت: در پارسیان ۱۱۰ هزار شغل و در منطقه تابناک و لامرد ۵۰ هزار شغل پیش‌بینی شده است. اگر جمعیت خانوارها را در نظر بگیریم در می‌یابیم ظرفیت پذیرش زیادی در منطقه وجود دارد. باید همزمان با توسعه صنعت و اشتغال به فکر ایجاد سکونت، خدمات حمل و نقل و خدمات زیربنایی نیز باشیم. این حجم رفت و آمد و اشتغال نیاز به تامین خدمات زیربنایی زیادی دارد در غیر این صورت هزینه تمام شده فعالیت ها زیاد می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی به قدرت اقتصادی نهفته در این منطقه اشاره کرد و گفت: باید شرایطی را فراهم آوریم تا قدرت رقابت‌پذیری با سایر مناطق به وجود بیاید و جنوب استان فارس در این رقابت بتواند بر رقبایش فائق آید. دنیای امروز دنیا رقابت‌پذیری است و باید کیفیت کسب و کار را افزایش داد. به عقیده من در این منطقه چنین ظرفیتی وجود دارد.

لزوم تمرکززدایی از جمعیت شهری ایران موضوع دیگری بود که آخوندی به آن پرداخت و گفت: ۵۰ درصد جمعیت شهری در ۱۰ کلانشهر کشور متمرکز شده است. در حالی که در کلانشهرها موضوع اشتغال مطرح است در مناطق جنوب و جنوب شرق کشور ظرفیت پذیرش جمعیت زیادی وجود دارد اما جمعیت اندک است. این موضوع لزوم آمایش سرزمین را نشان می‌دهد. این مناطق می‌تواند جاذب جمعیت باشد و باید شاهد توسعه سریع در آنها باشیم.

آخوندی ادامه داد: خوشبختانه برای جذب جمعیت به دلیل وجود تاریخ و فرهنگ غنی در این منطقه نباید کارها را از صفر شروع کنیم و فقط کافی است قدرت رشد و بالندگی را در مناطق مدنظر بپرورانیم. در گوشه و کنار این منطقه سابقه سکونت وجود دارد و اسامی شهرها  حتی در سطح بین‌المللی نیز شناخته شده است. اندیشه من این است که توسعه ایران باید به سمت جنوب و جنوب شرق ایران برود و این امر امکان‌پذیر است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر لزوم مکان‌یابی دقیق در کنار ساحل و پس کرانه‌ها اظهار کرد: امکان ایجاد شهرک‌های زیادی در این منطقه وجود دارد و باید علاوه بر ایجاد صنایع و اشتغال در کنار ساحل امکان ایجاد سکونتگاه‌هایی نیز فراهم شود. مطالعات بدین منظور انجام شده و نقاط مختلفی نیز از جمله در منطقه لامرد به دلیل وجود صنایع در حال احداث شناسایی شده‌اند. نباید شرایط به گونه‌ای باشد که صنعتی ایجاد شود اما در کنار آن به کیفیت زندگی ساکنان توجهی نکنیم. باید همه کارها اصولی و فکر شده باشد تا در نهایت شهرهایی ایجاد شوند که کیفیت بالای زندگی را به ساکنان ارایه دهند نه اینکه شبیه برخی شهرهای خودرو شوند که کیفیت پایینی دارند.

وی بر لزوم توجه به بهسازی شبکه جاده‌ای تاکید کرد و گفت: اجرای پروژه‌ای که از خنج به لامرد می‌رود و تونلی به طول دو هزار و ۶۵۰ متر در این منطقه بسیار حایز اهمیت است. این راه می‌تواند تا پارسیان نیز ادامه پیدا کند و امکان فوق‌العاده‌ای را برای مردم جنوب کشور فراهم آورد.

وزیر کابینه دولت تدبیر و امید حضور بخش خصوصی را در این پروژه‌ها الزامی دانست و گفت: سرمایه‌گذاری در چنین پروژه مهمی نباید فقط توسط دولت انجام شود زیرا چندین سال به طول می‌انجامد. احداث آزاد راه‌ها را می‌توان به بخش خصوصی واگذار کرد و اولین پیشنهاد ما به سرمایه‌گذاران توسعه آزاد راه‌هاست.

ایجاد شرکت‌های توسعه حمل و نقل پیشنهاد دیگر وزیر راه و شهرسازی به سرمایه گذاران بود که در این باره چنین گفت: حجم زیاد انتقال بار در منطقه به شرکت‌های حمل و نقل بزرگ نیاز دارد. این روند کمک می‌کند هسته‌های توسعه دریایی و زمینی را در منطقه داشته باشیم.

آخوندی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در خطوط ریلی را نیز بسیار با اهمیت دانست و گفت: احداث و تکمیل این خطوط به زمان بیشتری نیاز دارند و امیدوارم بعد از مذاکرات گشایشی حاصل شود تا حوزه ریلی بیشتر ساماندهی کنیم.

وی افزود: در بحث شهرسازی امکان احداث شهرها، شهرک‌ها و مجتمع‌های مسکونی زیادی وجود دارد که البته باید با صرف حداقل مصرف انرژی ساخته شوند. در این شهرها هم باید از طرح‌های معماری استفاده شود تا زندگی ساکنان با حداقل مصرف انرژی باشد. سایت پارسیان و سایت لامرد را در استان‌های هرمزگان و فارس در برنامه داریم و به بخش خصوصی پیشنهاد می‌کنیم وارد عرصه شوند زیرا کاری که در این منطقه در پی انجام آن هستیم بدون فعالیت این بخش ابتر می‌ماند.

لزوم توسعه گردشگری موضوع دیگری بود که آخوندی به آن پرداخت و ادامه داد: امیدواریم بتوانیم دو شهرکی که قرار است در استان‌های هرمزگان و فارس احداث شود به زودی به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی برسد.

آخوندی در پایان فعالیت دبیرخانه سرمایه‌گذاری در جنوب استان فارس را ضروری دانست و گفت: برای تسریع امور باید از فعالیت چنین دبیرخانه‌ای بهره ببریم./

نظر شما