شناسهٔ خبر: 8141 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

سیف در مراسم رونمایی از حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم:

مسکن مهر اقتصاد ایران را به چالش کشید/ آخوندی چالش مسکن مهر را حل کرد/ حساب پس‌انداز مسکن یکم می‌تواند خودکفا اداره شود

رونمایی از پس انداز مسکن یکم رئیس کل بانک مرکزی در مراسم رونمایی از حساب صندوق پس‌انداز یکم بانک مسکن، بر لزوم افزایش سرمایه بانک‌ها و تبدیل یانک مسکن به بانک توسعه‌ای ـ تخصصی تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ولی‌الله سیف صبح امروز سه‌شنبه ۱۹ خرداد ماه در مراسم رونمایی از حساب صندوق پس‌انداز یکم بانک مسکن که با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان این وزارت و محمدهاشم بت‌شکن مدیرعامل بانک مسکن در شعبه مستقل مرکزی این بانک برگزار شد با اشاره به شرایط اقتصادی خاص کشور گفت: امسال کار بسیار سخت و پیچیده‌ای در پیش رو داریم و نکته مهم آن کنترل تورم با ورود به مسیر هسته سخت خود است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به رشد اقتصادی کشور در سال ۹۳ پس از هشت دوره رکود ادامه داد: برای استمرار این وضعیت، دولت انضباط پولی و مالی را سرلوحه اقدامات خود قرار داده است.

وی با اشاره به جایگاه ویژه مسکن در اقتصاد ایران به عنوان محرک اقتصادی و زمینه‌سازی مسکن برای رشد اقتصادی، به هماهنگی بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی برای تحرک در بخش مسکن اشاره و اظهار کرد: در گذشته بانک مسکن از بانکی توسعه‌ای به بانک تجاری تبدیل شد که هم‌اکنون در حال بازگشت به جایگاه خود به عنوان بانک توسعه‌ای ـ تخصصی است و این بانک باید به رسالت سابق خود برگردد؛ ‌زیرا تبدیل بانک توسعه‌ای به بانک تجاری افتخار نیست.

سیف با اشاره به سوابق و تجربیات خوب بانک مسکن در گذشته در خصوص خانه‌دار کردن مردم افزود: نباید انتظار داشته باشیم تا همه بانک‌ها همه کاری انجام دهند؛ لطماتی که در دولت گذشته به بانک مسکن وارد آمد، به دلیل عدم استفاده از این بانک در زمینه کاری تخصصی خود بود.

وی با بیان اینکه اگر بانک مسکن به رسالت اصلی خود به عنوان بانک توسعه‌ای ـ تخصصی در حوزه مسکن برگردد، می‌تواند از تجربیات سابق خود در خانه‌دار کردن مردم بهره ببرد، تأکید کرد: این اقدام در همه جای دنیا انجام می‌شود و بانک‌های توسعه‌ای در خدمت اهداف دولت‌ها در توسعه بخش‌های خاص مانند مسکن قرار دارند. البته ما در ایران، در کنار توسعه‌ای، نام تخصصی را هم به بانک مسکن افزوده‌ایم. ضمن اینکه بانک مسکن می‌تواند پیشروی نظام بانکی در بخش مسکن باشد و تجربیات خود را در خصوص خانه‌دار کردن مردم به بانک‌های دیگر نیز منتقل کند.

رئیس شورای پول و اعتبار با اشاره به پیگیری‌های وزیر راه و شهرسازی در خصوص افزایش سقف وام بانک مسکن در جلسات بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار ادامه داد: این وزارت در آغاز کار دولت با مشکلات زیادی به خصوص در بخش مسکن مهر روبرو بود و این طرح چالش‌های زیادی برای کشور ایجاد کرد و کل اقتصاد ایران را به چالش کشید؛ اما به مرور وزیر راه و شهرسازی توانست در این دو سال نخست به اتمام واحدهای نیمه‌کاره پرداخته و سپس با تمدید منابع مالی درگیر در مسکن مهر، این منابع را به حوزه ساخت و ساز و خرید مسکن انتقال دهد و استمهال ۱۰ ساله منابع مسکن مهر نیز به همین دلیل بود.

وی با تأکید بر توانایی اداره صندوق پس‌انداز مسکن یکم به صورت خودکفا خاطرنشان کرد: بانک مسکن هم نیاز به تقویت دارد؛ زیرا نظام بانکی کشور در سال‌های گذشته درگیر تحریم، افزایش ناگهانی نرخ ارز، انباشته شدن معوقات بانکی و ... بود.

سیاست‌گذار پولی و بانکی کشور یکی از چالش‌های اصلی نظام بانکی را عدم کفایت سرمایه بانک‌ها عنوان و اظهار کرد: بانک‌ها اثرگذاری محدودی در اقتصاد کشور دارند. اقتصاد ما بانک‌محور بوده و ۸۵ درصد تأمین مالی پروژه‌های مختلف در ایران از طریق بانک‌ها صورت می‌گیرد؛ در حالی که در دنیا این وظیفه میان بانک‌ها و بازار سرمایه تقسیم شده است. به دلیل همین اثرگذاری محدود بانک‌ها در اقتصاد و گسیل داده شدن منابع آنها به بنگاه‌های بزرگ، امکان حمایت بانک‌ها از بنگاه‌های کوچک وجود ندارد.

وی با ناکافی دانستن مصوبه اخیر مجلس در خصوص افزایش سرمایه بانک‌ها، خواستار همکاری بیشتر مجلس در این زمینه شد و گفت: توسعه نظام بانکی، افزایش تعداد بانک‌ها نیست؛ بلکه تقویت بنیه اقتصادی بانک‌ها، تزریق نقدینگی به آنها و افزایش سرمایه بانک‌هاست؛ اقدامی که می‌تواند تحولی بزرگ در نظام بانکی ایجاد کند. /

برچسب‌ها:

نظر شما