شناسهٔ خبر: 81531 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران خبر داد

سیاستگذاری مدون برای توسعه حمل‌ونقل ریلی استان تهران/ توافق اولیه برای تولید اتوبوس ریلی داخلی/ سهم حمل‌و‌نقل ریلی حومه‌ای مسافری ارتقا می‌یابد

برسی آخرین وضعیت  طرح های حمل و نقل ریلی استان تهران معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل مسافری حومه‌ای گفت: هدفگذاری این است که با افزایش سهم حمل و نقل ریلی حومه‌ای مسافری گامی موثر در کاهش آلایندگی زیست‌محیطی کلانشهرها به ویژه تهران، کاهش تلفات و تصادفات جاده‌ای و همچنین کاهش مصرف سوخت و صرفه‌جویی آن برداریم.

به گزارش خبرنگار پایگاهخبری وزارت راه و شهرسازی، سعید رسولی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در حاشیه نشست بررسی آخرین وضعیت طرح‌های حمل‌و‌نقل ریلی استان تهران در محل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرنگاران، در خصوص ارزیابی خود از توسعه پنج محور ریلی خروجی استان تهران اعلام کرد: برنامه و سیاستگذاری روشنی برای توسعه حمل و نقل ریلی استان تهران انجام شده و در دست اجرا قرار گرفته است که در جلسات مستمری که از این پس با مجموعه استانداری تهران داریم اینکار را به جد و با سرعت دنبال خواهیم کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه جلسه خوبی با مجموعه استانداری تهران در محل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، افزود: در تهران علاوه بر تمامی مزیت هایی که حمل و نقل ریلی دارد، حمل و نقل ریلی حومه ای بسیار حائز اهمیت است و برنامه های خاصی برای آن دنبال می شود.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران توضیح داد: سالانه حدود ۸۰۰ میلیون سفر حومه‌ای در تهران اتفاق می افتد. در حوزه ریل از ۷۰۰هزار سفر ریلی حومه ای در تهران در سال ۹۳، هم اکنون به رقم ۵.۷ میلیون سفر رسیده ایم، اما این رقم با۸۰۰ میلیون سفر اختلاف فاحشی دارد و باید تلاش کرد تا سهم ریل از حمل‌ونقل حومه‌ای افزایش یاد. این ضعف بزرگی است که باید با استعدادهایی که برای توسعه حمل و نقل حومه ای در تهران داریم آن را به میزان قابل قبولی برسانیم.

به گفته رسولی، امروز در مسیر شرق و غرب تهران دو خط فعال و گرم وجود دارد که دو خط دیگر در حال احداث است که بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. همچنین، سال گذشته و در دو ماه ابتدایی سال، تولیدات ناوگان ریلی داخلی به بهره برداری رسید و این پتانسیل برای تولید ناوگان در کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: توافقی با ایران خودرو و یکی از شرکت های تولیدکننده واگن انجام شده است تا اتوبوس های ریلی تولید شوند. بنابراین ظرفیت تولید ناوگان ریلی داخلی وجود دارد.

رسولی تصریح کرد: هدفگذاری ما این است که با افزایش چشمگیر سهم حمل و نقل ریلی حومه ای مسافری گامی موثر در کاهش آلایندگی زیست محیطی کلانشهرها به ویژه تهران، کاهش تلفات و تصادفات جاده ای و همچنین کاهش مصرف سوخت و صرفه جویی سوخت برداریم.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، گفت:  امید است با همکاری مناسبی که بین راه آهن و مجموعه استانداری ایجاد می شود و همچنین پروژه های مناسبی که در همین مدت سال گذشته به بهره برداری رسیده و در حال انجام است چشم انداز مناسبی برای توسعه حمل و نقل ریلی تهران ایجاد کنیم.