شناسهٔ خبر: 79013 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

۱۰۰ سال تاریخ مهندسی راه‌آهن ایران

پل ریلی کارون؛ طولانی‌ترین پل خاورمیانه در ۱۳۰۸

پل سیاه عملیات ساخت پل کارون که در زمان بهره‌برداری بزرگترین پل خاورمیانه محسوب می‌شد در سال ۱۳۰۸ به پایان رسید و در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، راه‌آهن در ایران از یک قدمت طولانی برخوردار است که طبق نظر مورخین و مهندسین به حدود ۱۰۰ سال قبل باز می‌گردد. اما در این بین سازه‌هایی بنا شده که البته بیانگر جلوه و شکوه مهندسی ریلی کشور نیز هست و ما در نظر داریم طی سلسله گزارش‌هایی به معرفی هر یک از این سازه‌ها و خطوط ریلی مهم کشور که طی ۱۰۰ سال گذشته ساخته شده بپردازیم و معرفی «پل کارون» سر آغاز معرفی تاریخ راه‌آهن خواهد بود. 

پل کارون با طول ۱۰۵۸ متر طولانی‌ترین پل راه‌آهن ایران است. این پل با سازه فلزی دارای ۵۰ پایه میانی همسان، با دهانه‌های ۲۰.۷۵ متری و دو پایه شرقی و غربی است. همچنین ارتفاع پل کارون ۱۰ متر و پهنای آن به  ۶ متر می‌رسد.

بخش فلزی سازه پل به شکل قطعات جداگانه ساخته شده و از طریق بندر امام خمینی (ره) به محل احداث پل منتقل و نصب شده است. پل فلزی راه‌آهن اهواز اگرچه  با نام «پل کارون» شناخته می‌شود اما این پل به دلیل  رنگ تیره‌‌ای که دارد میان مردم به «پل سیاه» نیز معروف است.

عملیات ساخت این پل که در زمان بهره‌برداری بزرگترین پل خاورمیانه محسوب می‌شد در سال ۱۳۰۸  به پایان رسید و در سال ۱۳۷۸  در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

راه‌آهن ایران با گذر از دورهای مختلف تاریخی مسیر طولانی و پر فراز و نشیبی را طی کرده است و ادامه حیات و توسعه خطوط زیر  فشار تحریم‌های گوناگون تا قبل از  تاسیس راه‌آهن‌های سراسری کاری نبود  که بدون همت شگرف و اراده آهنین دست اندرکاران راه‌آهن و مردم  این سرزمین ممکن باشد.

 مردمانی که با غیرتی مثال زدنی و بدون درنگ هرچه توان داشتند برای توسعه زیرساخت‌های این کشور به میدان آوردند. لذتی که مسافر از دیدن  مناظر خیره کننده و آب و هوای متفاوت در مسیر راه‌آهن سراسری ایران تجربه ‌می کند محصول کار طاقت فرسای همین مهندسین و کارگرانی است که برای باغ هزاران کیلومتری از جسم و جان  خود مایه گذاشته اند.

*کاوه همتی فرد*

خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی