شناسهٔ خبر: 7847 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

قائم مقام بانک مرکزی:

پرداخت پلکانی اقساط تسهیلات مسکن بعید است/ بدهی‌های دولت به بانک‌ها با فروش اوراق خزانه اسلامی بازپرداخت می‌شود

انبوه سازی- بلندمرتبه سازی قائم مقام بانک مرکزی گفت: با تصمیمات گرفته شده پرداخت بدهی دولت به بانک‌ها از طریق انتشار اوراق خزانه اسلامی که به زودی منتشر می‌شود انجام خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از خبرگزاری فارس، اکبر کمیجانی امروز در حاشیه بیست و پنجمین همایش سیاست‌های پولی و بانکی در مورد دستورالعمل ارائه شده بانک مسکن برای وام ۸۰ میلیونی اظهار داشت:‌ بعد از مصوبه شورای پول و اعتبار، بانک مسکن دستورالعمل مربوط به چگونگی راه‌اندازی صندوق را به بانک مرکزی ارائه کرد که اکنون در حال بررسی بوده و در چند روز آینده به این بانک ابلاغ می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که اقساط اعلام شده برای متقاضیان بالا بوده و آیا تغییری در آن ایجاد خواهد شد، گفت: کسانی می‌توانند از این وام استفاده کنند که از توانایی بازپرداخت آن برخوردار باشند.

کمیجانی ادامه داد:‌ قرار نبود وام مسکن را افزایش دهیم، اما اقساط آن تغییری نکند به هر حال هر مقدار که وام بالا می‌رود با توجه به محدوده ۱۲ سال برای بازپرداخت، اقساط آن هم بالا می‌رود .پرداخت اقساط وام‌های دریافتی از صندوق پس‌انداز مسکن یکسان بوده و هنوز تصمیمی برای پلکانی شدن آن نگرفته‌ایم و بعید است که بازپرداخت پلکانی باشد.

قائم مقام بانک مرکزی در رابطه با تعیین سقف ۸۴ هزار نفری برای پرداخت صندوق توسعه مسکن در هر سال گفت: این جزء دستورالعمل بانک مسکن است که با توجه به تجربیات این بانک و بررسی‌ انجام شده کارشناسی از سوی آنها تعیین شده است.

وی گفت: با توجه به حساب سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز بانک مسکن همچنین صندوق پس‌انداز جوانان بعید است که هجوم خارج از انتظاری برای دریافت تسهیلات از طریق صندوق پس‌انداز مسکن مصوب اخیر شورای پول و اعتبار داشته باشیم. در عین حال که تامین منابع در این رابطه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کمیجانی درباره اقدامات انجام شده برای بررسی و یا راه‌اندازی لیزینگ مسکن اظهار داشت: این موضوع هنوز نیازمند بررسی‌های کارشناسی است، اما به هرحال آیین‌نامه آن در بانک مرکزی در شرف نهایی شدن است.

بدهی‌های دولت به بانک‌ها با فروش اوراق خزانه اسلامی بازپرداخت می‌شود

قائم مقام بانک مرکزی در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی بازپرداخت بدهی کلان دولت به بانک‌ها خاطر نشان کرد: با تصمیمات گرفته شده پرداخت بدهی دولت به بانک‌ها از طریق انتشار اوراق خزانه اسلامی که به زودی منتشر می‌شود، انجام خواهد شد.

کمیجانی توضیح داد: اوراق خزانه اسلامی در میان پیمانکاران بابت تسویه بدهی دولت تقسیم و دارای سررسید سه ساله است که می‌تواند به بازار سرمایه برگردد.

وی در مورد این‌که آیا انتشار اوراق برای تسویه بدهی دولت به دلیل ضعف در پرداخت نقدی است، گفت: بله ضعف در پرداخت نقدی موجب بخشی از دلایل ما برای بازپرداخت این بدهی از طریق اوراق است که نسبت به آن و واکنش بازار امیدواریم./

برچسب‌ها:

نظر شما