شناسهٔ خبر: 77426 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

یک‌هزار و ۱۲ میلیارد تومان به جاده‌های سه استان سیل‌زده خسارت وارد شد

عبدالهاشم حسن نیا رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برآورد خسارات وارده به جاده‌ها و ابنیه‌فنی سه استان سیستان و بلوچستان، کرمان (جنوب) و هرمزگان را ۱۰۱۲ میلیارد تومان اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای آخرين وضعيت و اقدامات انجام شده در خصوص راههاي مواصلاتي آسيب ديده در استان‌های سيستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب كرمان در سيل هفته گذشته، در جلسه اي با حضور رييس  سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي ، معاونان و مديران كل دفاتر ذي ربط در حوزه راهداري ، مورد بررسي قرار گرفت.

عبدالهاشم حسن نیا معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس این سازمان با  اعلام این كه  تا كنون میزان  خسارات وارده به جاده ها و ابنیه فنی این استان‌ها ، ۱۰۱۲ میلیارد تومان برآورد شده است، افزود :در پی وقوع بارندگی كم سابقه طی هفته گذشته در استانهای سیستان و بلوچستان، كرمان و هرمزگان و تداوم آن طی ۴۸ ساعت، منجر به جاری شدن سیل شدید و وقوع خسارت های فراوان به زیرساختهای جاده ای در مناطقی از جنوب استان كرمان، شمال وجنوب استان سیستان و بلوچستان و استان  هرمزگان شدوبیشترین آسیب به راههای  مواصلاتی شهرستان های ایرانشهر، دلگان، فنوج، نیكشهر، سرباز، قصرقند، كنارك، چابهار، مهرستان، میرجاوه و سراوان در استان سیستان و بلوچستان و شهرستان های جاسك، بندرلنگه و بستك در هرمزگان و قلعه گنج در جنوب استان كرمان وارد آمده است. البته سایر شهرستان های این  استانها نیز متاثر از سیل بوده اند و خسارتهای قابل توجهی  به آنها وارد شده است كه ارزیابی آنها در دست اقدام است.

وی خاطر نشان كرد: دراستان  سیستان و بلوچستان همزمان با  وقوع سیل، با بسیج حداقل ۴۳۰ دستگاه ماشین آلات سنگین راهداری و راهسازی شامل ماشین آلات شمال و جنوب استان و اعزامی از استانهای معین و بخش خصوصی، عملیات مرمت و بازگشایی اولیه شروع شدو با توجه به اهمیت موضوع، رئیس و تعدادی از معاونین و مدیران كل ستاد سازمان   راهداری و حمل و نقل جاده ای  در استان مستقر شدند .

 حسن نیا اظهار داشت :با تلاش شبانه روزی نیروهای اعزامی در مناطق سیل زده ، از روز چهارشنبه گذشته تردد در تمام راه های اصلی و شریانی، به جز محور جاسك-كنارك، برقرار شد این در حالی است كه این محور نیز  روز جمعه بازگشایی شد و مورد استفاده و تردد ساكنان منطقه و نیروهای امدادی قرار گرفت . در استان سیستان و بلوچستان ، همزمان تمام راههای فرعی آسیب دیده كه به صورت موضعی مسیر راه دچار آب بردگی یا شكستگی شده بود بازگشایی شدند و هم اكنون تردد از راه در حاشیه ناحیه آسیب دیده كه تسطیح شده است به صورت موقت برقرار است و كار بازسازی به ترتیب اولویت در دست برنامه و اقدام می باشد.

وی با اشاره به اینكه  طول راه‌ها متاثر از سیل و آسیب دیده در این استان حدود ۵۵۰۰ كیلومتر شامل ۳۸۰۰ كیلومتر راه روستایی و ۱۷۰۰ كیلومتر راه اصلی و فرعی بوده است، افزود:ا ز ۸۷۶ راه روستایی مسدود شده، در حال حاضر راه تنها ۲۴ روستا با محدودیت تردد مواجه است و در سایر راهها به صورت موقت با ترمیم راه ، امكان تردد و امداد رسانی فراهم است.

