شناسهٔ خبر: 84402 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان اعلام کرد؛ ۳۵ پروژه بازآفرینی شهری استان اصفهان در حال اجرا است

بازافرینی،اصفهان پروژه های بازآفرینی شهری در استان اصفهان  بعنوان موتور محرکه توسعه پایدار محدوده ها و محلات هدف بازآفرینی بوده که از سال ۹۸ کلید خورده و تا پایان سال جاری برای اتمام آن هدف گذاری شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)، علیرضا قاری قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان با بیان این موضوع که سکونتگاه‌های غیر رسمی ویا به تعبیری بافتهای حاشیه ای یکی از مهمترین پهنه ها یا بافتهای پنجگانه است که بعنوان یکی از اصلی ترین دغدغه ها و چالشهای اساسی مدیران شهری خصوصا کلانشهرهای کشور قلمداد می گردد. اظهار کرد: استان اصفهان با ۱۰۷ شهر، وسیعترین شبکه شهری دربین استانهای کشور را دارد.  

وی با اشاره به مفاد سند ملی راهبری احیاء، بهسازی و نوسازی وتوانمندسازی بافتهای فرسوده وناکارآمد شهری به تشریح سکونتگاه‌های غیررسمی پرداخت و گفت: این سکونتگاه‌ها محله ها و محدوده هایی هستند که واجد مشخصات موضوع بند(۲)سند سکونتگاههای غیر رسمی بوده، خارج از ضوابط وقوانین در درون ویا خارج از محدوده شهرها بصورت شتابزده ساخته شده، دچار ضعف شدید خدمات وسرانه های شهری است و اغلب آنها دارای مشکلات حقوقی هستند.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان خاطرنشان کرد: امروزه حدود ۱۴ هزار هکتار از اراضی شهری استان اصفهان در زمره بافتهای فرسوده وناکارآمد شهری قرار دارد که این میزان حدود ۱۰% کل بافتهای فرسوده وناکارآمد شهری کشور را شامل می شود.  

وی با بیان اینکه: حدود سه هزار و ۷۸۳ هکتار از املاک واراضی بافت فرسوده استان متعلق به سکونتگاههای غیررسمی وبافتهای حاشیه ای می باشد. اذعان داشت: براساس مطالعات وتحقیقات بعمل آمده تاکنون، بافتهای حاشیه ای وسکونتگاههای غیر رسمی استان اصفهان دربرگیرنده ۵۰ محله با جمعیتی بالغ بر ۴۵۰ هزار نفر است.  

قاری قرآن به ۳۵ پروژه بازآفرینی شهری در حال اجرا این استان اشاره کرد و گفت این اداره کل در راستای اجرای مفاد موافقتنامه از محل اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای ابلاغی ردیف های مطالعات و ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی، مطالعه و کمک به بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شهری و بند الف تبصره ۱۸ صندوق توسعه ملی در خصوص اجرای پروژه های بازآفرینی شهری اقدام کرده است.  

وی پروژه احیا، مرمت و ساماندهی کارخانه تاریخی ریسباف اصفهان، احداث مجموعه ورزشی محله زینبیه این استان، مرمت بازار تاریخی آهنگران شهرضا و ایجاد بازارچه در محله چاوشی این شهرستان، مشارکت در احداث سالن چندمنظوره (فرهنگسرا) در محله صالح آباد نجف آباد، احداث مجتمع فرهنگی ورزشی و ایجاد پارک در محله کارگر کاشان، احداث مرکز ورزشی (خانه کشتی) و مشارکت در اجرای سقف و بدنه دوشنیه بازار خمینی شهر، بهسازی معابر محله محمدیه نایین، و آسفالت معابر محله کوشک سمیرم را از جمله شاخص ترین پروژه های بازآفرینی شهری استان برشمرد که در سال های ۹۸ و ۹۹ به بهره برداری کامل رسیده اند.  

این مقام مسئول هدف از اجرای پروژه های بازآفرینی شهری را ارتقاء وضعیت اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، زیست محیطی و کالبدی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری دانست و اظهار کرد: پروژه های مورد نظر بعنوان موتور محرکه توسعه پایدار محدوده ها و محلات هدف بازآفرینی باعث یکپارچگی شبکه های شهری و افزایش تاب آوری، کاهش فقر و تبعیض شهری، کاهش آسیب های اجتماعی و اقتصادی، حفاظت پایدار از میراث ملموس و غیرملموس شهری، ارتقاء حکمروایی شهری، ارتقاء فضای کسب و کار و ارتقاء کیفیت و کمیت زیست پذیری اهالی و ساکنین محلات خواهد شد.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه پروژه های بازآفرینی در آخرین گام خود از سال ۹۸ کلید خورده و تا پایان سال جاری برای اتمام، هدف گذاری شده است اذعان داشت: پروژه های پیشنهادی جدیدی همراه با برآورد اعتبارات مورد نیاز طی جدولی در اسفند ماه سال ۹۸ به شرکت بازآفرینی شهری جهت تامین اعتبار ارسال شده است.  

