شناسهٔ خبر: 7972 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

سلسله تحلیل هایی درباره ضرورت تقویت هما - ۱

تقویت هواپیمایی «هما» راهبرد موثر برای ارتقاء قدرت نرم ملی

محمدرضا عبدالرحیمی محمد رضا عبدالرحیمی: بی‌تردید همگان به این مهم اذعان دارند که در حال حاضر حمل و نقل هوایی کشورمان به‌ویژه در حوزه ناوگان و به تبع آن شبکه پروازی اتصال مستقیم کشور به سایر کشورها در ابعاد کمی و کیفی در مقایسه با برخی از کشورهای همسایه و منطقه به هیچ وجه شرایط مطلوبی ندارد.

درمیان دهها خبر امید بخش و خشنود کننده روزهای پایانی سال گذشته از تدابیر دولت برای بهبود و پیشرفت کشور و تحرک بخشی به اقتصاد و ارتقای بخش‌های مختلف، آمده بود که هیأت محترم وزیران به پیشنهاد وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی، بازسازی و مهندسی مجدد ساختار شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران را به منظور تقویت اقتصادی و سودده شدن آن شرکت با اعمال روش‌ها و اقدامات چابک سازی و... تصویب کرد تا متعاقبا و پس از فراهم شدن بستر مطلوب و برخوردار از جذابیت اقتصادی، فنی و عملیاتی و تطبیق با شرایط ورود به بازار سرمایه، نسبت به عرضه سهام آن به عموم و تبدیل به یک شرکت سهامی عام و در نتیجه بهره مندی از مزایا و فرصتهای بازار سرمایه برای اقدامات توسعه ای آتی آن شرکت، اقدام شود.

شرایط عمومی حمل و نقل هوایی کشور

بی‌تردید همگان به این مهم اذعان دارند که در حال حاضر حمل و نقل هوایی کشورمان به‌ویژه در حوزه ناوگان و به تبع آن شبکه پروازی اتصال مستقیم کشور به سایر کشورها در ابعاد کمی و کیفی در مقایسه با برخی از کشورهای همسایه و منطقه به هیچ وجه شرایط مطلوبی ندارد. عمر متوسط ناوگان هوایی کشور بیش از ۲۲ سال و بیش از ۴۰ درصد آنها به دلیل فرسودگی زمین گیر و خارج از چرخه خدمت بوده و حوادث متعدد ناشی ازفرسودگی و تاخیرهای مکرر پروازها و... هزینه‌های مادی و معنوی فراوانی را به شهروندان تحمیل می‌کند. تعداد و نوع ناوگان و شبکه پروازی در کنار شرایط تقاضای متاثر از وضعیت توسعه اقتصادی مناطق مختلف کشور، به نحوی است که ۹۵ درصد عملیات اعزام و پذیرش مسافر هوایی کشور تنها در ۱۷ فرودگاه و ۵ درصد دیگر در بیش از ۴۰ فرودگاه عملیاتی دیگر صورت می‌گیرد.

وضعیت نامطلوب حمل و نقل هوایی به‌طور مستمر از سوی عموم جامعه، از نخبگان فکری و ابزاری تا سطوح مختلف شهروندان مورد تذکر قرار گرفته است و در صورتی‌ که اقدام جدی و عملی برای تقویت و توسعه کمی و کیفی صنعت هواپیمایی کشوری صورت نپذیرد، با اطمینان می‌توان گفت که فاصله ما با سایر کشورها روز‌به‌روز افزون‌تر و محرومیت کشور و مردم از منافع سرشار این صنعت در حوزه‍‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی مضاعف‌تر خواهد بود.

شاید برای همه ما اطلاع دقیق‌تر از شرایط و عملکرد شرکت‌های هواپیمایی مستقر در کشورهای کوچک و متوسط همسایه‌مان و البته اقدامات و تدابیر حمایتی جدی و راهبردی دولت‌های کشورهای مذکور از این صنعت، تلنگری باشد تا در این راستا در فرایند بازنگری سیاست‌های کلی نظام برای توسعه حمل و نقل کشور که پانزده سال پیش ابلاغ شده و سیاست‌های کلان وزارت متولی حمل و نقل کشور در برنامه ششم توسعه تا طراحی و تدوین برنامه های اقدام بعدی با مشارکت همه دستگاه‌های ذیربط به‌ویژه نهاد هدایت‌گر و ناظر توسعه ملی، یعنی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با فوریت تدابیری جدی اتخاذ شود و در صورتی‌که نیازمند مقررات و قانون در این زمینه نیز باشیم، مجلس محترم شورای اسلامی نیز به مدد دولت محترم شتافته و هر دو برای پیشرفت کشور و برخورداری مردم از مواهب توسعه حمل و نقل هوایی از مرحله حرف و شعار و مصوبه و رهنمود صرف، به سوی یک اقدام جدی اجرایی و عملی تدبیرپایه حرکت کنند.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ادامه این یادداشت به بررسی
«وضعیت حمل و نقل هوایی و شرکت‌های هواپیمایی ملی کشورهای همسایه»
اشاره دارد که طی روزهای آینده در پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی منتشر می‌شود

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

*معاون سابق برنامه ریزی و نظارت شرکت فرودگاههای کشور

دانشجوی دوره دکتری مدیریت کارآفرینی

کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی از دانشگاه امام صادق (ع)

دارای مدرک بین المللی مدیریت حرفه ای بین المللی فرودگاهی (IAP  از سازمان جهانی هواپیمایی کشوری(ICAO) اتحادیه بین المللی فرودگاهها

نظر شما