شناسهٔ خبر: 7817 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

سیف مطرح کرد:

پاسخ سیف به انتقادات بانکی از دولت تدبیر و امید/ رشد پایه پولی دولت گذشته در اثر تسهیلات مسکن مهر بود

ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در همایش سیاست‌های پولی و بانکی با اشاره به انتقاداتی که از دولت یازدهم در خصوص افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی می‌شود، گفت: ماهیت این بدهی‌ها مانند ماهیت بدهی‌های بلندمدت و مسکن مهر دولت گذشته نیست.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، ولی‌الله سیف امروز یکشنبه  ۱۰ خرداد در بیست و پنجمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی که با حضور علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی و جمعی از مسئولان ارشد اقتصادی کشور در سالن اجلاس سران برگزار شد، با اشاره به انتقادات مطرح شده در خصوص افزایش بدهی بانک‌ها گفت: این بدهی‌ها به دلیل اقتضائات سال ۹۳ و تنگناهای مالی و همچنین برخوردهای انضباطی بانک مرکزی با برخی از بانک‌ها افزایش یافته است.

رییس کل بانک مرکزی افزود: این بدهی‌ها به دلیل ماهیت‌شان با تزریق‌های بلند‌مدت و مسکن مهر متفاوت است.

وی با اعلام آنکه حجم نقدینگی در پایان سال گذشته ۷۸۳ هزار میلیارد تومان بوده افزود: از این میزان ۶۰ هزار میلیارد تومان مربوط به بانک قوامین و موسسه‌های مالی کوثر و عسکریه بوده است؛ ضمن آنکه رشد نقدینگی در سال ۹۳ معادل ۲۲ و ۳ دهم درصد بوده است.

این مقام بلندپایه بانکی حجم پایه پولی در سال ۹۳ را ۱۳۱ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و ادامه داد: این آمار نسبت به سال قبل ۱۱۸ هزار میلیارد تومان معادل ۱۰ و ۶ دهم درصد اضافه شده است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان آنکه افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی نقش مهمی در پایه پولی داشته، اضافه کرد: همین امر باعث شد که برخی منتقدان عملکرد دولت یازدهم را مشابه دولت قبل بدانند و این افزایش پایه پولی را مشابه سیاست‌های اعمال شده در طرح مسکن مهر اعلام کنند.

سیف افزود: ولی برای ارزیابی اقتصاد باید تمام شاخص‌های اقتصادی از جمله رشد اقتصادی، ثبات نرخ ارز، رشد سرمایه‌گذاری و ... سنجیده شود؛ نه آنکه بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی را معیار قضاوت برای عملکرد اقتصادی دولت اعلام کرد.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی بدهی بانک‌ها به این بانک به خاطر تنگناهای مالی نظام بانکی و مطالبات انباشته مالی دولتی افزایش یافته است. هرچند این افزایش در ماه نخست امسال بسیار کم شد.

رئیس کل بانک مرکزی حجم تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۳ به بخش‌های اقتصادی بالغ بر ۳۴۱۴.۲ هزار میلیارد ریال ذکر و اضافه کرد: با ۱۰۵۱.۹ هزار میلیارد ریال افزایش نسبت به سال ۱۳۹۲، رشد ۴۴ و نیم درصدی را در این مقطع تجربه کردیم. در این میان، سهم بخش‌های تولیدی (کشاورزی، ساختمان و مسکن، صنعت و معدن) از تسهیلات پرداختی بانک‌ها در سال ۱۳۹۳ معادل ۵۰ و نیم درصد بوده که بیش از سهم آنها از تولید ناخالص داخلی غیرنفتی کشور در ۹ ماهه سال ۱۳۹۳، ۴۰ ممیز یک دهم درصد بوده است.

به گفته سیف بخش‌های خدمات و صنعت و معدن به ترتیب با ۳۶ و ۶ دهم و ۳۱ و ۲ دهم درصد بیشترین سهم از تسهیلات پرداختی بانک‌ها در سال ۱۳۹۳ را به خود اختصاص داده‌اند و سهم بخش‌های بازرگانی، مسکن و ساختمان و کشاورزی از کل تسهیلات پرداختی نیز به ترتیب معادل ۱۲ و ۷ دهم، ۱۱ و ۸ دهم و ۷ و نیم درصد بوده است.

برچسب‌ها:

نظر شما