شناسهٔ خبر: 83035 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

اقدامات و برنامه های راه و شهرسازی استان اصفهان در سال جهش تولید/ تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در سال جاری

قاری قران ،نوبخت،برنامه ریزی ،اصفهان مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: با وجود مشکلات اقتصادی کنونی، براساس سازو کارها و تدابیر اندیشیده شده، عملیات اجرایی پروژه‌های نیمه‌تمام و اولویت‌دار راه و شهرسازی استان اصفهان سرعت گرفته است. و در کمتر از یکسال به بهره‌برداری می‌رسد.

علیرضا قاری قرآن، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به نامگذاری سال ۹۹ از سوی مقام معظم رهبری به نام " جهش تولید" اذعان داشت: کارگروه‌های ویژه ای در راستای تحقق شعار امسال در حوزه فعالیت این اداره کل تشکیل شده است و با تلاش و برنامه‌ریزی به عملیات اجرایی تمامی پروژه‌های اولویت‌دار سرعت بخشیده شده است.  

وی در خصوص شاخص‌های مهم این پروژه‌ها، افزود: بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و تقویت مشارکت بخش خصوصی در فعالیت‌های اقتصادی استان، حفظ اشتغال موجود، ایجاد اشتغال مولد، ساماندهی پروژه‌های عمرانی استانی و بهبود معیشت اقشار آسیب‌پذیر بخشی از شاخص‌های این پروژه‌ها در بخش حمل‌ونقل و مسکن استان اصفهان است.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: از مهمترین برنامه‌های ما در بخش مسکن و ساختمان، پیگیری و احداث پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن در استان، تکمیل خدمات روبنایی مسکن‌مهر شامل مدرسه، مسجد و ...، تکمیل و اجرای پروژه‌های آماده‌سازی، تامین مسکن برای خانوارهای دومعلول، تکمیل و احداث پروژه‌های انبوه‌سازی مسکونی-تجاری و اداری و توسعه فناوری‌های نوین ساختمان در پروژه‌های در دست اجرا است.  

وی افزود: جهت رونق بازار مسکن در طرح اقدام ملی برای ساخت ۷۰ هزار و ۷۸۰ واحد در استان اصفهان برنامه‌ریزی شده است که در سال گذشته احداث ۴۰ هزار واحد مسکونی در سطح این استان در سه شهر جدید فولادشهر، بهارستان و مجلسی با مشارکت سرمایه‌گذاران و پیمانکاران واجد صلاحیت آغاز شده است. همچنین با توجه به اینکه حدود ۱۶۰ هزار واحد مسکن مهر در استان اصفهان وجود دارد، آخرین بخش‌های مسکن مهر در شهرستان شهرضا و حدود ۵۰۰ واحد در فولادشهر باقی‌مانده است که در حال تکمیل هستند و انشاالله همزمان با شروع عملیات طرح اقدام ملی، شاهد اتمام طرح مسکن‌مهر استان خواهیم بود.  

قاری‌قرآن، به برنامه‌های سال ۱۳۹۹ در بخش راهسازی اشاره کرد و گفت: اولویت اداره‌کل راه وشهرسازی تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام است بنابراین پروژه جدید در سطح استان تنها در صورت تامین منابع مالی تعریف می‌شود.  

وی با بیان اینکه اغلب پروژه‌های راهسازی استان اصفهان بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند تصریح کرد: با توجه به سفر اخیر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به استان اصفهان و با تامین اعتبارات انجام شده پروژه‌های نیمه تمام استان در بازه زمانی تعریف شده یعنی کمتر از یکسال و با کیفیت مناسب به بهره‌بردای می‌رسد.  

مدیرکل راه و شهرسازی با اشاره به اینکه از اهداف کلان وزارت راه و شهرسازی برون‌گرائی اقتصاد، ترانزیت و توجه به تجارت بین‌المللی است، عنوان کرد: تکمیل و بهره برداری از کریدورهای شمالی _ جنوبی و شرقی _ غربی کشور یکی از مهمترین این زیرساخت‌هاست و استان اصفهان با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی و قرارگیری در مرکز کشور و همجواری با ۹ استان دیگر، نقش مهمی در این چهار راه حمل ونقلی ایفا می‌کند.  

وی افزود پروژه آزادراه کنارگذر شرق اصفهان، از جمله پروژه‌های جهش تولید محسوب می‌شود که به لطف خدا در هفته دولت حدود۶۳ کیلومتر آن افتتاح می‌شود و ۳۱ کیلومتر باقیمانده نیز در خردادماه سال آینده به بهره‌برداری می رسد.  

قاری قرآن در خصوص مزیت احداث این آزاد راه‌ها تصریح کرد: با تکمیل و احداث این پروژه‌های آزادراهی، ضمن کاهش هزینه و زمان سفر، آلایندگی‌های زیست محیطی و مصرف سوخت نیز کاهش یافته و موجب ایجاد یک وضعیت ایمن و روان‌تر در این بخش از کریدورهای ترانزیتی شده است.  

 مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان خاطرنشان کرد: این استان دارای بیش از  ۱۱ هزارو ۱۰۰ کیلومتر راه می باشد و بیشترین درصد آزادراه و بزرگراه کشور را دارد که به جز مبحث آزادراه‌ها در بخش‌های دیگر حدود ۴۲۰ کیلومتر راه در دست احداث می‌باشد.  

وی از دیگر پروژه‌های اولویت‌دار استان به بخش حمل و نقل ریلی اشاره کرد و گفت: ۲۸۶ کیلومتر از خطوط راه‌آهن استان اصفهان در حال تبدیل به دو خطه شدن است که از ویژگی‌های آن میتوان کاهش مدت توقف بار و مسافر، کاهش هزینه‌های تردد و رقابت‌پذیرتر شدن حمل و نقل ریلی با حمل و نقل جاده‌ای را عنوان کرد.  

قاری‌قرآن در ادامه به تشریح پروژه قطار سریع‌السیر تهرانقماصفهان به عنوان یکی از پروژه‌های کلان استان پرداخت و گفت: طول کل پروژه ۴۲۰ کیلومتر است که از ایستگاه راه‌آهن تهران شروع می‌شود و به پل‌المپیک یا نقش‌جهان می‌رسد.   

وی افزود: ۲۱۲ کیلومتر از این پروژه در استان اصفهان است که با بهره‌برداری از آن مسیر تهران به اصفهان در طول یک‌ساعت و ۲۰ دقیقه طی می‌شود.  

مدیرکل راه‌و شهرسازی استان اصفهان  به برنامه سال جاری در خصوص طرح‌های توسعه و عمران (طرح جامع و تفصیلی) در سطح استان، اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال  مراحل تهیه و تصویب طرح تفصیلی برای کلیه شهرهای دارای طرح جامع استان انجام شود که با توجه به تخصیص اعتبارات، فرآیند انعقاد قرارداد و تهیه طرح انجام می‌گیرد.  

وی در پایان اذعان داشت: امسال محدودیت‌های ما نسبت به سال‌های گذشته خیلی بیشتر است، چراکه به غیر از مباحث تحریم و چالش‌های اقتصادی، با مسائله دیگری از جمله ویروس‌کرونا روبه رو هستیم. که این موضوع سایر اقتصادهای جهان را نیز تحت تاثیر قرار داده است بدین جهت با هدف‌گذاری و استفاده از پتانسیل‌های موجود در تلاش هستیم به مفهموم جهش تولید بصورت کمی و کیفی در حیطه وظایف این اداره‌کل جامه عمل بپوشانیم.