شناسهٔ خبر: 77046 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری خبر داد:

سقوط هواپیمای مسافری اوکراینی پس از برخاست از فرودگاه حضرت امام (ره)/ همه مسافران جان باختند + اسامی جان‌باختگان

سانحه هوایی مدیر کل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری از سقوط یک هواپیمای مسافری در حوالی فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) خبر داد.

حسن رضایی‌فر، مدیر کل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،  از سقوط یک فروند بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ با شماره ثبت UR-PSR متعلق به خطوط هوایی اوکراین اینترنشنال در حوالی شهریار خبر داد و گفت: این هواپیما دقایقی بعد از برخاست از فرودگاه امام خمینی (ره) دچار مشکل شده و در ساعت ۶:۲۰ سقوط کرد.

وی ادامه داد: کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری به محل سانحه اعزام شدند و این سازمان علل سانحه را بر اساس قوانین و مقررات بین المللی بررسی خواهد کرد.

گفتنی است تا کنون گزارشی از میزان تلفات این سانحه اعلام نشده و عملیات نجات کماکان ادامه دارد. این هواپیما عازم کیف اوکراین بوده و بر اساس برخی گزارش ها، ۱۸۰ نفر مسافر و خدمه داشته است.

همه مسافران جان باختند

علی کاشانی حیدری، سخنگوی شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: هواپیمای اوکراینی که صبح امروز تهران را به مقصد کیف در اوکراین ترک می‌کرد حوالی شهر جدید پرند در استان تهران به دلیل حادثه آتش سوزی دچار نقص فنی شد و سقوط کرد.

او  گفت: بوئینگ ٧٣٧ هواپیمایی اوکراین ۱۶۰ مسافر و ۹ خدمه پرواز داشت که جان خود را در این حادثه از دست دادند.

سخنگوی شهر فرودگاهی حضرت امام خمینی خبر داد که به زودی لیست مسافران ایرانی و خارجی حادثه سقوط هواپیمایی بوئینگ اوکراینی در نزدیکی شهر  جدید پرند اعلام می شود.

جعبه سیاه هنوز پیدا نشده است

حسن رضایی‌فر، مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی پیدا شدن جعبه سیاه هواپیمای اوکرایینی را تکذیب کرد.

گفتنی است این هواپیما از نوع بویینگ ۸۰۰-۷۳۷ ساخت شرکت هواپیماسازی بویینگ آمریکا بوده و ۳.۶ سال سن داشته است. این هواپیما اولین بار در تاریخ ۲۱ ژوئن سال ۲۰۱۶ پرواز کرده و در تاریخ ۱۹ جولای همان سال تحویل شرکت اوکرایین اینترنشنال شده بوده است. UR-PSR برای پرواز از دو موتور CFM۵۶ ساخت شرکت CFM نیرو می‌گرفت. CFM یک شرکت سرمایه‌گذاری مشترک متعلق به شرکت‌های جنرال الکترونیک آمریکا و سافران فرانسه است.

جعبه سیاه هواپیما پیدا شد

حسن رضایی فرد مدیر کل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ضمن تایید پیدا شدن جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی که صبح امروز سقوط کرد، گفت: جعبه سیاه هواپیما پیدا و تحویل سازمان هواپیمایی کشوری شده است.

او در پاسخ به اینکه جعبه سیاه هواپیما چگونه بررسی خواهد شد، گفت: بررسی ها بر اساس ضمیمه شماره ۱۳ پیمان شیکاگو انجام خواهد شد و مسوول بررسی سانحه نیز ایران است. 

رضایی در پاسخ به این که آیا جعبه سیاه در ایران باز خوانی می شود یا خیر، گفت فعلا در حال ارزیابی هستیم. از آن جا که این نوع هواپیما در کشور وجود ندارد و اطلاعاتی درباره آن نداریم، باید اطلاعات مورد نیاز را کسب کنیم و مشخص نیست که آیا جعبه سیاه به کشورهای دیگر ارسال خواهد شد یا خیر.

صحبت هایی درخصوص آتش گرفتن این هواپیما مطرح است. رضایی فر در این باره توضیح داد: در فضای مجازی فیلمی در این خصوص منتشر شده که من هم این فیلم را دیده ام اما نمی توانم تعیین کنم این فیلم مربوط به هواپیمای سقوط کرده باشد.

او درباره ملیت کشته شدگان این سانحه نیز گفت: براساس پاسپورت های موجود ملیت فوت شدگان علاوه بر ایرانی، کانادایی، سوئدی، افغانستانی و انگلیسی و اوکراینی بوده اند. ۳۲ نفر از کشته شدگان تابعیت خارجی داشته و بقیه از هموطنان مان بوده‌اند.

اسامی جان‌باختگان اعلام شد

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان هواپیمایی کشوری،اسامي مسافران پرواز شماره ۷۵۲ شرکت هواپيمايي اوکراينی به پيوست اعلام می‌شود.

يك فروند هواپيماي بوئينگ ۸۰۰-۷۳۷ متعلق به شركت هواپيمايي اوكراين اينترنشنال با علامت ثبت UR-PSR كه با شماره پرواز ۷۵۲ در ساعت ۶:۱۲ روز چهارشنبه ۱۳۹۸/۱۰/۱۸ از فرودگاه امام خميني (ره) به مقصد كيف پرواز كرده بود، پس از قطع ارتباطات با بخش كنترل ترافيك در ساعت ۶:۱۸ در حوالي صبا شهر از توابع استان تهران سقوط كرد.

هواپيماي مذكور داراي ۱۶۷ مسافر و ۹نفر خدمه پروازي بوده و برسي هاي اوليه حاكي از جان باختن تمام سرنشينان هواپيماست.