شناسهٔ خبر: 78705 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی انجام شد

آزمایش شبیه‌سازی زلزله بر اساس پیوست ششم استاندارد ۲۸۰۰

آزمایش زلزله آزمایش شبیه سازی زلزله (میز لرزان) جزئیات اجرایی دیوارها بر اساس پیوست ششم استاندارد ۲۸۰۰ با حضور رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و جمعی از معاونین و مدیران وزارت راه و شهرسازی در محل این مرکز انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، آزمایش بر روی میز لرزان جهت ارزیابی عملکرد دیوارهای غیرسازه‌ای با استفاده از روش‌های نوین مقاوم‌سازی و با جزئیات اجرایی جدید انجام شده است. هدف از این مطالعات ارائه جزییات و روشهای جدید و بهینه‌سازی روش‌های ارائه شده در پیوست ششم استاندارد ۲۸۰۰ برای دیوارهای غیرسازه‌ای بود. در این آزمایش ۱۱ رکورد زلزله مختلف به سازه وارد شد که ضعیف‌ترین آن  با شتاب ۰.۳۱g  و قوی‌ترین آنها ۰.۹۵g بوده است. از زلزله‌های معروف اعمال شده می‌توان به زلزله کرمانشاه، نورتریج، کرایس چرچ و لوماپریتا اشاره کرد. سازه با زاویه ۴۵ درجه بر روی میز لرزان قرار گرفته است و به تمام دیوارهای آن به صورت مشابه شتاب داخل صفحه دیوار (موازی دیوار) و خارج از صفحه دیوار (عمود بر دیوار) وارد می‌شود. اسپانسر این مطالعات شرکت لیکا بوده است.

چهار دیوار مورد آزمایش بدین شرح اعلام شد: دیوار ساخته شده از بلوک لیکا به ضخامت ۱۵ سانتی متر با وال پست بتنی و میلگرد تسلیح در دیوار، دیوار ساخته شده از بلوک لیکا به ضخامت ۱۰ سانتی متر با بازشو و میلگرد تسلیح در دیوار (استفاده از قاب در و حذف وال پست)، دیوار ساخته شده از بلوک لیکا به ضخامت ۱۵ سانتی‌متر مسلح شده با بتن مسلح شده با مش الیاف شیشه در دو سمت دیوار به صورت سرتاسری، دیوار ساخته شده از بلوک لیکا به ضخامت ۱۰ سانتی متر مسلح شده با نوارهای مش الیاف شیشه (نصف سطح دیوار با الیاف پوشانده شده است) در دو سمت دیوار که بر روی آن در یک سمت گچ و در سمت دیگر با ملات سیمانی اندود شده است.

 با توجه به جزئیات اجرا شده، هیچ کدام از دیوارها دچار فروریزش نشده و دیوارها عملکرد بسیار عالی داشتند. نتایج نشان داد که استفاده از بلوک های H شکل جدید و ساخت وال پست بتنی با ملات در حین دیوار چینی کار امد بوده و علاوه بر کاهش هزینه‌ها عملکرد بسیار خوبی دارد بعلاوه دیوارهای مسلح شده با مش الیاف چه با پوشش گچ و چه با پوشش سیمانی عملکرد بسیار خوبی در زلزله دارند و از نظر سهولت و هزینه اجرا مقرون به صرفه‌تر است.