شناسهٔ خبر: 84754 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

۲۴ طرح تفصیلی برای شهرهای همدان به شهرداری ها ابلاغ شده است

مهندس سمایی 2 معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان همدان گفت: در استان همدان براي ۲۷ شهر استان تهيه طرح تفصيلي انجام شده و به تصويب رسيده و ۲۴ طرح به شهرداري ها جهت اجرا ابلاغ شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (همدان) " مریم سمایی" بیان کرد: شهرهای  همدان، ملایر، نهاوند، اسدآباد، تویسرکان، صالح اباد، لالجین، رزن، ازندریان، جورقان، مریانج، کبودرآهنگ، گیان، برزول، فیروزان، قهاوند، دمق، زنگنه، ساکن، جوکار، سرکان، فرسفج ، فامنین و قروه ۲۴ شهر ابلاغ شده به شهرداری ها جهت اجرا است.

وی بیان کرد:  طرح تفصیلی بر اساس معيارها و ضوابط كلي طرح جامع شهري و نحوه استفاده از زمين هاي شهري در سطح محلات مختلف شهر،موقعيت و مساحت دقيق زمين براي هر يك از آنها، وضع دقيق و تفصيلي شبكه عبور و مرور، ميزان تراكم جمعيت و تراكم ساختماني در واحدهاي شهري ،اولويت هاي مربوط به مناطق بهسازي ،نوسازي توسعه در رفع مشكلات شهري و موقعيت تمامي عوامل مختلف شهري در آن تعيين و نقشه ها و مشخصات مربوط به مالكيت بر اساس مدارك ثبتي تهيه و تنظيم مي شود.

 وی ادامه داد: محتواي طرح تفصيلي از نقشه هاي كاربري اراضي ،شبكه ارتباطي ، مساحت ها، سرانه ها، معيارها و ضوابط دقيق و اجرايي طرح جامع شهر كه پيش از تهيه طرح تفصيلي تهيه شده و به تصويب مراجع رسمي رسيده است.

سمایی با اشاره به اینکه ماهيت غير قابل اجراي طرح هاي فرادست شهري براي اينكه بتواند خطوط كلي طرح جامع را عملياتي كند به طرح تفصيلي نیاز دارد ، گفت:  با تهيه طرح تفصيلي اهداف طرح جامع و نيازهاي شهروندان به منصه ظهور مي رسد .

وی با اشاره به اینکه طرح تفصيلي را مي توان به مثابه شناسنامه و توصيف اراضي و املاك شهري و بيانگر وضع حقوقي و فني آن محسوب نمود.، افزود: در اين طرح وضعيت اراضي و مالكيت روشن تر شده و ساز و كار مديريت شهري براي كنترل و نظارت بر فضاهاي شهري و كاربري اراضي تكميل مي شود  .

سمایی در پایان خاطرنشان ساخت:طرح تفصيلي در حقيقت برنامه اي مفصل و انجام اقدامات جز به جز در مناطق و محلات شهري و طراحي آنها  شامل چهار بازشناسي ، تثبيت برنامه ها و طرح هاي اجرايي ، تشخيص و تعيين اولويت ها و انجام  و اجراي محتواي طرح و كاربرد اراضي است و طبق قانون تاسيس شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران تصويب طرح بر عهده كميسيون ماده ۵ مي باشد كه نهايتا طرح بوسيله استاندار جهت اجرا به شهرداري ها ابلاغ مي شود .