شناسهٔ خبر: 8537 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

رزازان در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

اختصاص ۴۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای بنادر چابهار و شهیدرجایی/ برنامه‌ریزی برای خرید کشتی‌های تجاری در خزر

بندر چابهار مدیر کل تامین و نگهداری تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی از اختصاص ۴۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای تامین تجهیزات و توسعه سازه‌های بنادر چابهار و شهید رجایی طی چند ماه آینده خبر داد و گفت: سیاست کلان سازمان بنادر اجرای قانون استفاده حداکثری از توان تولیدی داخل است.

عبدالکریم رزازان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: با توجه به اینکه نیاز ضروری به تامین و توسعه تجهیزات دریایی و بندری کشور احساس می‌شود، برنامه‌های بسیار خوبی در این دو بخش در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد.

وی افزود: علاوه بر این ۴۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای تامین و توسعه تجهیزات و سازه‌های بنادر چابهار و شهید رجایی طی چند ماه آینده اختصاص می‌یابد که پرداخت این تسهیلات به بندر چابهار در مراحل نهایی قرار دارد تا نسبت به واردات تجهیزاتی که امکان ساخت آن در کشور وجود ندارد، اقدام شود.

رزازان اظهار کرد: سیاست کلان سازمان بنادر و دریانوردی اجرای قانون استفاده حداکثری از توان تولیدی داخل است از این رو بخشی از تجهیزاتی که مشابه ساخت آنها در کشور وجود دارد از داخل کشور تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه مجوزهای دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی دریافت شده است گفت: بیش از دو دهه است که بخش خصوصی در بنادر ایران فعال است و با توجه به سیاست‌های کلان کشور مبنی بر واگذاری امور به بخش خصوصی این موضوع نیز با جدیت در سازمان پیگیری می‌شود.

رزاران درباره فاز سوم بندر شهید رجایی نیز گفت: توسعه و تجهیز فاز سوم بندر شهید رجایی به ۵۰۰ میلیون یورو اعتبار نیاز دارد که این اعتبارات باید از منابع غیرسازمانی تامین شود.

رزازان گفت: با توجه به مذاکرات اخیر بین‌المللی بسیاری از کشورها آماده سرمایه گذاری در بنادر ایران هستند و این باعث شده تا در توسعه بنادر کشور از منابع غیر سازمانی هم استفاده کنیم چراکه منابع سازمانی محدود است.

وی افزود: در حال حاضر برای پروژه‌های تعریف شده در بخش تامین تجهیزات ۱۰۰ میلیارد تومان از منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی تامین اعتبار شده تا هر چه سریعتر نیازهای ضروری بنادر جنوبی و شمالی کشور تامین شود.

مدیرکل تامین و نگهداری تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در کنار این اقدام با توجه به سیاست‌های کلان سازمان مبنی بر واگذاری تامین تجهیزات به بخش خصوصی، از محل تسهیلات وجوه اداره شده که طی سالهای گذشته توسط این سازمان به بخش‌های خصوصی برای حوزه های حمل‌و‌نقل دریایی و ترمینال اپراتورهای فعال در بنادر اختصاص داده شد، تسهیلات در اختیار بخش خصوصی و تعاونی‌ها قرار می‌گیرد که در این زمینه نیز بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان در بانک‌های تجاری توسط سازمان سپرده گذاری شد تا از محل این منابع به بخش‌های خصوصی فعال در بنادر کشور اختصاص یابد.

رزازان با بیان اینکه بخشی از این تسهیلات برای توسعه بخش مسافری اختصاص می‌یابد به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: ساماندهی بخش مسافری دریایی یکی از برنامه‌های اولویت‌دار سازمان بنادر و دریانوردی است؛ در همین راستا از منابع سپرده گذاری شده نزد بانک‌ها توسط این سازمان تسهیلات با بهره صفر درصد در اختیار متقاضیان سرمایه گذاری در بخش بخش مسافری قرار می‌گیرد. البته به دلیل اینکه بهره بازپرداخت این تسهیلات توسط سازمان بنادر و دریانوردی پرداخت می‌شود این سود توسط  سرمایه گذاران پرداخت نمی‌شود.

وی ادامه داد: در گذشته این منابع برای ساماندهی حمل و نقل تجاری نیز اختصاص می‌یافت و در بخش جابجایی کالا لندینگ کرافت‌های مدرن جایگزین لنج‌های باری شدند. با توجه به اینکه سهم ایران در دریای خزر برای حمل کالا اندک بود با برنامه ریزی سازمان برای خرید کشتی‌های تجاری اقدام شد./

نظر شما