شناسهٔ خبر: 84415 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

رییس سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرد

نتیجه بازخوانی اطلاعات جعبه‌های سیاه هواپیمای ۷۵۲ اوکراین/ پرواز هواپیما، نرمال و بدون مشکل بوده‌ است/ ضبط اطلاعات تا ۱۹ ثانیه پس از برخورد موشک اول

تورج زنگنه رییس سازمان هواپیمایی کشور نتیجه بازخوانی اطلاعات جعبه‌های سیاه(FDRو CVR) هواپیمای ۷۵۲ شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، تورج دهقانی زنگنه. رببس سازمان هواپیمایی کشوری در نشست مطبوعاتی از ساعت ۱۱.۳۰ مورخ ۲ شهریور در سالن اجلاس این سازمان برگزار شده، نتیجه بازخوانی اطلاعات جعبه های سیاه (FDR@CVR) هواپیمای ۷۵۲ شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال را اعلام کرد.

زنگنه گفت: بازخوانی جعبه‌های سیاه بویینگ ۷۳۷ اوکراینی برابر مقررات بین‌المللی و تحت نظارت و مسئولیت سازمان هواپیمایی کشوری ایران انجام شده است.

وی افزود: به هنگام بازخوانی نمایندگان کشور آمریکا به عنوان طراح سازنده هواپیما، اوکرایین به عنوان ثبت‌کننده و بهره‌بردار، فرانسه به عنوان ارائه دهنده خدمات و مشاوره فنی، نمایندگان کشورهای کانادا، انگلستان و سوئد که اتباعشان در این پرواز بودند و نماینده سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) حضور داشتند.

زنگنه با بیان اینکه داده‌های هر دو جعبه سیاه هواپیما بدون مشکل فنی بازخوانی شد، افزود: تا ساعت ۶:۱۴:۵۶ همه متغیرهای پروازی عادی و هواپیما در شرایط نرمال بوده و CVR هواپیما تا ۱۹ ثانیه پس از انفجار موشک اول را ضبط کرده است.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه اقدامات و مشارکت صورت گرفته در فرآیند بازخوانی بر اساس استانداردهای ضمیمه ۱۳ پیمان شیکاگو بوده است، تصریح کرد: در داخل کابین پرواز، سه نفر خدمه پرواز و یک نفر معلم خلبان حضور داشته‌اند که هرسه متوجه شرایط غیر عادی شده و تا آخرین لحظات مشغول کنترل و هدایت هواپیما بوده‌اند. معلم خلبان نیز بعضی از راهنمایی‌ها را انجام داده و برخی اطلاعات از جمله اینکه هر دو موتور هواپیما فعال هستند را به خلبان اعلام می‌کند. با توجه به اینکه صدای کابین پس از ۱۹ ثانیه بعد از انفجار قطع می‌شود و موشک دوم ۲۵ ثانیه پس از آن شلیک شده و به مجاورت هواپیما می‌رسد، تحلیلی در مورد عملکرد و آثار موشک دوم از جعبه‌های سیاه هواپیما به دست نمی‌آید. چراکه قطعات ناشی از موشک اول و اصابت آن به هواپیما باعث قطع همزمان ضبط داده در جعبه‌های FDR و CVR، نوزده ثانیه پس از برخورد شده است.

وی با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری ایران از دفتر تحقیقات و تحلیل ایمنی هواپیمایی کشوری فرانسه جهت همکاری‌های بازخوانی تشکر کرده است، گفت: اطلاعات استخراج شده در اختیار نمایندگان کشورهای ذی‌ربط قرار گرفته تا تحلیل‌های ایمنی و فنی خود را در چهارچوب استانداردهی ایکائو به سازمان هواپیمایی کشوری ایران ارائه کنند.

زنگنه گفت: این اقدامات با هدف ایمنی و جلوگیری از رخداد‌های مشابه صورت می‌گیرد و هرگونه استفاده سیاسی از این فرایندها ضمن اینکه در تعارض با اهداف مورد تصریح ایکائو قرار دارد، روند رسیدگی به سانحه را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: سازمان هواپیمایی کشوری از تمام ذی‌نفعان درخواست می‌کند که از بیان هر نوع تحلیل و یا استفاده از این اطلاعات که در راستای افزایش ایمنی نباشد، خودداری کنند.

گفتنی است گزارش نهایی این سانحه در زمانی دیگر منتشر و درباره آن اطلاع رسانی خواهد شد.