شناسهٔ خبر: 7955 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛

آمادگی حمل‌و‌نقل عمومی برای تسهیل تردد در سالگرد ارتحال امام/ زمان حرکت قطارهای تهران-قم در ۱۴ خرداد/ تعطیلی ۴ ساعته فرودگاه امام/ خروجی فرودگاه امام به سمت تهران از ۲۴ امشب تا ۱۶ فردا مسدود است

حرم امام خمینی (ره) جزئیات آمادگی بخش‌های مختلف حمل‌و‌نقل عمومی برای شرکت زائران داخلی و خارجی در مراسم سالگرد ارتحال امام(ره) اعلام شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با برنامه ریزی های انجام شده تمهیدات لازم از سوی بخش های مختلف حمل و نقل عمومی جاده ای، ریلی و هوایی برای تسهیل تردد مسافران داخلی و خارجی به منظور شرکت در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در نظر گرفته شده است که جزییات تمهیدات بخش های مختلف زمینی، ریلی و هوایی به شرح زیر است:

 

حمل و نقل جاده ای

آمادگی كامل بخش راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای كشور برای تردد زائران و مسافران

در بخش حمل و نقل جاده ای، در آستانه برگزاري عيد نيمه شعبان، برگزاري بزرگداشت بيست و ششمين سالگرد عروج ملكوتی حضرت امام(ره) و تعطيلات تابستاني چهل و هفتمين جلسه كميته هماهنگي اجراي طرح‌هاي ويژه ترافيكي كشور با حضور رئيس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا، معاون وزير راه‌وشهرسازي، رئيس سازمان پزشكي قانوني كشور و ساير اعضای اين كميته جهت هماهنگي و تعامل لازم تشكيل شد.

در همین زمینه داوود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به آمادگي كامل ادارات كل راه و شهرسازي، ادارات كل حمل و نقل و پايانه‌هاي سراسر كشور در سفرهاي پيش رو همچنين طرح سفرهاي تابستاني گفت: با هماهنگي‌هاي صورت پذيرفته با تشكلهاي صنفي حمل و نقل جاده‌اي و تدابير انديشيده شده اين بخش با تمام توان و ظرفيت انتقال زائران مرقد مطهر حضرت امام (ره) از سراسر كشور و حضور در مراسم بزرگداشت بيست و ششمين سالگرد عروج ملكوتي آن حضرت را عهده‌دار خواهند بود.

همچنین سردار تقي مهري رئيس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا نيز با تاكيد بر آمادگي تمامي نيروهاي پليس راهور و راه همچنين ساير ارگانهاي ذيربط جهت انجام سفرهاي هموطنان در عيد ميلاد مسعود حضرت ولي‌عصر (عج) به شهرهاي زيارتي و به ويژه مسجد جمكران گفت: براي تعطيلات پايان هفته تمهيدات لازم صوت پذيرفته و در اين جلسه آخرين هماهنگي با دستگاه‌هاي ذيربط انجام خواهد شد و مردم عزيز با آرامش و آسودگي خاطر با برنامه سفرهاي خود را به انجام برسانند.

پیش بینی ۳۰ هزار دستگاه اتوبوس برای انتقال زائران امام رضا(ع)

سردار مهري از پيش‌بيني ۳۰ هزار دستگاه اتوبوس جهت انتقال زائران محترم حرم مطهر حضرت امام (ره) خبر داد و افزود: اين تعداد علاوه بر خودروهاي شخصي است كه قصد عزيمت به مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال را خواهند داشت لذا ورود و خروج همزمان اين تعداد ناوگان ملاحظات ترافيكي لازم را مي‌طلبد كه از هموطنان درخواست مي‌گردد ضمن رعايت نظم و انضباط قوانين و مقررات رانندگي به توصيه‌هاي همكاران توجه جدي داشته باشند.

