به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ روز سهشنبه ۲۶ خرداد همايش كميته تامين مالي و سرمايه گذاري پيارك با حضور نمايندگانی از كشورهاي اسپانيا، ايتاليا و اتريش به منظور ارائه تجربيات در زمینه تامين مالي و سرمايه گذاري در بخش حمل و نقل جادهای برگزار شد.
در این نشست که به میزبانی وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد٬ مقداد رحیمیان سرپرست دفتر مشارکتها و جذب سرمايهگذار معاونت اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی مسئولیت اداره جلسه را به عهده داشت و پس از سخنان وی٬ جرالدو گاویلانس معاون مرکز مطالعات اقتصادی وزارت حمل و نقل اسپانیا و فابیر پاسکوالی مدیر دفتر فاینانس وزارت حمل و نقل ایتالیا و راکس والکر رئیس اداره مشارکت عمومی و خصوصی وزارت حمل و نقل اتریش در سه پانل تخصصی کارهای تجربه شده در کشور خود را ارائه دادند که در ادامه جدولی از مهمترین اظهارات آورده شده است.
رحیمیان مدیرکل دفتر مشارکتها و جذب سرمايهگذار معاونت اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی | ـ بر اساس اهداف سند چشم انداز باید تا سال ٬۱۴۰۴ ۱۰ هزار كيلومتر آزادراه و ۳۰ هزار كيلومتر بزرگراه در کشور احداث شود. ـ باید سالانه بيش از ۷۰۰ كيلومتر آزادراه جديد و ۱۴۰۰ كيلومتر بزرگراه جديد در كشور آماده بهره برداري شود. ـ آمارها نشان مي دهد كه به چه ميزان گستردهای از منابع مالی و توان مهندسی برای ساخت و تكميل طرح هاي حمل و نقل جاده اي نيازمنديم. ـ در حوزه ppp لايحه جامع مشاركت عمومي و خصوصی براي تامين مالی زيرساختهاي ملی در حال تدوين است كه در صورت قانوني شدن علامت مناسبي برای جذب سرمايههای داخلي و خارجي است. ـ منابع تامين مالي طرح هاي مشاركتي آزادراهي كشور به صورت ۳۰ درصد آورده دولت به اضافه ۷۰ درصد آورده بخش خصوصي است. |
جراردو گاویلانس معاون مرکز مطالعات اقتصادی وزارت حمل و نقل اسپانیا | ـ انجمن پیارک هر چهار سال یکبار برگزار میشود و تجربیات در واگذاری پروژههای زیرساختی و روشهای تامین مالی این پروژهها بررسی میشود. ـ بیش از ۱۰۰ کشور عضو مجمع پیارک هستند. ـ اجرای پروژه توسط بخش دولتی انتخاب روش گرانتر است. ـ بر اساس روش BOT سه مرحله احداث، بهرهبرداری و انتقال بدون تامین مالی توسط بخش خصوصی انجام میشود ولی در روش BBOT علاوه بر سه بخش مذکور بخش فنی نیز توسط بخش خصوصی انجام میگیرد که این روش در ۱۰ سال گذشته در اروپا بسیار زیاد استفاده شده است. |
فابیر پاسکوالی مدیر دفتر فاینانس وزارت حمل و نقل ایتالیا | ـ بالا بردن نرخ عوارض در آزادراهها و بزرگراههای کشور موجب کاهش تردد و ترافیک میشود. ـدولت در برخی از مناطق توسعه نیافته و کمتر توسعه یافته ایتالیا نظیر جنوب کشور دولت عوارضی از خودروهای در حال تردد دریافت نمیکند. ـ دولت برای ساخت برخی از مسیرهایی که دارای پیچیدگیهای فراوانی مثل احداث تونل و پل باشد٬ تسهیلات و کمکهایی در نظر میگیرد. |
راکس والکر رئیس اداره مشارکت عمومی و خصوصی وزارت حمل و نقل اتریش | ـ بیشترین درآمد شرکتهای سازنده آزادراه از دریافت عوارض است. ـ عوارض یکسانی از همه خودروها دریافت نمیشود و از خودروهای سنگین و سبک عوارضهای گوناگونی دریافت میکنیم. ـ خدمات فروش برچسب عوارض به کشورهای همسایه نظیر اسلواکی٬ مجارستان و اسلوونی نیز یکی دیگر از بخشهای تأمین مالی ـ ساخت پروژههای پرهزینه برای دولت صرف نمیکرد و این پروژهها معمولا با مشارکت بخش خصوصی انجام می شود. ـ شرکتهای خصوصی سازنده آزادراه عوارض میگیرند ولی تملک زمینهای در اختیار دولت است. ـ حضور در بازار سرمایه یکی دیگر از منابع کسب درآمد شرکتهای حمل و نقلی در اتریش ـ بیشترین درآمد شرکت ASFINAG اتریش از محل دریافت عوارض از خودروهای سنگین بوده که سالانه حدود ۱.۲ ملیون یورو درآمد از این محل حاصل میشود. |
فایلهای سخنرانی ارائه شده توسط سه سخنرانی خارجی این همایش در زیر قابل مطالعه است:
فايل ارائه فابیر پاسکوالی مدیر دفتر فاینانس وزارت حمل و نقل ایتالیا
فايل ارائه وراکس والکر رئیس اداره مشارکت عمومی و خصوصی وزارت حمل و نقل اتریش
فايل ارائه جراردو گاویلانس معاون مرکز مطالعات اقتصادی وزارت حمل و نقل اسپانیا
نظر شما