شناسهٔ خبر: 78031 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون ساخت و توسعه راه آهن خبر داد

ساخت راه‌­آهن میانه-اردبیل با تکیه بر ۱۰۰ درصدی توان داخلی/ ۲۱۸کیلومتر ریل‌گذاری در پروژه راه‌آهن میانه-اردبیل

راه آهن اینچه برون معاون ساخت و توسعه راه آهن از آغاز عملیات ریل گذاری راه آهن میانه-اردبیل با حضور وزیر راه و شهرسازی خبر داد و گفت: امروز همزمان با ایام مبارک دهه فجر انقلاب اسلامی ریل گذاری این خط ریلی به طول ۱۷۵ کیلومتر به صورت رسمی آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت ساخت­ و توسعه زیربناهای حمل­ و نقل کشور، عباس خطیبی ضمن اعلام این خبر افزود: بعد از اتصال ۵ مرکز استان به شبکه ریلی کشور، اتصال استان­ های اردبیل، کردستان و چهارمحال بختیاری در دستور کار قرار گرفته است که با توجه به پیشرفت بالای راه­ آهن میانه-اردبیل این طور انتظار می­ رود که در صورت تامین منابع، اردبیل به عنوان بیست و سومین مرکز استان کشور به راه ­آهن متصل شود.

معاون ساخت­ و توسعه­ راه­­ آهن با اشاره به تحریم­ های ظالمانه­ ای که علیه کشور اعمال می­‌شود از ساخت راه ­آهن میانه-اردبیل با تکیه بر توان ۱۰۰ درصدی داخل کشور خبر داد و گفت: ریل­ گذاری این خط ریلی نیز با استفاده از ریل ملی انجام خواهد شد.

خطیبی با اشاره به آغاز رسمی عملیات ریل ­گذاری این خط ریلی با حضور وزیر راه ­و­شهرسازی اظهار داشت: عملیات اجرایی بالاست­ ریزی قشر اول به طول ۶ کیلومتر از سمت ایستگاه اردبیل انجام شده و در مجموع ۲۱۸ کیلومتر ریل­ گذاری در این پروژه انجام خواهد شد.

 وی ادامه داد: عملیات زیرسازی راه ­آهن میانه-اردبیل در ۱۱ قطعه اجرایی و با مجموع حدود ۳۵ میلیون مترمکعب عملیات خاکی با پیشرفت حدود ۸۴ درصد در حال تکمیل است.

معاون ساخت­ و توسعه راه ­آهن ۶۲ دستگاه تونل به طول حدود ۲۴ هزار متر، ۲۹ دستگاه پل بزرگ به طول ۴۳۰۰ متر و ۷۵۰۰ متر گالری را از جمله احجام راه‌­آهن میانه-اردبیل اعلام کرد و در رابطه با پیشرفت فیزیکی این احجام گفت: پل ها با ۶۳ درصد و تونل ­ها با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام هستند.

وی هزینه صرف شده در پروژه را تا­کنون ۱۰ هزار و ۲۵۵ میلیارد ریال معادل بروز ۲۵ هزار میلیارد ریال عنوان کرد.

معاون ساخت­ و­توسعه راه­ آهن با اشاره به پل ­های بزرگ واقع در خط ریلی میانه-اردبیل گفت: پل آرپاچای به طول ۲۶۴ متر شامل دو دهانه ۳۵ متری و ۳ دهانه ۶۵ متری است که بلندترین ارتفاع پایه پل ­های راه ­­آهن کشور را به طول ۸۰ متر به خود اختصاص داده و با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد در حال اجراست.

خطیبی ادامه داد: پل سارای به طول ۵۶۶ متر پل دیگری است که در این محور کوهستانی واقع شده و شامل دو دهانه ۳۵ متری، ۳ دهانه ۳۴ متی، ۲ دهانه ۹۵ متری و دهانه­ های ۷۰، ۶۴ و ۶۰ متری با بلندترین ارتفاع پایه حدود ۵۵ متر با حدود پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد است.

وی یادآور شد: راه ­آهن میانه-اردبیل با حداکثر سرعت طراحی ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای باری و با پیش­بینی ۶/. میلیون نفر مسافر و ۲/۵ میلیون تن بار در سال اول و ۱/۵ میلیون نفر مسافر و ۴میلیون تن بار در سال بیستم بهره­ برداری در دست احداث قرار دارد.