آماگی پایانه‌های مسافری و مجتمع های خدماتی

بر اساس این گزارش مدیرکل حمل و نقل و پايانه‌های استان تهران نیز با اشاره به برگزاری چندين جلسه با حضور نمایندگان  ومديران تشكلهاي صنفي و سازمان مديرت بحران كشور در برگزاری مراسم و ارایه خدمات مناسب به زائران با حداکثر توان گفت: برای انسجام هر چه بیشتر اعزام زائران از سراسر کشور به مرقد مطهر امام خمینی(ره)   پیشنهاد شد  دستورالعملی از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تهیه و به تمامی ادارات کل حمل و نقل و پایانه های استانها ابلاغ شود. در این دستورالعمل نحوه خدمات رسانی، شرح وظایف ادارات حمل و نقل و پایانه های استانها  در مبدا، مقصد، قبل و بعد از اعزام، وظایف درمسیر حرکت کاروانها و مواردی از این قبیل قید شده و به سازمان متبوع ارسال شده است.

شهركي ثانوي با بیان اینکه اداره کل حمل و نقل و پایان های استان تهران با  هدف حفظ جان زائرين  اقدام به تدوين دستورالعمل تردد كاروانهاي پياده کرده است، افزود: با توجه به جاماندن برخی از زائران از کاروانها هنگام بازگشت لازم است کارگروه ستاد ارتحال  جهت تامین خودرو و بازگشت زائران با هماهنگي ستاد گمشدگان مستقر در حرم همکاری کنند .

وي ادامه داد: آماده کردن فضاي شركتهاي حمل و نقل و پايانه بار و مجتمع هاي خدماتي رفاهي و ساختمان اداره كل به منظور بزرگداشت اين ايام، تهيه بروشور و توزيع آن در مبادي ورودي تهران به رانندگان ناوگان عمومي اتوبوسي به منظور معرفي پاركينگ و محل استقرار و نيز رعايت نكات ايمني، برپايي ايستگاه صلواتي در پايانه بار و پايانه هاي چهارگانه مسافر تهران و نيز مبادي ورودي شهر تهران، استفاده حداكثري از ظرفيتهاي شركتهاي امداد خودرو، ايجاد گشت مشترك كنترل جاده اي با همراهي پليس راه، تامين ناوگان در راه مانده و... از ديگر اقدامات پيش بيني شده جهت اين ايام است.

جزئیات خدمات امدادی به زائران حرم امام

مدیرکل حمل و نقل و پايانه‌های استان تهران گفت: از آنجايي كه مقصد عمده سفرهاي جاده‌اي دراين ايام استان تهران است بنابراین باید محدوديتهاي ترافيكي دراين ايام توسط مركز مديريت راههاي استان وپليس راه كشور استعلام وبه ساير دستگاه‌های امدادی اطلاع رسانی شود .

شهرکی افزود: در راستاي برگزاري مراسم بيست وششمين سالگرد ارتحال معمار كبير انقلاب اولين جلسه كارگروه امداد ونجات با حضور مدير كل و پليس راه شرق، پليس راه غرب، اداره كل راه و شهرسازي، اورژانس، هلال احمر، آتش نشانی و امداد خودرو در دفتر مديريت برگزار شد.

وی ادامه داد: اين اداره كل با هماهنگی پليس راه گشت سيار مشتركی براي بررسي وضعيت استقرار ايمني اكيپ هاي ايمني در نظر گرفته است .

مديركل حمل و نقل وپايانه هاي استان تهران گفت: براي ارايه خدمات امدادي به زائران وتقويت پايگاههاي امدادي ساير شهرستانهاي تحت پوشش در حوزه راههاي ارتباطي استان، اورژانس تهران ۱۰دستگاه آمبولانس در مترو شوش، ۴دستگاه در فرودگاه مهرآباد و۶دستگاه آمبولانس درپايانه آزادي مستقر مي‌کند.

همچنين شهركي ثانوي يادآور شد مركز مديريت حوادث فوريتهاي پزشكي دانشگاه شهيد بهشتي نيز طبق روال سالهاي گذشته پايگاههاي امدادي خود را جهت تامين نيرو به ساير ارگانها  در ضلع شمالي حرم مستقر می‌کند.

وي گفتت: شركت امدادخودرو نيز با هماهنگي قرارگاه پليس راه ۳دستگاه جرثقيل سنگين در حوزه پليس راه فرماندهي انتظامي ويژه شرق و۴دستگاه جرثقيل سنگين در حوزه فرماندهي انتظامي ويژه غرب مستقر  خواهند کرد.

