شناسهٔ خبر: 7982 - سرویس پربحث‌ترین اخبار
نسخه قابل چاپ

افزایش قیمت سوخت؛ توقف سفرهای دریایی!

سفر دریایی چنانچه قیمت مناسبی برای سوخت شناورهای مسافری از سوی مسئولان تعیین نشود توقف سفرهای مسافری دریایی بین المللی اجتناب ناپذیر است.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران مانا، مدیرعامل کشتیرانی والفجر با اشاره به افزایش سه برابری قیمت سوخت شناورها گفت: قیمت سوخت کشتی ها از لیتری ۵۰۰ تومان به ۱۵۵۰ تومان افزایش پیدا کرده و این در حالی است که بخش اعظم مسافران دریایی خارجی از اقشار کم درآمد هستند که سفرشان کاری است و به دلیل هزینه کمتر سفرهای دریایی، ترجیح می دهند از شناور برای سفر به کشورهای حاشیه خلیج فارس استفاده کنند.

ابراهیم عزیزآبادی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد هزینه شناور را سوخت آن تشکیل می دهد، افزود: افزایش قیمت سوخت اثر مستقیم و قابل توجهی بر روی هزینه های راهبری شناور خواهد داشت. 

افزایش قیمت بلیت‌ها

وی در پاسخ به اینکه آیا به دنبال افزایش قیمت سوخت قیمت بلیت ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد گفت: قطعا" قیمت بلیتط ها افزایش پیدا می کند در غیر اینصورت همه خطوط مسافری دریایی بدون استثناء زیان ده خواهند شد.

عزیز آبادی افزود: این مقدار افزایش در قیمت سوخت برای این قشر از جامعه قابل پذیرش نیست و این قشر نمی توانند این مقدار افزایش را به صورت ناگهانی تحمل کنند.

وی با اشاره به سود بسیار جزئی ناشی از فعالیت حمل و نقل مسافری دریایی گفت: برغم اینکه سود زیادی از فعالیت حمل و نقل مسافری عاید این شرکت نمی شود و عمدتا" هم با قیمت تمام شده سربه سر و بعضا" با زیان مواجه است، اما با توجه به رسالتی که کشتیرانی والفجر در بخش مسافری برای خود قائل است هیچگاه خطوط مسافری خود را تعطیل نکرده است.

با توجه به افزایش قیمت سوخت بخش مسافری این شرکت شدیدا زیان ده می شود

وی تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت سوخت بخش مسافری این شرکت شدیدا زیان ده می شود و به هیچ عنوان نمی تواند با این قیمت فعلی به فعالیت مسافری ادامه دهد.

عزیزآبادی اظهار داشت: چنانچه دولت تمهیداتی نیندیشد و قیمت ها را برای سفرهای دریایی مناسب و متعادل نکند متوقف کردن سفرهای دریایی اجتناب ناپذیر خواهد بود. زیرا قشری که از سفرهای دریایی برای جابه جایی استفاده می کند قادر به پرداخت کرایه بالا نخواهد بود و با توقف سفرهای دریایی بسیاری از شاغلان دریایی نیز در این بخش بیکار می شوند.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی والفجر گفت: در خصوص افزایش قیمت سوخت تاکنون با برخی مسئولان مربوطه در بخش های مختلف گفتگو کرده ایم اما به نتیجه نرسیده ایم به همین منظوردر صدد انعکاس موضوع به مقامات عالی کشور هستیم تا مشکلات ناشی از افزایش قیمت سوخت بر شناورها را اعلام کنیم.

وی با اشاره به تاریخچه فعالیت کشتیرانی والفجردر بخش مسافری تاکید کرد: کشتیرانی والفجر از سال ۶۵ تاکنون بیش از ۱۰ میلیون نفر مسافر را جابه جا کرده است و در حال حاضر بزرگترین ناوگان مسافری منطقه را دارد و شایسته نیست چنین ناوگانی که به مرور زمان و با تلاش به وجود آمده است به دلیل چنین موضوعی به ناگاه بدون استفاده بماند.

وی در ادامه با بیان اینکه کشتیرانی والفجر هیچگاه هدف صرفا" سودآوری آنچنانی در بخش مسافری را دنبال نکرده است ، گفت : همواره سعی کرده ایم قیمت بلیت های خود را در حدی نگه داریم که قشر مسافر دریایی مشکلی در پرداخت بهای آن نداشته باشند اما شرایط باید به گونه ای باشد که زیان هم ندهیم.

نظر شما