به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حملونقل جادهای، محمد تیموری معاون توسعه مدیریت و منابع این سازمان، اهم برنامههای این سازمان در سال جهش تولید را شامل نوسازی ناوگان حملونقل عمومی، توسعه حمل ونقل هوشمند و دوربینهای نظارتی در طول جادهها، نوسازی ماشینآلات راهداری از طریق خرید تولیدات شركت هپكو، تامین قیر مورد نیاز پروژههای راهداری از محل تهاتر نفت، اولویت تخصیص اعتبارات راهداری، واردات ماشینآلات راهداری كاركرده، تجهیز واحدهای راهداری مستقر در راههای كشور، صدور مجوز واردات لاستیك، قطعات و لوازم یدكی مورد نیاز ناوگان حملنقل جادهای، صدور مجوز واردات بوژی حمل محمولات ترافیكی سنگین و فوق سنگین نو وكاركرده را ذکر كرد.
وی ضمن تشریح برنامه نوسازی ناوگان حملونقل عمومی بار و مسافر كشور گفت: با توجه به فرسودگی ۱۰۰ هزار كامیون و ۲۸ هزار مینیبوس در ناوگان حملونقل عمومی جادهای و در راستای تامین نقدینگی كارخانجات تولیدی با توجه به شرایط تحریم و درخواست كارخانجات تولیدی، پیشنهاد شده است طرح نوسازی ۶۵ هزار دستگاه كامیون كه مصوبه شورای اقتصاد را نیز دارد با حذف بند ۲۰ و ۲۱ مجدد فعال و همچنین ۸۰ درصد قیمت خودرو به صورت تسهیلات كم بهره بانكی از محل منابع عمومی پرداخت شود و این منابع به عنوان یارانه تسهیلات بانكی به مالكان ناوگان فرسوده پرداخت شود كه در این خصوص درحال رایزنی با مبادی تصمیم گیری هستیم.
تیموری با اشاره به برنامه توسعه حملونقل هوشمند و دوربینهای نظارتی در طول جادهها اظهار داشت: در راستای طرح نصب و راهاندازی سامانههای كنترل عبور و مرور به عنوان یكی از راهكارهای نظارتی و بازدارنده در حوادث جادهای كه با توجه به گستردگی شبکه راه های کشور نیاز به سرمایهگذاری هنگفتی دارد، روش بهینه با بیشترین بازدهی، جلب مشاركت بخش خصوصی با استفاده از روش ساخت (نصب) بهرهبرداری و واگذاری (BOT) است.
ضمانت بازپرداخت هزینههای نصب ۲۰۰۰ سامانه هوشمند از محل جریمههای رانندگی
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان راهداری و حملونقل جادهای افزود: با توجه به محدودیت منابع اعتباری، پیشنهاد شده است، ضمانت بازپرداخت هزینههای نصب و راه اندازی ۲۰۰۰ دستگاه دوربین كنترل سرعت به پیمانكاران منتخب طی فرایندهای قانونی از محل بند (ج) ماده ۲۳ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی انجام شود.
عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حملونقل جادهای در خصوص برنامه نوسازی ماشینآلات راهداری از طریق خرید تولیدات شركت هپكو گفت: با توجه به سیاستگذاریهای انجام گرفته برای خروج تدریجی ماشینآلات فرسوده و خرید ماشینآلات مدرن، سازمان در نظر دارد امسال با استفاده از پتانسیل شركت هپكو، تلاش مضاعفی برای تامین اعتبار مورد نیاز خرید ۳۵۰ دستگاه انواع ماشینآلات راهداری شامل گریدر،لودرو بیل مكانیكی انجام دهد.