استقرار پنج ایستگاه خدماتی برای زائران در ورودی‌های تهران

در همین زمینه فریبرز واحدی مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: پنج جایگاه در محورهای تهران- قم، تهران- ساوه، تهران- کرج و محور امام رضا(ع) با ارائه بروشور و اقلام خوراکی به صورت پنج ستاد مشترک آماده راهنمایی و پذیرایی از زائران بارگاه امام خمینی (ره) در روز ۱۴ خرداد ماه خواهند بود.

واحدی، با بیان اینکه هزینه و اقدامات انجام شده در حوزه تهران- قم، شهرستان ری و محورهای منتهی به حرم امام برای پشتیبانی این مراسم بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال بوده است افزود: ترمیم و اصلاح نرده های رفوژ وسط آزاد راه تهران- قم و فنس های ضلع غربی حرم، خط کشی محورهای منتهی به حرم  شامل آزادراه راههای اصلی، فرعی و روستایی، لکه گیری و روکش آسفالت قسمت های مورد نیاز آزادراه تهران- قم، زیرسازی و آسفالت راه روستایی مجیدآباد (راه دسترسی ضلع شرقی حرم) به طول یکهزار و ۸۰۰ متر، شانه سازی، اصلاح شیب شیروانی و ایمن سازی از مهم ترین اقدامات راه و شهرسازی تهران در طول یک ماه گذشته و در این محدوده بوده است.

وی ادامه داد: نیروهای راهداری در روز ۱۴ خرداد در آماده باش کامل برای ایجاد دو دور برگردان موقت بعد از عوارضی قم، انسداد آزاد راه تهران- قم، هدایت مسافران از خروجی حسن آباد و هدایت و همراهی زائران در اکیپ های شبانه روزی گشت های راهداری هستند.

آمادگی ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای برای جابه‌جايی زائران حرم امام (ره)

همچنین معاون حمل و نقل سازمان راهداري با بیان اینکه در آستانه بيست و ششمين مراسم بزرگداشت بنيان‌گذار انقلاب اسلامي تدابير لازم برای جابه‌جايی زائران حرم مطهر امام خميني (ره) اتخاذ شده است، گفت: در اين راستا ضمن هماهنگي كامل با مسوولان تشکیل ستاد برگزاري بزرگداشت امام (ره)، همكاري تمامی ارگان ها و اتحاديه‌هاي فعال حمل و نقل كشور بالغ بر ۲۰ هزار دستگاه اتوبوس و ۳۵ هزار دستگاه ميني‌بوس و ۳۶ هزار دستگاه سواري كرايه برای جابجایی زائران در این ایام به کار گرفته شده است.

غلامي با اعلام آمادگي ادارات كل حمل‌ونقل و پايانه‌هاي سراسر كشور در زمينه تخصيص اتوبوس‌هاي داراي استانداردهاي فني و تجهيزات ايمني جهت جابه‌جايي زائران، افزود: نظارت و كنترل مديران فني شركتهاي حمل و نقل قبل از اعزام ناوگان، به ‌كارگيري رانندگان واجد شرايط، تأكيد بر رعايت اصول ايمني و حركت با سرعت مجاز در طول سفر، تأكيد بر كنترل و نظارت از سوي شركتهاي مسافربري در ارايه خدمات مناسب به زائران هماهنگي با امدادگران خودروها و هماهنگي با پليس راه استان جهت امكان تردد اتوبوس‌ها در محورهاي داراي محدوديت‌هاي ترافيكي از جمله ديگر اقدامات گرفته شده است.

وی یاداورشد: تشكيل ستاد جاماندگان از كاروان‌هاي اعزامي استان‌ها در پايانه‌هاي مسافربري تهران براي اعزام زائران یاد شده  و تأمين ناوگان جايگزين جهت استفاده در صورت بروز مشكلات فني در ناوگان اعزامي استان‌ها نيز از جمله اقداماتي است كه از سوي اداره‌كل حمل‌ونقل و پايانه‌هاي استان تهران انجام مي‌شود.

