شناسهٔ خبر: 78262 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای:

آزادراه زنجان-تبریز و بالعکس به دلیل کولاک بسیار شدید برف بسته‌ است/ مردم از سفرهای غیر ضروری پرهیز کنند/ کاهش دما در برخی گردنه‌ها به ۳۰ درجه زیر صفر/ سقوط بهمن درمحور کرج ـ چالوس تکذیب شد

عملیات راهداری زمستانی در آزادراه زنجان-تبریز معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه «کولاک و برف موجب انباشت برف در حدود ۲ تا ۳ متر طی ۲ تا ۳ دقیقه می‌شود.» گفت: با توجه به شدت بارشها از مسافران و كاربران جاده ها تقاضا می‌شود از سفرهای غير ضروری بپرهيزند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای حیدر مطاعی راهداری اين سازمان با اشاره به اين امر افزود: از بعد از ظهر دیروز در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، اردبیل کولاک بسیار شدید داشتیم و در برخی مناطق سرعت باد تا ۷۰ کیلومتر بر ساعت هم رسید.

مردم از جاده قدیم زنجان-تبریز تردد کنند

وی ادامه داد: آزادراه زنجان - تبریز و بالعکس را به دلیل کولاک بسیار شدید برف بسته‌ایم، خودروها‌یی هم در این آزادراه گیر کرده‌اند که همکاران راهداری در حال امدادرسانی به آنها هستند، همچنین عملیات راهداری زمستانی به دقت در آنجا در حال انجام است اما وزش باد بسیار شدید که موجب کولاک برف می‌شود، عملیات راهداری را کند می‌کند و اصلاً دید وجود ندارد.

مطاعی ادامه داد: مسافران برای تردد بین زنجان و تبریز ضرورت دارند از جاده قدیم زنجان به تبریز استفاده کنند اما در استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی جاده‌های اصلی باز است.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای همچنين اظهار داشت : پيش بيني مي شد آزادراه زنجان - تبریز با کاهش وزش باد تا ظهر امروز باز شود ، اما وزش باد بسیار شدید موجب بلند شدن برف‌ها و کولاک برف می‌شود، راهداران در محور مستقر هستند، امکان تردد با زنجیر چرخ در این مسیر وجود داشت اما در راستای ایمنی این محور مسدود شد‌ و پیش‌بینی می‌کنیم با کاهش باد تا بعدازظهر امروز این آزادراه باز شود.

تردد در محور دیواندره-سقز فقط با زنجیر چرخ

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: محور دیواندره - سقز از شب گذشته مسدود بود اما در حال حاضر امکان تردد با زنجیر چرخ در این محور فراهم است و غیر از این دو محور (دیواندره - سقز و آزادراه زنجان - تبریز) بقیه مسیرها و محورهای مواصلاتی باز است.

مردم از سفرهای ضروری ويژه به استانهاي شمالی در این چند روز پرهیز کنند

مطاعی افزود: از بعدازظهر امروز بارش برف استان گیلان و محورهای اطراف این استان را دربرمی‌گیرد همچنين در برخی محورها کاهش دما تا ۲۰ درجه زیر صفر داریم و حتی در برخی گردنه‌های برف‌خیز تا ۳۰ درجه زیر صفر خواهد رسید . با توجه به اينكه در اين شرايط دید بسیار محدود و حداکثر ۲ تا ۳ متر خواهد بود، به مسافران توصيه مي شود از سفرهاي غير ضروري پرهيز شود و در صورت ضرورت به تردد در اين جاده ها ، حتما زنجیر چرخ تجهیزات زمستانی، پتوومواد غذایی همراه داشته باشند.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اظهار داشت: از بعدازظهر امروز بارش شدید برف در استان گیلان داریم و در محورهای آزادراه قزوین - رشت، جاده چالوس و غیره، از بعدازظهر امروز و فردا بارش شدید برف خواهیم داشت و در استان گیلان طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی بارش برف حتی بیش از یک متر هم در برخی مناطق خواهیم داشت.

وی ادامه داد: بارش برف همراه با کولاک برف و برودت همه موجب می‌شود که ایمنی رانندگی به خطر بیفتد، همین کولاک برف موجب می‌شود که انباشت برف در ۲ الی ۳ دقیقه به حدود ۲ تا ۳ متر برسد و خودرو را زیر خود مدفون کند

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: برخی مواقع در وزش باد شدید و کولاک برف دوربین‌های نظارت تصویری ما هم کار نمی‌کند و حتی نمی‌توانیم خودروها را تشخیص بدهیم، این برودت هوا همراه با باد شدید و سپس کولاک شدید از دلایلی است که مردم حداقل تا پایان وقت سه‌شنبه مسافرت نداشته باشند

۱۲هزار و ۳۰۰ راهدار در آماده‌باش هستند و ۹۴۰راهدارخانه ها آماده اسكان اضطراري مسافران 

وی با بیان اینکه همه راهدارخانه‌های مستقر در جاده‌ها آماده‌باش هستند، اظهار داشت: ۹۴۰ راهدارخانه در سراسر کشور داریم، ۱۰ هزار دستگاه ماشین‌آلات راهداری و ۱۲ هزار و ۳۰۰ راهدار در محورهای مواصلاتی آماده‌باش هستند

مطاعی تأکید کرد: در استان‌های کردستان، آذربایجان شرقی‌، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، قزوین، البرز، گیلان و مازندران و از فردا استان‌های گلستان، تهران و سمنان بارش برف در ارتفاعات قابل توجه خواهد .

بر اساس اين گزارش مهندس مطاعی خبر سقوط بهمن درمحور کرج ـ چالوس را تكذيب كرد و گفت :در اين محور ریزش مقطعی سنگ در برخی از نقاط بوده است و در محور کرج ـ چالوس امروز سقوط بهمن نداشتيم .

وی افزود: از شب گذشته تا صبح امروز چندین مورد ریزش سنگ در محور کرج چالوس گزارش شده است كه سبب انسداد این محور نشده است.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت :در حال حاضر تردد در محور کرج ـ چالوس بدون هیج مشکلی در جریان است