حسن نیا برآورد خسارات وارده به راهها و ابنیه فنی استان سیستان و بلوچستان را حدود ۷۵۰ میلیارد تومان اعلام كرد و اظهار داشت: در سیل اخیر ۲۵۰ دستگاه پل بزرگ و كوچك آسیب دیده یا تخریب شده اند همچنین دیوارهای حایل و ضامن آسیب دیده ۸۵۰۰ متر ، تعداد محورهای اصلی و فرعی آسیب دیده ۲۷ محور، تعداد محورهای روستایی آسیب دیده ۸۷۶ محور كه  ریزش برداری و پاكسازی سطح راه در ترانشه های سنگی بیش از ۵۰۰ مورد بوده است

در استان هرمزگان ۲هزار و ۷۸۵ محور اصلی ، فرعی و روستایی در سیل آسیب دیدند  

طول راه‌های متاثر از سیل و آسیب دیده در استان هرمزگان، حدود ۲۷۸۵ كیلومتر شامل ۱۹۴۴ كیلومتر راه اصلی و فرعی و ۸۴۱ كیلومتر راه روستایی است  این در حالی است كه از ۱۵۰ راه روستایی مسدود، ۷ محور روستایی (۲۱ روستا) همچنان با محدودیت تردد مواجه است و سایر راهها به صورت موقت با ترمیم راه امكان تردد و امداد رسانی فراهم است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ورییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اعلام این مطلب افزود: تعداد پل‌های كوچك و بزرگ آسیب دیده یا تخریب شده در این استان ۴۸۵ دستگاه بوده است و ریزش برداری و پاكسازی سطح راه در ترانشه های سنگی بیش از ۱۰۰ مورد بوده است.

حسن نیا جمع كل خسارات اولیه وارده به زیرساختهای جاده ای استان حدود ۲۳۰  میلیارد تومان برآورد كرد و افزود: در این استان نیز از همان ساعات اولیه وقوع سیل  با بسیج حداقل ۲۰۰ دستگاه ماشین آلات سنگین راهداری و راهسازی شامل ماشین آلات راهداری و بخش خصوصی، عملیات مرمت و بازگشایی اولیه شروع شد و با توجه به اهمیت موضوع، یكی از معاونین و تعدادی از مدیران كل ستاد سازمان  راهداری و حمل و نقل جاده ای  در استان استقرار یافتند كه  خوشبختانه از روز چهارشنبه گذشته ، تمام راه های اصلی و شریانی استان بازگشایی و تردد در آن برقرار شد .

در جنوب كرمان حداقل ۱۰۲ دستگاه ماشین آلات سنگین راهداری و راهسازی مشغول امدادرسانی بودند 

در جنوب استان كرمان همزمان با  وقوع سیل، با بسیج حداقل ۱۰۲ دستگاه ماشین آلات سنگین راهداری ، اعزامی از استانهای معین و بخش خصوصی، عملیات مرمت و بازگشایی اولیه شروع شد و تردد در تمام راه های اصلی و فرعی و روستایی  برقرار شد .

در ادامه این گزارش عبدالهاشم حسن نیا معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به اینكه در حال حاضر از هیچ راه روستایی مسدودی در جنوب كرمان وجود نداردگفت: طول راه‌ها متاثر از سیل و آسیب دیده در این منطقه حدود ۷۲۰ كیلومتر شامل ۵۹۰ كیلومتر راه روستایی و ۱۳۰ كیلومتر راه اصلی و فرعی بوده است ،تعداد پلهای كوچك و بزرگ آسیب دیده یا تخریب شده ۲۳۱ دستگاه ،تعداد محورهای اصلی و فرعی آسیب دیده ۱۲ محور ،تعداد محورهای روستایی آسیب دیده ۲۱۵ محوربوده وعملیات ریزش برداری و پاكسازی سطح راه در ترانشه های سنگی در بیش از ۶۰ مورد انجام شده است .

گفتنی است؛ حسن نیا  با اشاره به استقرار تعدادی از معاونین و مدیران كل ستاد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای  در ایام وقوع سیل در جنوب استان كرمان، جمع كل خسارات اولیه وارده به زیرساخت‌های جاده‌ای استان حدود ۳۲  میلیارد تومان برآورد كرد .