معاون حمل و نقل سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي با اشاره به تلاش‌هاي صورت گرفته در اداره‌ كل راه و شهرسازي استان تهران مبني بر آماده‌سازي مسيرهاي منتهي به حرم مطهر حضرت امام (ره) تصريح كرد: ضمن آمادگي كامل ادارات كل راه‌وشهرسازي در سراسر كشور در جهت برگزاري شايسته مراسم فوق اداره‌كل راه‌وشهرسازي استان تهران به طور ويژه ضمن انجام اقدامات فني و عمراني در مسيرهاي منتهي به حرم مطهر به صورت آماده‌باش كامل تا پايان مراسم در خدمت زائران محترم خواهد بود.

 

حمل و نقل ریلی

بر اساس این گزارش، شرکت راه‌آهن نیز برای تعطیلات نیمه خردادماه به مناسبت ارتحال امام (ره) تمهیداتی در نظر گرفته است.

در همین زمینه معاون مسافری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه قطعا برای تعطیلات نیمه خرداد برنامه ویژه داریم٬ افزود: طبق معمول هر سال سعی خواهد شد بخشی از مسافران با قطارهای معمول جابه‌جا شوند و برای سایر مسافران نیز قطار فوق العاده یا ویژه در نظر گرفته شود.

اختصاص قطارهای فوق العاده در مسيرهای تهران-قم و تهران- جمكران

راشدی با بیان اینکه بیشترین ترددهای ریلی در ایام نیمه خرداد به سمت قم و تهران است٬ از اختصاص قطارهای فوق العاده در مسيرهای تهران-قم و تهران- جمكران خبر داد.

معاون مسافري راه آهن با اعلام اين خبر گفت: همزمان با ايام بزرگداشت سالگرد رحلت امام خميني (ره) و به منظور رفاه حال سوگواران و زائران آن امام بزرگوار در روزهاي ۱۴ و ۱۵ خرداد ماه سالجاري تعدادي قطار فوق العاده به برنامه حركت قطارهاي مسير تهران- قم و تهران – جمكران و بالعكس افزوده شده است.

وي افزود: در راستاي برنامه تدوين شده؛ پيش بيني لازم براي زمان برگشت قطارهاي ياد شده انجام شده كه متقاضيان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به پايگاه اينترنتي راه آهن به نشاني www.rai.ir مراجعه يا از طريق سامانه صداي مسافر به شمار تماس ۵۱۴۹ اطلاعات كامل‌تر را دريافت كنند.

بر اساس برنامه زمان بندي صورت گرفته زمان حركت قطارهاي تهران – قم در تاريخ ۹۴/۳/۱۴ ساعت ۷:۳۰، ۱۴:۴۵ :۴:۱۰ و ۱۸و زمان بازگشت آن به ترتيب ۵:۲۰، ۶:۲۰، ۱۶:۴۵ و ۱۷:۴۰همان روز خواهد بود .

بر اساس اين گزارش همچنين زمان حركت قطار در مسير تهران – قم در تاريخ ۹۴/۳/۱۵ به ترتيب ۶:۱۰، ۷:۳۰، ۱۴:۴۵ و ۱۸ و زمان بازگشت آنها ۹ صبح، ۱۴:۴۵ و ۱۷:۴۰ خواهد بود.

 

بخش هوایی

محدودیت‌های جاده ای و پروازی ۱۴ خرداد از فرودگاه امام/ جدول تغییر زمان پروازهای هما

اما علاوه بر مسافران و زائران داخلی، هر ساله در ایام ارتحال امام (ره) پایتخت ایران میزبان میهمانان خارجی از کشورهای مختلف نیز است. در همین زمینه در جهت تسهیل تردد مسافران خارجی تصمیمات و برنامه هایی در نظر گرفته شده است.

در همین راستا، نماینده فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در ستاد سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، از پیش‌بینی پذیرش واعزام بیش از هزار میهمان خارجی برای شرکت در این مراسم خبر داد و گفت: هر ساله به مناسب سالگرد درگذشت امام(ره) برنامه‌هایی برای ورود و خروج مسافران از فرودگاه بین‌المللی امام انجام می‌شود که امسال نیز در دستور کار است.

رئیس جایگاه تشریفات دولت در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) گفت: طی سنوات گذشته بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ میهمان خارجی برای شرکت در مراسم سالگرد ارتحال امام از طریق این فرودگاه پذیرش و اعزام می شدند که پیش بینی می‌شود امسال این میزان بین هزار تا ۱۵۰۰ نفر باشد.

