شناسهٔ خبر: 77021 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

با حضور ایران، هند و افغانستان اتفاق افتاد؛

آغاز نشست کارگروه ملی اجرایی سازی موافقتنامه ترانزیتی چابهار

مراسم نشست کارگروه ملی اجرایی سازی موافقتنامه سه جانبه ترانزیتی ایران – هند – افغانستان به میزبانی بندر شهید بهشتی چابهار آغاز به کار کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بهروز آقایی در این نشست که با حضور نمایندگان اداره کل توافقنامه ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی، وزارت امور خارجه، وزارت راه و شهرسازی، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و گمرک جمهوری اسلامی ایران در بندر چابهار در حال برگزاری است اظهار کرد: هدف از برگزاری این نشست بررسی پروتکل پیشنهادی هند در خصوص موافقتنامه سه جانبه ترانزیتی ایران – هند – افغانستان و نحوه اجرایی سازی این موافقتنامه است.

به گفته وی، با توجه به این که در این کارگروه در خصوص موضوع های مطرح شده در پروتکل پیشنهادی هند تبادل نظر می شود، نظرات تخصصی این کارگروه نیز به کشورهای هند و افغانستان ارائه خواهد شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: مذاکرات در خصوص نهایی سازي متن موافقتنامه چابهار از سال ۱۳۹۴ و طی دو نشست کارشناسی در تهران و دهلی نو صورت پذیرفت و نهایی شد و در نهایت متن این موافقتنامه ۳ خرداد ماه سال ۹۵ با حضور رؤساي جمهور ایران و افغانستان و نخست وزیر هند، به امضاي وزرای حمل و نقل سه کشور رسید.

آقایی ادامه داد: اولین نشست موافقتنامه سه جانبه ایران – هند – افغانستان آذرماه سال گذشته در چابهار و دومین نشست نیز آذر امسال به میزبانی هند برگزار شد که درخصوص بخش های مختلف این موافقتنامه گفت و گو و تصمیم های خوبی اتخاذ شد و با ارائه پروتکل پیشنهادی از سوی طرف هندی همراه بود.

وی حمل و نقل و ترانزیت کالا و مسافر از طریق بندرچابهار بین ایران، هند و افغانستان، بهینه سازي هزینه هاي حمل و نقل و ترانزیت بین المللی ، جذب کالاي ترانزیتی و مسافر سایر کشورها، تسهیل دسترسی به بازارهاي بین المللی، تامین امنیت سفر، ایمنی حمل و نقل و حفاظت محیط زیست میان طرف های قرارداد و ساده سازي، هماهنگی و استانداردسازي تشریفات حاکم بر حمل و نقل بین المللی میان ۳ کشور را از اهداف این موافقتنامه اعلام کرد.