شناسهٔ خبر: 83323 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

با هدف مشارکت شهروندان صورت گرفت؛

کاشت انواع گیاهان تزیینی و درختچه در محوطه عمومی شهر جدید بینالود

كاشت درخت ساكنان محله سامانیه شهر جدید بینالود با همکاری شرکت عمران اين شهر اقدام به کاشت انواع گیاهان تزیینی و درختچه در محوطه عمومی محله خود كردند.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از روابط عمومي شرکت عمران بینالود، براساس توسعه فضاهاي سبز جمعی از شهروندان خوش ذوق شهر جدید بینالود ساکن در محله سامانیه با همکاری شرکت عمران بینالود ، درطی چند روز اقدام به کاشت انواع  گیاهان  تزیینی ودرختچه  در محوطه عمومی مجتمع مسکونی محل سکونت شان  نمودند که این حرکت ، بهانه ای برای بررسی و اهمیت مشارکت شهروندان در توسعه فضای سبز شهری شد.

  نقش شهروندان در حفظ و نگهداری فضای سبز، تنها یک شعار گذرا نیست و می‌تواند به عنوان یک سرمایه اجتماعی مهم به شمار رود و زنجیره خدمات شهری را در توسعه فضای سبز تکمیل کند.

مدیریت شهری به خوبی به این امر واقف است که ازجمله نیازهای مهم شهروندی که باید برای ایجاد نشاط و شادابی شهر، برنامه‌ریزی کرد، توسعه فضای سبز شهری است و در این خصوص می توان با ارائه مشوق ها و طرح های خلاقانه ، شهروندان و احساس مسئولیت شان را نسبت به توسعه و نگهداری فضای سبز ترغیب کرد.

در این میان نقش بی بدیل بانوان برای ترغیب خانواده و در نهایت آحاد جامعه به مشارکت در زیباسازی شهری بر هیچ کس پوشیده نیست، در همین راستا به سراغ یک نفر ازاین بانوان شهروند رفتیم تا درباره انگیزه وی از این اقدام جویا شویم،  وی می گوید : بخش مهمی از سیما و ظاهر شهر و زیبایی آن، وابسته به فضاهای سبز است و گسترش فضای سبز می‌تواند طراوت ویژه‌ای به شهر ببخشد وشهروندان هم باید در این بین نقش خود را ایفا نمایند.

شهروند دیگری که عضو هیئت مدیره مجتمع مسکونی است نیز گفت: پیرو برگزاری جلسات متعددی که با شرکت عمران داشتیم ، ضمن تصویب اجرای برخی اقدامات عمرانی در محوطه عمومی مجتمع شامل اصلاح جوی و جدول و آسفالت محوطه ، توافق شد در تکمیل فضای سبز نیز  با همکاری و مشترک ساکنین اقداماتی صورت گیرد که در همین راستا خاکبرداری ، خاکریزی و تامین بخشی از نهاده های گیاهی توسط شرکت تامین شد و ما نیز با مشارکت ساکنین سایر اقلام گیاهی ، لوازم لوله کشی و آبیاری را تهیه نمودیم تا فضای پویایی را برای ساکنان مجتمع فراهم نماییم.

در این باره با مدیر خدمات شهری شرکت عمران شهر جدید بینالود گفت گویی کوتاه داشتیم ، وی می گوید: یکی از ظرفیت‌های مهم در مشارکت شهروندان در ایجاد نشاط اجتماعی شهر،توسعه فضاهای سبز است، که باید ساز و کارهای آن ترسیم و اطلاع رسانی گردد.

قاسم علی آبادی ادامه داد: مراقبت و نگهداری از فضای سبز ، ممانعت از آسیب‌رسانی به گل‌ها، گیاهان و درختان از جمله اقداماتی است که مشارکت فعال شهروندان را طلب می کند و این مهم از وظایف شهروندان مسئولیت‌پذیر است.

این مقام مسئول اظهار داشت: با هدف ایجاد همبستگی اجتماعی در مجتمع های مسکونی ، شرکت عمران پس از تامین خاک مناسب ، گونه های گیاهی مورد نیاز شهروندان را در حد مقدورات ، جهت کاشت در اختیار نمایندگان مجتمع ها قرار می دهد تا با نگهداری و آبیاری گیاهان و درختان کاشته شده ، حس تعلق خاطر  شهروندان به محیط زندگی شان را پر رنگ تر نماید.

وی خاطر نشان کرد: در سال جاری در راستای افزایش حس تعلق خاطر شهروندان به محیط زندگی و هویت بخشی به شهر ، پیشنهادی را به دفتر توسعه فرهنگی اجتماعی شرکت عمران شهرهای جدید ارائه کردیم که مورد تصویب قرار گرفت که در این طرح شرکت عمران با تامین درخت و غرس آن با همکاری خود شهروندان ، درخت ها  را به نام شهروندان و فرزندان آن ها پلاک گذاری نموده و نگهداری از آن را به خودشان واگذار می نماید، که این اقدام شهروندان را برای مراقبت و نگهداری از فضای سبز ترغیب می نماید.

وی اظهار داشت: که با تنوع فضای سبز در تمامی تقاط شهر البته با توجه به شرایط اقلیمی و جلب مشارکت مردم و ایجاد توسعه متوازن، می‌توان شهری زیبا و در خور شهروندان ترسیم کرد.