وی در خصوص کاهش حاشیه نشینی و  اقدامات انجام شده در این رابطه تشریح کرد؛ در اجرای مصوبه جلسه ۸۶ مورخ ۸/۱۰/۹۵ شورای اجتماعی وزارت کشور، موضوع طرح تقسیم کار ملی برای کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی و در راستای پیش بینی و پیشگیری از گسترش بافتهای حاشیه ای وناکارآمد شهری وهمچنین بموازات آن ارتقاء وضعیت اجتماعی، فرهنگی وسلامت و تحقق فرآیند ساماندهی وتوانمندسازی بافتهای حاشیه ای وسکونتگاههای غیر رسمی استان طی چندسال اخیر این اداره کل اقدامات موثر و مفیدی را انجام داده است.  

قاری قرآن افزود در همین راستا نماینده این اداره کل ضمن شرکت منظم در جلسات کارگروه حقوقی پیش بینی وپیشگیری از گسترش بافت های ناکارآمد شهری دادگستری اصفهان، گزارش اقدامات وابتکارات بعمل آمده جهت ساماندهی وتوانمندسازی بافتهای حاشیه ای استان را ارائه می دهد و با اداره کل ثبت اسناد واملاک استان در خصوص تهیه طرح جامع حدنگاری(کاداستر) بافت حاشیه ای اصفهان همکاری لازم انجام شده است.   

وی ادامه داد: همچنین نقشه های دیجیتالی محدوده ها وبافت های حاشیه نشینی استان توسط اداره هماهنگی ستادبازآفرینی این اداره کل تهیه وجهت تدقیق آن به شرکت بازآفرینی شهری ایران ارسال شده است.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه این اداره کل در حوزه بازآفرینی همچون سایر حوزه های کاری مختلف با ادارات و ارگان ها همکاری نموده است گفت: از جمله این موارد می توان به همکاری با اداره کل ثبت اسناد املاک استان در اجرای مفاد ماده ۹ قانون حمایت از احیاء، بهسازی ونوسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمدشهری موضوع تشکیل هیات رسیدگی به املاک واراضی واقع در مناطق حاشیه نشین فاقد سند، همکاری با یگان حفاظت از املاک واراضی ملی استان بمنظور شناسایی متصرفین عدوانی که بصورت غیر قانونی املاک و اراضی واقع در بافتها و مناطق حاشیه ای را تملک نموده اند. و همکاری با شهرداری اصفهان جهت ایجاد کمربند سبز در محدوده بافتهای حاشیه ای اشاره کرد.  

وی به شرکت منظم در جلسات کارگروههای ارتقاء وضعیت امور اجتماعی، فرهنگی و سلامت استانداری اصفهان بمنظور ساماندهی وتوانمندسازی بافتهای فرسوده وناکارآمد شهری، ساماندهی وتوانمندسازی بافتهای ناکارآمد میانی، تاریخی، حاشیه ای اشاره کرد و اظهار کرد: بمنظور کاهش آسیبها و بزهکاریهای اجتماعی، جهت احداث پایگاه سلامت، سالن آموزش بهداشت عمومی، سالن ورزشی، همچنین برای روشنایی معابر ونصب لامپ های ال ای دی در مناطق و محدوده های حاشیه نشین استان اقداماتی انجام شده است.  
 
قاری‌قرآن انجام مطالعات و تحقیقات میدانی در خصوص استان‌ها، شهرها و روستاهای مهاجر فرست، تجدید نظر در خصوص نحوه اجرا وعواقب طرحهای توسعه فضاهای شهری در بافتهای میانی، تهیه طرحهای هادی توسط دهیاریها وبنیاد مسکن برای بالغ بر چهار هزار روستای واقع در حریم شهرهای استانهای کشور بمنظور جلوگیری از ملحق شدن روستاها به شهرها و بالطبع ایجاد حاشیه‌نشینی، تشکیل و تقویت کارگروه تخصصی" تدوین برنامه اقدام برای روستاهای واقع در حریم شهرها" ذیل ستادهای بازآفرینی شهری پایدار، دو کارگروه تخصصی ذیل ستادهای بازآفرینی شهری پایدار بنامهای: الف) کارگروه ارتقاء وضعیت امور اجتماعی وفرهنگی وسلامت وب) کارگروه حقوقی، پیش بینی وپیشگیری از گسترش بافتهای ناکارآمد شهری، پایبندی تمامی دستگاه‌های متولی مقابله با حاشیه‌نشینی و غیره را از جمله راهکارهای عملی مقابله با حاشیه‌نشینی عنوان کرد.