شناسهٔ خبر: 8445 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

امینی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد:

نتایج یک درصد افزایش سرمایه‌گذاری حقیقی در حمل و نقل در اقتصاد ملی/ سهم خدمات حوزه ریلی از کل ارزش افزوده بخش حمل و نقل

امیر امینی معاون برنامه ریزی و اقتصا حمل و نقل معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هر یک درصد افزایش سرمایه‌گذاری حقیقی در حمل و نقل منجر به رشد ۰.۰۶ درصدی اقتصادی ایران می‌‌شود٬ گفت: هر یک درصد افزایش تولید حقیقی نیز می تواند منجر به افزایش ۲.۵ درصدی سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل شود.

امیر امینی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: آمارها نشان می‌‌دهد نسبت ارزش افزوده خدمات حمل‌ونقل به تولید ناخالص داخلی کشور در حدود ۷ درصد است که سهم ارزش افزوده خدمات شقوق مختلف حمل و نقل جاده‌ای٬ دریایی٬ هوایی و ریلی از کل ارزش افزوده بخش حمل و نقل به طور متوسط در سال‌های اخیر ۸۷ درصد٬ ۸.۵ درصد٬ ۳ درصد و ۱.۵درصد است سعی بر آن است که سهم ارزش افزوده سایر شقوق حمل و نقل نسبت به جاده‌ای افزایش یابد.

وی با اشاره به بررسی پژوهشی معاونت برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی درباره جایگاه سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل و تأثیر آن در اقتصاد کشور گفت: متغیر سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل بر متغیر تولید در بلندمدت اثرگذار است و میزان این اثرگذاری به نحوی است که هر یک درصد افزایش سرمایه‌گذاری حقیقی در بخش حمل و نقل می‌تواند ۰.۰۶ درصد در رشد اقتصادی ایران موثر واقع شود. باید به این نکته توجه داشت که سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های حمل و نقل علی‌رغم اثر مثبت٬ معمولا در کشورهای در حال توسعه به دلیل عدم مدیریت و نداشتن استراتژی و طراحی قوی در توسعه زیرساخت‌ها ممکن است اثرات مطلوب و حداکثری روی توسعه و رشد اقتصادی نداشته باشد. از طرف دیگر سرمایه‌گذاری نامتعادل در بخش‌های مختلف حمل ونقل ممکن است از کارایی و اثربخشی آن بکاهد.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی افزود: متغیر تولید بر سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل در بلندمدت موثر است و میزان این اثرگذاری به نحوی است که هر یک درصد افزایش تولید حقیقی می تواند منجر به افزایش ۲.۵ درصدی سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل شود.

وی یادآور شد: میان متغیر سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل و تولید٬ در بلندمدت رابطه دوطرفه وجود دارد اما در کوتاه مدت علیتی میان این دو متغیر وجود ندارد که با توجه به اثربخشی زمان‌بر سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل این نتیجه دور از ذهن نیست.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: نتایج نشان می‌دهد تأثیر افزایش نرخ ارز بر سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل مثبت است که می‌تواند به علت دولتی بودن سرمایه‌گذاری در این بخش باشد. از طرف دیگر تورم و نقدینگی اثر منفی بر آن دارد./

نظر شما