شناسهٔ خبر: 8185 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

حق شناس در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

توسعه صنایع فراساحلی و کشتی‌سازی در اولویت بخش دریایی/ تاکید بر اتصال خلیج‌فارس به خزر با حمل‌و‌نقل ترکیبی/ ارائه تسهیلات بدون‌بهره برای راه‌اندازی خطوط مسافری دریایی

توسعه بندر نفتی خلیج فارس برای رونق سرمایه گذاری پس از لغو تحریم ها معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه بخش اعظمی از صنایع دریایی اعم از حوزه کشتی‌سازی و فراساحلی ظرفیت فراوانی دارد که بدون استفاده مانده است، گفت: مهمترین اولویت بخش دریا، توجه به ساخت صنایع دریایی، اعم از صنایع فراساحل، ساخت کشتی و بخش‌های پیشتیبانی مانند یدک‌کش، لایروب، و شناورهای راهنمابر است.

هادی حق‌شناس در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه مهمترین اولویت بخش دریا، توجه به ساخت صنایع دریایی، اعم از صنایع فراساحل، ساخت کشتی و بخش‌های پیشتیبانی مانند یدک‌کش، لایروب و شناورهای راهنما‌بر است، گفت: با توجه به اینکه در چند سال گذشته در تحریم‌های ظالمانه به سر بردیم بخشی از تقاضاها در حوزه دریایی انباشته شده است؛ ضمن اینکه امروز صنایع داخلی کشور توان تامین بخش عمده‌ای از نیازهای داخلی خود را دارند اما همچنان در بخش تجهیز موتور شناورها با مشکل مواجه هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در بخش منابع نفت گاز(گازوئیل) در منطقه رتبه نخست را دارا هستیم باید با ظرفیت‌سازی در بخش دریایی امکان صادرات این منابع را فراهم کنیم. در بخش معادن نیز کشور غنی است و به نظر می‌رسد در بخش اعظمی از صنایع دریایی اعم از حوزه کشتی‌سازی و فراساحلی ظرفیت فراوانی وجود دارد که بدون استفاده مانده است.

حق شناس افزود: علاوه بر این ایران در کریدور شمال - جنوب و در مسیر ترانزیت قرار گرفته و به همین دلیل اتصال خلیج فارس به دریای خزر ضروری است که البته حمل و نقل ترکیبی را می‌طلبد؛ این ارتباط می‌تواند نوید بخش توسعه ظرفیت صنعت، اشتغال، درآمد و ترانزیت باشد.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه درآمد ایران از بخش حمل و نقل هفت الی هشت درصدGDP (تولید ناخالص داخلی) است، درباره برنامه‌های این سازمان برای افزایش درآمد از محل دریا گفت: در این زمینه ظرفیت‌سازی در بنادر کشور در حال انجام است؛ به طوریکه حوضچه شماره سه بندر شهید رجایی، تجهیز حوضچه شماره دو بندر چابهار و بنادر شمالی کشور(انزلی، امیرآباد، نوشهر) در حال اجرا است.

حق شناس به پهلوگیری لاینرهای خارجی در آب‌های ایران اشاره کرد و افزود: قبل از تحریم‌ها بیش از ۲۰ لاینر خارجی در بندر شهید رجایی پهلوگیری می‌کردند که این لاینرهای در حال برگشت هستند و تا کنون هشت لاینر به بنادر جنوب برگشته‌اند که امیدواریم بعد از تحریم‌ها تعداد این لاینرها افزایش یابد.

وی درباره راه اندازی خط مسافری دریا به روسیه از دریای خزر گفت: فعلا این موضوع مطرح نیست اما به منظور توسعه خطوط مسافری در بنادر جنوبی و راه اندازی این خطوط در دریای خزر به سرمایه گذاران بخش خصوصی تسهیلات با بهره صفر درصد از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی اعطا می‌شود.

حق شناس با بیان اینکه در حال حاضر خطوط مسافری از بنادر شهید باهنر و خرمشهر در جنوب ایران فعال است گفت: برای راه‌اندازی خطوط مسافری از دریای خزر تقاضا وجود دارد اما این تقاضاها جدی نیست. /

نظر شما