شناسهٔ خبر: 81730 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

جزييات زلزله با بزرگى ٥ صالح آباد ايلام تشريح شد

٣ شهر و ٣ آبادى تحت تاثير زلزله ايلام/ گسل پيشانى كوهستان، مسبب زلزله با بزرگى ٥ در صالح آباد ايلام

علی بیت اللهی رييس بخش زلزله مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازى، جزييات زلزله با بزرگى ٥ را كه ١٤ خرداد در صالح آباد ايلام رخ داد، تشريح كرد.

على بيت اللهى رييس بخش زلزله مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازى در گفتگو با خبرنگار پايگاه خبرى وزارت راه و شهرسازى، جزييات زلزله صالح آباد ايلام كه امروز ١٤ خرداد ٩٩ ساعت ١٢:٤٦ رخ داد را تشريح كرد.

رييس بخش زلزله مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازى گفت: زلزله امروز در عمق ۱۱ کیلومتری و به فاصله ۱۸ کیلومتری صالح آباد (استان ایلام)، ۳۴ کیلومتری چوار (استان ایلام) و ۳۹ کیلومتری ایلام (استان ایلام) رخ داد. با توجه به بزرگی زلزله و فاصله شهرها و آبادی‌های منطقه نسبت به رومرکز، احتمال خسارت در مراکز جمعیتی گستره اثر زمین‌لرزه داده نمی شود.  

عضو هيات علمى مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازى ادامه داد: برای زلزله ۵ صالح‌آباد استان ایلام ، شدت محسوس ۵با شعاع ۲۳ کیلومتر در حوالی رومرکز از زلزله محاسبه شده و با توجه به میزان بزرگی زلزله و فاصله مراکز جمعیتی نسبت به رومرکز و شدت محاسبه شده از روی روابط تجربی و مدل‌های کاهیدگی تخمین شتاب زلزله، خسارتی برای شهرها و آبادی‌‌های اطراف رومرکز برآورد نشده است.

بيت اللهى توضيح داد: برای این زمین لرزه برآورد شده که تعداد ۲۵۴۵۵۲ نفر از جمعیت شهری در محدوده شدت ۴زلزله قرار دارند که براساس تعریف درجات شدت، احتمال داده می‌شود زلزله رخ داده را احساس کرده باشند. همچنین تخمین زده شده است که تعداد ۵۳۵۴۸نفر از جمعیت ساکن در آبادی‌های منطقه نیز در محدوده شدت ۴ زلزله زندگی می‌کنند.

به گفته وى، دمای هوای محدوده رومرکز زلزله ۵ صالح‌آباد استان ایلام  در زمان رخداد ۱۹ درجه بالای صفر بوده و تغییرات آن در طی ۵ شبانه روز بعد رخداد بین ۱۷ تا ۳۱درجه سانتیگراد پیش‌بینی شده است.

بيت اللهى ادامه داد: با ارزیابی نقشه توپوگرافی، استنباط می‌شود که محدوده رومرکزی زلزله و مراکز جمعیتی اطراف آن در گستره‌ای نسبتا ناهموار با شیب دامنه‌ای متغیر قرار گرفته‌اند. بطور کلی با توجه به بزرگی زلزله رخ داده و وضعیت کلی مورفولوژیکی پهنه اثر زلزله، احتمال ریزش سنگ یا لغزش زمین و انسداد موضعی مسیرهای مواصلاتی در اثر ارتعاش ناشی از زلزله، در محدوده اطراف رومرکز داده نمی‌شود. همچنین با توجه به وضعیت آب و هوائی منطقه انتظار نمی‌رود رفت و آمد در مسیرهای محدوده رومرکز زلزله با مشکل همراه باشد.

وى افزود: شهرهای صالح آباد باجمعیت ۱۷۵۱ نفر در ۱۸ کیلومتری، چوار با جمعیت ۵۸۳۱ نفر در ۳۴ کیلومتری و ایلام با جمعیت ۱۹۴۰۳۰ نفر در فاصله ۳۹ کیلومتری از رومرکز زلزله، نزدیکترین شهرهای منطقه به رومرکز زلزله هستند.

آبادی‌‌های شهید کشوری با جمعیت ۵۰۹۲ نفر در ۳۶ کیلومتری، چال‌سرا با جمعیت ۴۴۸۰ نفری در ۳۷ کیلومتری ، هفت چشمه با جمعیت ۳۹۹۲ نفر در ۳۵ کیلومتری رومرکز از نزدیکترین آبادی‌‌های گستره به رومرکز زلزله ۵ صالح‌آباد استان ایلام  هستند

وى گفت: بررسی نقشه گسل‌های موجود و فایل‌های رقومی در دسترس آنها نشان می‌دهد که گسل پیشانی کوهستان در مجاورت نقطه رومرکز زلزله امتداد دارد و احتمالا جنبائی این گسله یا قطعه‌ای از آن موجب رخداد زلزله ۵ صالح‌آباد استان ایلام  شده است

وى يادآور شد: تعداد ۲۳۴۸ زلزله با بزرگی ۲.۵ و بالاتر در گستره اطراف رومرکز (به شعاع ۱ درجه اطراف آن) از سال ۲۰۰۶ میلادی تا زمان وقوع زلزله ۵ صالح‌آباد استان ایلام  (مدت ۱۴ ساله) ثبت شده است. از این تعداد، یک زلزله با بزرگی ۶.۴، ۲۰ زمین‌لرزه با بزرگی بین ۵ تا ۶، تعداد ۱۱۰ زلزله با بزرگی بین ۴ تا ۵ و بقیه زمین‌لرزه‌‌ها کوچکتر از بزرگی ۴ در اطراف رومرکز گسترده شده‌اند.