خرید ۳۵۰ دستگاه ماشینآلات راهداری از هپكو با دریافت كمك ۲۲۰ میلیاردی
وی ابراز امیدواری كرد شركت هپكو ماشینآلات مورد نیاز سازمان راهداری و حملونقل جادهای را طبق برنامه زمانبندی شده و مطابق كیفیت پیشبینی شده تحویل دهد که البته با توجه به عدم امكان بهرهمندی از تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه، تحقق اختصاص ۲۲۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات مدیریت بحران كه در روزهای پایانی سال ۹۸ در دستور كار سازمان برنامه و بودجه قرار داشت، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
تیموری همچنین به برنامه تامین قیر مورد نیاز پروژههای راهداری از محل تهاتر نفت اشاره كرد و گفت: با هدف خرید، تهیه و تدارك حدود ۳۰۰ هزار تن قیر مورد نیاز برای اجرای طرحهای در دست اقدام سازمان راهداری و حملونقل جادهای، شركتهای تولید كننده قیر مكلف میشوند، ضمن تحویل قیر مورد نیاز، اعتبار لازم را از محل اعتبارات سالهای بعد با تضمین دولت و یا از محل تهاتر نفت مندرج در قانون بودجه سال ۹۹ مبالغ آن را مستهلك كنند.
اولویت تخصیص اعتبارات پروژهای راهداری با ماهیت پرداخت حقوق كارگران
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان راهداری و حملونقل جادهای در خصوص اولویت تخصیص اعتبارات راهداری نیز تصریح كرد: در حالی برای نگهداری و ایمنسازی ۲۱۷ هزار كیلومتر شبكه راههای كشور با ارزش بیش از ۲۰۰۰ میلیارد ریال حداقل اعتباری معادل ۸۰ هزار میلیارد ریال نیاز است كه عدم تخصیص اعتبارات در پیوست ۱ و ردیفهای متفرقه در سالهای قبل موجب ۲۸ هزار میلیارد ریال بدهی به پیمانكاران شده است لذا در راستای اجرای اقدامات زودبازده و ضروری در سطح جادهها به منظور برقراری تردد ایمن، روان و جلوگیری از اتلاف سرمایههای ملی و استانی، همچنین رفع تنگناهای مالی موجود، گنجاندن طرحهای سازمان كه ماهیت نگهداری و پرداخت حقوق دارند، در اولویت تخصیص قرار گرفته اند.
عضو هیات عامل سازمان راهداری و حملونقل جادهای به تشریح ششمین برنامه مهم سازمان در سال جهش تولید پرداخت و خاطرنشان كرد: با توجه به عمر بالای ماشینآلات راهداری و نبود ظرفیت تولید با تیراژ بالا در داخل پیشنهاد شده است تا زمان رشد ظرفیت داخل با تایید و تشخیص وزارت راه و شهرسازی، گریدر و لودر دست دوم دارای استاندارد روز جهان و برخوردار از عمر كمتر از سه سال مشروط به خدمات پس از فروش وارد شود و دولت نیز تخفیفات و تسهیلات گمركی را در راستای حمایت از امر مهم نگهداری و ایمنسازی راههای كشور اعمال كند.
پیشنهاد اختصاص اعتبارات مناسب ازمحل اعتبارات مدیریت بحران كشور برای تجهیز واحدهای راهداری
تیموری با اشاره به برنامه تجهیز واحدهای راهداری مستقر در راههای كشور اظهار داشت: در این برنامه پیشنهاد شده است برای تجهیز واحدهای راهداری مستقر در راههای كشور با هدف امدادرسانی،آمادگی و پیشگیری از حوادث، سوانح و بحرانها در جادهها از قبیل برف،سیل و ... مبلغ مناسبی در اختیار سازمان راهداری و حملونقل جادهای قرار گیرد.
تامین لوازم یدكی و قطعات مورد نیاز ناوگان عمومی كشور
وی افزود: باتوجه به نقش بی بدیل بخش حملونقل در تامین كالاهای اساسی و مدیریت بحرانهای مختلف كشور، انتظار می رود وزارت صمت همكاری لازم برای صدور اجازه واردات لاستیك، قطعات و لوازم یدكی مورد نیاز ناوگان حملونقل عمومی كشور از طریق تشكلهای صنفی مربوطه و با تایید سازمان راهداری و حملونقل جادهای داشته باشد.