شناسهٔ خبر: 7871 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

تفاهمنامه وزارت راه‌ و شهرسازی و معاونت امور زنان ریاست جمهوری ؛

تاکید آخوندی بر رعایت حفظ ایمنی زنان در شقوق مختلف حمل‌‌ونقل/ از سیاسی‌کردن امور زنان بپرهیزیم

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در آستانه یک نوع بازخوانی مجدد در زندگی اجتماعی هستیم گفت: ایمنی زنان در شقوق مختلف حمل و نقل باید رعایت شود تا زنان سرپرست خانوار بتوانند با کرامت و عزت خانواده خود را اداره کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی ظهر امروز دوشنبه ۱۱ خرداد در مراسم انعقاد تفاهمنامه مشترک وزارت راه و شهرسازی و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری مسئله زنان را موضوعی بسیار با اهمیت و پیچیده دانست و گفت: این موضوع به ویژه در زندگی مدرن شهری ایران بسیار حائز اهمیت است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در جامعه‌ای با فرهنگ‌های قدیمی و سنت‌های ریشه‌دار زندگی می‌کنیم و از سوی دیگر در آستانه یک نوع بازخوانی مجدد هستیم که مهمترین بحث اجتماعی این بازخوانی حضور زنان در جامعه است. قبل از انقلاب وضعیت به گونه‌ای بود که حضور زنان روبه‌روی مذهب قرار می‌گرفت اما شاهکار امام خمینی (ره) این بود که این تقابل را از میان برداشت و گفتمانی درون دینی را در حوزه زنان مطرح کرد. شاید بتوان گفت که هیچ یک از کشورهای مسلمان جهان چنین توفیقی را به دست نیاورند.

وی با بیان این‌که در این بازخوانی با نوعی تحول تاریخی در کشور روبه‌رو شدیم ادامه داد: ما شاهد بهترین نمونه از حضور زنان با کمترین عوارض و حاشیه‌ها بودیم با این حال نباید فراموش کنیم که در مرحله آغازین کار هستیم.

آخوندی بر پرهیز از سیاسی شدن امور زنان در جامعه تاکید کرد و گفت: در ایران و بسیاری از کشورها در هنگام پرداختن به این نوع امور تحولات اجتماعی به ابزار سیاسی تبدیل می‌شوند و در این حالت، به جای پیشبرد اهداف یک سری موافق و مخالف برای موضوع به وجود می‌آید. اگر این اتفاق در موضوع این تفاهمنامه نیز بیفتد دود آن بیش از همه به چشم زنان خواهد رفت.

طرح این موضوع در حوزه اجتماعی نکته‌ دیگری بود که آخوندی به آن تاکید کرد و اظهار کرد: مهمترین کار ما در وزارت راه و شهرسازی این است که از منظر اجتماعی به موضوع بنگریم؛ موضوعی که ارتباط مستقیمی با سطح زندگی و نحوه حضور زنان در شهر و جامعه ما پیدا می‌کند. چنین مبحث مهمی در حوزه‌های مختلفی مانند شهرسازی و فعالیت‌های شهری، در حوزه مسکن، سکونتگاه‌های غیررسمی، عرضه خدمات و فعالیت‌های تولیدی زنان می‌تواند به برنامه‌های عملیاتی تبدیل شود.

وی به برنامه‌های شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در حوزه توانمندسازی در بندرعباس اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های این شرکت در بندرعباس نمونه خوبی برای صحبت درباره این موضوع است. شرکت عمران و بهسازی با امکاناتی که فراهم کرد سبب شد حضور زنان ساکن در سکونتگاه‌هایی غیر رسمی که کیفیتی نازل دارند در جریان فعالیت‌های اجتماعی و زندگی میسر شود.

ایمنی و حفظ حریم زنان در کلیه مسائل شهری موضوع دیگری بود که وزیر راه و شهرسازی به آن پرداخت و توضیح داد:  این بحث بسیار ظریفی است که نحوه طرح آن در جامعه اهمیت دارد. ساده‌ترین راه شاید تفکیک باشد اما قطعا بهترین راه این نیست. این تفکیک‌ها گاه اصلا عملیاتی نمی‌شود. نمی‌توان نسخه واحدی برای همه پیچید. باید به ظرافت‌های زندگی مردم توجه کنیم و ایمنی را در شقوق مختلف حمل‌ونقل و همچنین مسکن نیز در نظر بگیریم.

آخوندی ادامه داد: شقوق مختلف حمل و نقل از جمله حمل‌ونقل دریایی، هوایی و زمینی باید شرایطی ایمن برای زنان فراهم کنند. این‌که ایستگاه‌های راه‌آهن در دل شهر باشد یا بیرون از شهر با ایمنی زنان ارتباط مستقیمی دارد. اگر ایستگاه راه آهنی در ۱۰ کیلومتری شهری باشد شاید زنان در قطار شرایط ایمنی داشته باشند اما با رسیدن به مقصد ایمنی آنان کاهش می یابد، ایمنی زنان در حمل و نقل بحث بسیار پیچیده‌ای است و باید آن را در پایانه‌ها و سیستم حمل و نقل در نظر بگیریم.

وی با بیان اینکه به جای سیاسی کردن بحث‌ها باید زندگی زنان را به شکل یک فرایند در نظر بگیریم افزود: در مسیر رفت و آمد زنان باید تمام اتفاقاتی را که ممکن است پیش آید در نظر بگیریم، زنان سرپرست خانوار باید بتوانند با کرامت و عزت خانواده خود را اداره کنند. در وزارت راه و شهرسازی آمادگی رسیدگی و پیگیری این موضوع را داریم اما واقعیت این است که باید جایگاهی برای رهبری این امور در نظر بگیریم.

آخوندی با بیان اینکه محدود کردن حضور زنان در جامعه عواقبی منفی برای آنان دارد افزود: اگر حضور زنان را محدود کنیم نشان می‌دهد آنها جنسی هستند که نمی‌توانند یک مسئولیت اجتماعی کامل را بپذیرند. تفکیک قوانین نیز می‌تواند گاه به زیان زنان باشد. باید به یک زندگی اجتماعی در بستر فعالیت‌های اجتماعی باز گردیم و این بحث را در ابعاد مختلف آن دنبال کنیم تا به موفقیت برسیم. گرچه موضوع این تفاهمنامه سکونتگاه‌های غیررسمی است اما آمادگی داریم این بحث را در ابعاد دیگر نیز بسط دهیم./

برچسب‌ها:

نظر شما