شناسهٔ خبر: 7852 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح شد:

توجه به اقليم در ساخت‌و‌سازها/ تامین مسکن مورد نیاز کشور بدون صنعتی‌سازی ممکن نیست

مهدی موذن مدیركل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشكل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی به‌كارگیری فناوری‌های روز دنیا، حضور پر رنگ مهندسان و توجه به اقلیم در ساخت‌و‌سازها را از مواردی دانست که زمینه رونق صنعتی‌سازی را در کشور فراهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، یازدهمین نمایشگاه عمران، ساختمان كیش و كنفرانس صنعتی‌سازی ساختمان پنجم تا هشتم خردادماه سال جاری در كیش برگزار شد؛ نمایشگاهی که برخی از كارشناسان و مسئولان حاضر در آن اذعان داشتند یكسان‌سازی ساختمان‌ها چاره كار نیست و باید به اقلیم در ساخت‌و‌سازها و حضور جدی مهندسان توجه ویژه‌ای شود.

منوچهر شیبانی‌اصل مدیركل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشكل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی با اشاره به توسعه مهندسی ساختمان به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: نادیده گرفتن جایگاه مهندسی و مهندسان و نیروی انسانی متبحر در بحث ضوابط اجرایی و نیروی‌انسانی باعث شده تا به مشكلاتی در زمینه ساختمان‌سازی برسیم درحالیكه در تمامی دنیا مهندسان و دست‌اندركاران صنعت‌ ساختمان، كاركرد خود را دارند.

 مدیركل دفتر سازمان‌های نظام مهندسی و تشكل‌های حرفه‌ای افزود: از آنجایی‌كه برخی از ساخت‌و‌سازهای سنتی در كشور واجد ارزش هستند، قرار دادن واژه سنتی در مقابل واژه صنعتی چندان صحیح نیست.

شیبانی‌اصل صنعتی‌سازی یا ساخت ساختمان به معنای تولید كارخانه‌ای را در مقابل ساخت‌و‌ساز در محل یا ساخت‌و‌ساز دستی قرار داد و توضیح داد: نظام اداری ساخت‌و‌ساز، نواقصی همچون توجه نكردن به اقلیم كشور و استفاده از مصالح مناسب برای ساخت‌و‌ساز دارد كه اصلاح نظام اداری و اجرای مقررات ۲۲ گانه ساختمان‌سازی می‌تواند به ارتقای كیفیت و ماندگاری بینجامد.

وی همچنین به استفاده بجا از فناوری‌های نوین در صنعتی‌سازی اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاری، ایجاد تسهیلات صنعتی‌سازی، مکان‌یابی مناسب برای کارخانه‌ها، حضور جدی مهندسان، کاردان‌ها و دست‌اندرکاران صنعتی‌سازی که با فناوری‌های روز دنیا آشنا هستند، می‌تواند ما را به سوی صنعتی‌سازی سوق دهد.

لزوم توجه به صنعتی‌سازی برای تامین مسکن مورد نیاز کشور

مهدی موذن رئیس سازمان نظام كاردانی ساختمان كشور نیز با اشاره به رشد روز افزون ساخت‌و‌ساز در كشور و صنعتی‌سازی ساختمان‌ها، بر لزوم ایمن ساختن ساختمان‌ها تاكید كرد و گفت: بسیاری از خانوارها در حال حاضر مسكن ندارند و با توجه به اینكه نزدیك به هفت میلیون جوان در سن ازدواج نیازمند مسكن مناسب هستند در این زمینه نیازمند تدابیری كاربردی هستیم.

رئیس سازمان نظام‌كاردانی با تاكید بر اهمیت ایمن‌بودن ساختمان‌ها و تبدیل‌ نشدن آنها به بافت فرسوده چند سال بعد از ساخت بنا، بهره‌گیری از تكنولوژی روز دنیا را راه‌حلی در ساخت‌وساز‌های مهندسی دانست و افزود: صنعتی‌سازی محدود به مسكن مهر نمی‌شود و در این راستا باید فرهنگ‌سازی داشته باشیم. سال‌هاست بحث صنعتی‌سازی ساختمان در حد شعار باقی مانده است و به نظر می‌رسد باید در تحقق عملی آن گام‌های جدی برداشته شود.

موذن بر حمایت صنعتی سازان از سوی وزارت راه و شهرسازی تاكید كرد و گفت: اگر بخواهیم مسكن خانوارهای بدون مسكن را تامین كنیم چاره‌ای نداریم جز اینكه با استانداردهای روز دنیا همراه شده و انبوه سازی و صنعتی‌سازی را به كار بگیریم. /

نظر شما