شناسهٔ خبر: 8066 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

یک مقام فرابورس اعلام کرد:

استفاده ۸۰ درصدی مردم از وام خرید مسکن عرضه‌شده در فرابورس/ افزایش عرضه؛ دلیل کاهش قیمت اوراق «تسه»

اوراق تسهیلات مسکن رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران با اشاره به کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن در ماه‌های اخیر، فزونی عرضه بر تقاضا را مهم‌ترین دلیل تداوم کاهش قیمت‌ها عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، علیرضا توکلی درباره آخرین وضعیت قیمت اوراق تسهیلات مسکن اظهار کرد: گزارش‌های آماری از وضعیت قیمت اوراق تسهیلات مسکن در اردیبهشت ماه ۹۴ حاکی از آن است که روند نزولی قیمت اوراق بر مبنای قیمت میانگین ماهانه در این ماه نیز ادامه داشته است.

رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران افزود: میانگین قیمت ماهانه این اوراق كه در شهریور ماه ۹۳ به رقم بی‌سابقه ۹۵ هزار تومان رسیده بود، از مهرماه گذشته روند نزولی خود را به صورت مستمر ادامه داده است؛ به گونه‌ای كه میانگین قیمت معاملاتی این اوراق در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴ به ۷۲ هزار تومان رسیده است.

توکلی افزود: اگر بخواهیم دلیل تداوم کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن را واکاوی کنیم باید فزونی عرضه نسبت به تقاضا را دلیل اصلی کاهش قیمت اوراق در هشت ماه گذشته دانست.

به گفته وی، در هشت ماه گذشته، بیش از چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات مسكن توسط بانك مسكن در فرابورس عرضه شد كه از این حجم، تنها سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان توسط مردم مورد استفاده قرار گرفته و همین كاهش نسبی تقاضا در مقایسه با عرضه اوراق، سبب كاهش قیمت این اوراق شده است.

توکلی اضافه کرد: البته اوراق تسهیلاتی كه طی این دوره توسط بانك مسكن در بازار عرضه شده اما توسط مردم استفاده نشده است، ممكن است در ماه‌های آینده توسط مردم مورد استفاده قرار بگیرد كما اینكه در سال گذشته برای مدتی تقاضا از عرضه پیشی گرفت و اوراق استفاده نشده ماه‌های قبلی، طی آن دوره توسط مردم مورد استفاده قرار گرفت. /

برچسب‌ها:

نظر شما