وی گفت: برخی از میهمانان از کشورهای مختلف اروپایی، آمریکای جنوبی، آفریقا، شبهه قاره هند، آسیای دور و خاورمیانه هستند.

علاوه بر این در جهت تسهیل تردد در مسیر منتهی به  حرم حضرت امام (ره) با برنامه ریزی انجام شده، در روز پنجشنبه هیچ پروازی از ساعت ۷:۴۵ دقیقه صبح تا ساعت ۱۱:۴۵ دقیقه انجام نمی شود؛ همچنین خروجی فرودگاه به سمت تهران تا ساعت ۱۶ مسدود است.

به گفته علی کاشانی رئیس روابط عمومی و امور بین الملل فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره)، از ساعت ۲۴ روز چهارشنبه تا ساعت ۱۶ روز پنجشنبه (۱۴ خرداد) تمامی مسیرهای مسیرهای منتهی به اتوبان تهران - قم به سمت شمال (تهران) از خروجی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) مسدود است.

وی افزود: از تمام مسافران، مستقبلان، تمامی سطوح پروازی، کادر پروازی و همکاران شاغل در فرودگاه امام (ره) درخواست داریم مسیرهای جایگزین را برای ورود به فرودگاه انتخاب کنند.

رئیس اداره روابط عمومی و امور بین‌الملل فرودگاه بین‌المللی امام (ره) ادامه داد: بر اساس اطلاعیه بخش هوانوردی جهت برگزاری با شکوه‌تر مراسم ارتحال بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران به تمامی شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی اعلام شده در روز پنجشنبه ۱۴ خرداد از ۷:۴۵ لغایت ۱۱:۴۵ هیچ گونه عملیات نشست و برخاست پروازی انجام نمی شود. بنابراین مسافران قبل از عزیمت به فرودگاه حتما برنامه پروازی خود را چک کنند.

تغییر برنامه پروزای شرکت هواپیمایی هما در روز ۱۴ خرداد

کاشانی تاکید کرد: مسافرانی که بلیت پرواز آنها روز پنجشنبه ۱۴ خرداد است با برنامه ریزی دقیق‌تر و ۳ ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حضور یابند.

همچنین شرکت هواپیمایی هما اعلام کرد با توجه به برگزاری مراسم سالروز ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی(ره) تعدادی از پروازهای داخلی و بین المللی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران"هما" در روز پنج شنبه ۱۴ خردادماه سال جاری تغییر زمان خواهند داشت.

پروازهای بین المللی
 

شماره پرواز

تغییرات

مسیر پرواز

ساعت انجام پرواز

۷۱۱

۳ ساعت و ۵ دقیقه تاخیر در زمان پرواز

فرودگاه امام خمینی (ره) -لندن

۱۲:۰۰

۷۲۳

۳۰ دقیقه زودتر از زمان پرواز

فرودگاه امام خمینی (ره) -هامبورگ

۰۷:۱۰

۸۱۲

۴۰ دقیقه زودتر از زمان پرواز

فرودگاه امام خمینی (ره) -كراچی

۰۷:۰۰

۶۵۹

۴۵ دقیقه زودتر از زمان پرواز

فرودگاه امام خمینی (ره) -دوبی

۰۷:۱۵

۳۴۰۳

۲ ساعت و ۱۵ دقیقه تاخیر در زمان پرواز

فرودگاه امام خمینی (ره) -بغداد

۱۲:۰۰

۳۴۱۵

۳ ساعت تاخیر در زمان پرواز

فرودگاه امام خمینی (ره) -بغداد

۱۲:۰۰

 

پروازهای داخلی
 

شماره پرواز

تغییرات

مسیر پرواز

ساعت انجام پرواز

۴۰۶

۱ ساعت و ۴۰ دقیقه تاخیر در زمان پرواز

بوشهر-تهران

۱۰:۲۵

۳۴۵

۲ ساعت تاخیر در زمان پرواز

تهران-تبریز

۱۳:۰۵

۲۶۸

۲ ساعت و ۳۵ دقیقه تاخیر در زمان پرواز

تهران-مشهد

۱۲:۰۰

 

مسافران می توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۴۶۶۲۱۸۸۸ واحد پاسخگویی فروش تلفنی «هما» تماس حاصل کنند.

نظر شما